Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016
Στο πλαίσιο του προγράμματος ανακύκλωσης στο οποίο συμμετέχουμε φέτος, συγκεντρώσαμε 6 διαφορετικά υλικά: χαρτί, γυαλί (σκούρο και διαφανές), αλουμίνιο, ξύλο, φύλλα και μήλο (συγκεκριμένα φλούδες μήλου) και αφού σκάψαμε μικρούς λάκκους στον κήπο του σχολείου μας, τοποθετήσαμε μέσα σε κάθε λάκκο ένα υλικό. Με τα πλαστικά πιρούνια και μαχαίρια που χρησιμοποιούμε στο μεσημεριανό γεύμα, αφού τα καθαρίσαμε, τα χρησιμοποιήσαμε για να στηρίξουμε τις ταμπέλες με τα ονόματα των υλικών. Για κάθε υλικό ακολουθήσαμε την ίδια διαδικασία: σκάψαμε λάκκο, το βάλαμε μέσα, το σκεπάσαμε με χώμα και τοποθετήσαμε την πινακίδα με το όνομα του υλικού. Στόχος μας είναι να πληροφορηθούμε για το χρόνο ανακύκλωσης των διαφόρων υλικών και να παρατηρήσουμε την αποσύνθεση που υφίστανται στην πάροδο του χρόνου. Σε 40 μέρες, αμέσως δηλαδή μετά τις διακοπές του Πάσχα, θα ξεθάψουμε τα υλικά και θα παρατηρήσουμε την κατάσταση στην οποία θα βρίσκονται, ποια από αυτά αποσυντίθενται και ποια όχι.
Τα υλικά που θάψαμε
Τα σήματα-πινακίδες
Στις 11 Απριλίου ξεθάψαμε τα υλικά που είχαμε θάψει. Βρήκαμε άθικτα τα εξής υλικά: πλαστικό, γυαλί, αλουμίνιο και πανί. Το κομμάτι της εφημερίδας είχε αλλοιωθεί και δεν βρήκαμε τίποτα από μήλο, φύλλα και ξύλο (φλοιό δέντρου).
Ψάχνοντας στο διαδίκτυο βρήκαμε στην ακόλουθη ιστοσελίδα http://skoupidokatastaseis.e-taxi.mysch.gr/skoupidia7.htm, το χρόνο που χρειάζεται η φύση για να αποσυνθέσει τα σκουπίδια μας. Παραθέτουμε τον πίνακα, γιατί τον βρήκαμε πολύ ενδιαφέροντα και ίσως πείσει και εσάς, στο εξής, να ... περιορίζετε τα σκουπίδια σας και όσα παραγάγετε να τα ανακυκλώνετε.
Πόσο χρόνο χρειάζεται η φύση για να αποσυνθέσει τα σκουπίδια μας;
Υλικό/Αντικείμενο | Χρόνος Αποσύνθεσης |
Χαρτί/Εφημερίδα | 2-4 εβδομάδες |
Φλούδες πορτοκαλιού/μπανάνας | 2-5 εβδομάδες |
Φύλλα φυτών | 1-3 μήνες |
Βαμβακερό ύφασμα | 1-5 μήνες |
Σχοινί | 3-14 μήνες |
Ραβδί από μπαμπού | 1-3 χρόνια |
Μάλλινο ύφασμα | 1 χρόνος |
Αποτσίγαρα | 1-5 χρόνια |
Χαρτί με επίστρωση πλαστικού | 5 χρόνια |
Πλαστική σακούλα | 10-20 χρόνια |
Πάνα μωρού | 10-20 χρόνια |
Πλαστικό ποτήρι | 250 χρόνια |
Πλαστικό μπουκάλι | > 450 χρόνια |
Υλικά από νάιλον | 30-40 χρόνια |
Αλουμινένια κουτιά | 80-500 χρόνια |
Τενεκεδάκι κονσέρβας | 100 χρόνια |
Γυαλί | άγνωστο > 500 χρόνια |
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Εφημερίδα "από ανακύκλωση" για την "ανακύκλωση"
- Πήραμε ένα τετρασέλιδο πρόγραμμα που προοριζόταν για την ανακύκλωση χαρτιού, στο οποίο το ένα φύλλο ήταν όλο γραμμές για σημειώσεις,
- κόψαμε γράμματα από εφημερίδες και περιοδικά,
- επιλέξαμε από περιοδικά εικόνες σχετικές με την ανακύκλωση,
- κολλήσαμε πάνω στις σελίδες του προγράμματος ό,τι είχαμε κόψει, συνδυάζοντας τα γράμματα ώστε να βγαίνουν λέξεις και φράσεις,
- προσθέσαμε, όσοι ξέρουμε να γράφουμε, κάποιες πληροφορίες για την ανακύκλωση.
Η εφημερίδα μας ήταν έτοιμη.
Δεν είναι εξαιρετική;
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016
Στα πλαίσια των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης:
- «Παίζοντας με τον τροχό των ζώων» και
- «Μαθαίνω, τραγουδώ, ζωγραφίζω, αγαπώ και φροντίζω τα ζώα»
η ανώτερη βαθμίδα μελετάει τους μύθους του Αισώπου.
Για κάθε μύθο, σε 1η φάση ακολουθείται η ίδια διαδικασία. Η δασκάλα διαβάζει το μύθο, το συζητάει με τους μαθητές, εντοπίζουν τα ζώα που συμμετέχουν και προσπαθούν να βρουν το δίδαγμα που κρύβεται πίσω από το μύθο. Μετά προσπαθούν οι μαθητές να αφηγηθούν το μύθο, όπως μπορεί ο καθένας.
Στην επόμενη φάση ακολουθείται για κάθε μύθο μια διαφορετική εκπαιδευτική πορεία, και αφορά τη σύνδεση του μύθου με την τέχνη, την εικαστική δηλαδή έκφραση των μαθητών.
Το μήνα Νοέμβριο του 2015, είχαν ξεκινήσει το παραμύθι "Η Αλεπού και ο Σκύλος".
Λόγω της ετοιμασίας των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων, πριν τα Χριστούγεννα είχε ολοκληρωθεί μόνο η πρώτη φάση. Με την επιστροφή από τις διακοπές των Χριστουγέννων, αποφάσισαν να μας παρουσιάσουν το συγκεκριμένο μύθο του Αισώπου σε κουκλοθέατρο.
- Επανέλαβαν λοιπόν το μύθο για να το θυμηθούν,
- εντόπισαν τα ζώα και τα ζωγράφισαν,
- κόλλησαν πίσω από κάθε φιγούρα ζώου ένα καλαμάκι...οι φιγούρες για το κουκλοθέατρο ήταν έτοιμες.
- Χρησιμοποιήθηκαν βέβαια και φιγούρες του κουκλοθεάτρου που υπήρχε στο σχολείο. Έτσι ένας λύκος μεταμορφώθηκε για τις ανάγκες του έργου σε σκύλο.
- Με τη βοήθεια της δασκάλας τους, έγραψαν ένα διάλογο για να "ζωντανέψουν" τα ζώα και να μπουν στο ρόλο του κάθε ζώου, με εκπαιδευτικό στόχο τη βελτίωση της προφορικής έκφρασης και την καλύτερη κατανόηση του κειμένου αλλά και την καλλιέργεια της συναισθηματικής έκφρασης και της ενσυναίσθησης.
Όταν όλα ήταν έτοιμα και οι μαθητές ήταν σίγουροι ότι ήξεραν τα λόγια τους, αποφάσισαν να παρουσιάσουν το κουκλοθέατρο και στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου.
Η χαρά και η περηφάνεια για το έργο τους καθρεφτιζόταν στα γελαστά τους πρόσωπα. Έδειχναν πραγματικά να το απολαμβάνουν.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016
Το ταξίδι μας προς τους πόλους ξεκίνησε μέσα Γενάρη. Μας πήρε χρόνο αρκετό να .... πάμε από τον ένα πόλο στον άλλο. Αλλά το απολαύσαμε και περάσαμε υπέροχα. Μάθαμε πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα. Εσείς ξέρατε ότι οι πιγκουίνοι ζουν μόνο στην ανταρκτική; ενώ οι πολικές αρκούδες μόνο στην αρκτική; ότι υπάρχουν διαφορές πολύ σημαντικές ανάμεσα στους δύο πόλους; Μάθαμε για την τρύπα του όζοντος και τι πρέπει να κάνουμε για την προστασία του πλανήτη.
Στην υλοποίηση του έργου συμμετείχαν μαθητές της ανώτερης και κατώτερης βαθμίδας. Άλλοι μαθητές χρειάζονταν περισσότερη και άλλοι λιγότερη βοήθεια. Όλοι οι μαθητές λάμβαναν βοήθεια όταν τη ζητούσαν.
Στο 1ο στάδιο αναζήτησαν στο διαδίκτυο εικόνες πολικών ζώων και συζήτησαν πού τα συναντάμε (στο βόρειο ή στο νότιο πόλο; στην αρκτική ή στην ανταρκτική)
Στο 2ο στάδιο επέλεξαν από "τα σκουπίδια" της τάξης τα απαραίτητα υλικά.
Τα υλικά αυτά ήταν:
- Διάφορες συσκευασίες από φελιζόλ, (από Πολυστερίνη και styrofoam που είχαν χρησιμοποιηθεί για συσκευασία δώρων και ηλεκτρικών συσκευών μέχρι λεπτό φελιζόλ από συσκευασία φαγητού και τριμμένο φελιζόλ).
- μπωλάκι από γλυκό βάφτισης (είναι το ιγκλού της αρκτικής)
- χάρτινο στέλεχος από ρολό τουαλέτας
- οδοντογλυφίδες,
- κόλλα ρευστή και στικ,
- φωτοτυπίες με πολικά ζώα σε χαρτί Α4
- βαμβάκι,
- χαρτόνι συσκευασίας.
Στο 3ο στάδιο τα παιδιά σημείωσαν πάνω σε βάση φελιζόλ που θα μπει το κάθετί.
Στο 4ο στάδιο έβαψαν, έκοψαν και γενικά ετοίμασαν ό,τι θα τοποθετούσαν στους πόλους και
Στο 5ο και τελικό στάδιο τα τοποθέτησαν στις θέσεις τους και έγραψαν σε χαρτόνι (από συσκευασία) τις λέξεις ΑΡΚΤΙΚΗ και ΑΝΤΑΡΚΤΙΚΗ.
Οι διδακτικοί στόχοι αφορούσαν όλους τους τομείς του ΠΑΠΕΑ. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα περιβάλλοντος και στην αρμονική συνεργασία μεταξύ τους.
Στην επίτευξη των στόχων σημαντική ήταν η ανάδειξη της συνεισφοράς του κάθε μαθητή από την εκπαιδευτικό καθώς και η λεκτική ενίσχυση και ενθάρρυνση του μαθητή.
Οι θεματικές που αναπτύχθηκαν ήταν (εννοείται ότι όλα ειπώθηκαν με πολύ απλά λόγια και πάντα με τη συνοδεία κατάλληλου εποπτιού υλικού) :
- Η πανίδα στους πόλους, (πώς ζουν και πώς τρέφονται τα πολικά ζώα)
- Η χλωρίδα στους πόλους
- Η ανθρώπινη παρουσία στους πόλους (οι άνθρωποι πώς ζουν, πού κατοικούν, με τι τρέφονται, ποιοι άνθρωποι μένουν στην ανταρκτική)
- Οι δαφορές ανάμεσα στην Αρκτική και την Ανταρκτική.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2015
Στα πλαίσια των δύο προγραμμάτων που υλοποιούμε για τα ζώα, συνεργαστήκαμε με το 9ο Νηπιαγωγείο Περάματος. Αντικείμενο μελέτης μας: τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη.
1η Φάση:
Με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα είδαμε εικόνες και μια παρουσίαση (power point) για τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη, σε χειμέριο ύπνο και σε... θερινή νάρκη. Διακρίναμε διαφορετικές στάσεις των ζώων που βρίσκονται σε χειμερία νάρκη και παρατηρήσαμε τις φωλιές που διαλέγουν ή φτιάχνουν για να κοιμηθούν. Συνοπτικά εστιάσαμε στα εξής σημεία:
- Ποια ζώα πέφτουν σε χειμερία νάρκη?;
- Γιατί πέφτουν σε χειμερία νάρκη?.;
- Πώς προετοιμάζονται πριν από αυτή τη λειτυργία?;
- Πώς κοιμούνται μερικά από αυτά (στάσεις που έχουν στη διάρκεια του ύπνου);
- Φωλιές που κατασκευάζουν ή επιλέγουν;
Αξιολογήσαμε την κατανόηση των όσων ακούσαμε και είδαμε:
- μέσω ερωτήσειων (επιλογής σωστού -λάθους, ΝΑΙ-ΟΧΙ),
- κυκλώνοντας στο διαδραστικό, μέσα από ένα πλήθος ζώων, εκείνα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη
2η Φάση:
Ίσως η πιο ευχάριστη στιγμή για τα παιδιά ήταν η φάση αυτή. Στο χώρο του γυμναστηρίου, χωρίστηκαν σε 5 ομάδες. Σε κάθε ομάδα συμμετείχαν παιδιά και από τα δύο σχολεία (Ειδικού Δημοτικού και 9ου Νηπιαγωγείου). Κάθε ομάδα είχε το όνομα ενός ζώου. Οι ομάδες ήταν: αρκούδες, φίδια, ελάφια, σκαντζόχοιροι, πρόβατα.
Ένας μαθητής του σχολείου μας, ο Ι.Α., με τη βοήθεια δασκάλας, φώναζε το όνομα μιας ομάδας. Αν η ομάδα αντιπροσώπευε ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη, έπρεπε τα παιδιά να κάνουν πως κοιμούνται, σε όποια στάση διάλεγε το καθένα και όλοι οι άλλοι να κάνουμε ησυχία για να μη ξυπνήσουν.
Αν η ομάδα αντιπροσώπευε ζώα που δεν έπεφταν σε χειμερία νάρκη, έκαναν κινήσεις γύρω από ένα στεφάνι, με συνοδεία μουσικής.
Επειδή δεν ήμασταν και πολύ ήσυχοι, μετά από λίγη ώρα (όταν βαρέθηκαν, όπως είναι φυσικό, να κάνουν τους κοιμισμένους)... τα ζώα που κοιμόντουσαν ξύπνησουν από το θόρυβο που κάναμε, κινήθηκαν με ζωηρές κινήσεις και ...πεινασμένα, αναζητούσαν τροφή.
Τα φίδια μάλιστα, με τη μουσική του..φακίρη, ξυπνώντας, αντί να αναζητούν τροφή, άρχισαν να χορεύουν. Είχαμε ....εκτονωθεί. Σαν καλοί οικοδεσπότες, κεράσαμε τους φίλους μας, που μας έδωσαν τόση χαρά με την παρέα τους και προχωρήσαμε στην 3η φάση του εκπαιδευτικού μας ταξιδιού.
3η Φάση:
Ταξίδι στον κόσμο της τέχνης και της δημιουγικότητας. Εικαστικά λοιπόν...
1ο έργο: Χρωματίσαμε 10 ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη. Χρησιμοποιήσαμε ένα χάρτινο κουτί συσκευασίας ζυμαρικών που προοριζόταν για ανακύκλωση.
Μαζέψαμε από την αυλή ξερά φυλλά, όπως κάνουν πολλά ζώα πριν πέσουν σε χειμερία νάρκη. Τα στρώσαμε στο κουτί και βάλαμε μέσα τα ζώα που είχαμε χρωματίσει και μερικά ζώα που υπήρχαν στην τάξη από παιχνίδια και που ανήκαν στα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη.
Κολλήσαμε γύρω από το κουτί μερικά από τα ζώα που είχαμε χρωματίσει και ονομάσαμε το έργο ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ.
2ο έργο: Φτιάξαμε σκαντζοχοιράκια και αρκούδες από χρησιμοποιημένα χάρτινα πιάτα και κομμάτια φύλλα γλασέ για αυτιά, μύτη, μάτια και ποδαράκια.
Ήταν μια κουραστική αλλά ευχάριστη μέρα... που πέρασε χωρίς να το καταλάβουμε.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης