Στα πλαίσια των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης "Ταξιδεύοντας με τον τροχό των ζώων" και "Μαθαίνω, τραγουδώ, ζωγραφίζω, αγαπώ και φροντίζω τα ζώα" σε συνδυασμό με τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα ανακύκλωσης του βιωματικού σχολείου «Η ζωή χωρίς σκουπίδια», οι μαθητές του σχολείου μας, με τη βοήθεια όλων των μελών του προσωπικού, κατασκεύασαν το θαλάσσιο κόσμο του βυθού με ανακυκλώσιμα υλικά.
Θυμηθήκαμε τις εικόνες που είχαμε δει και περιγράψει στη βαλίτσατης Mom, "Με τα μάτια μιας Φώκιας" και διαλέξαμε τα ζώα που θα βάζαμε στο δικό μας βυθό.
Διαλέξαμε λοιπόν μέδουσες, χταπόδια, ψάρια, αστερίες, όστρακα (κοχύλια).
Τα υλικά μας:
- Ένα χάρτινο τελάρο από χοντρό χαρτόνι (από τη διανομή του καθημερινού γεύματος των μαθητών),
- πλαστικά κεσεδάκια από γιαούρτι από τα γεύματα των μαθητών,
- χάρτινα στελέχη από ρολά χαρτί τουαλέτας και κουζίνας,
- καπάκια πλαστικών μπουκαλιών,
- μικρά κομμάτια χαρτί γλασσέ και γκοφρέ, που είχαν περισσέψει από διάφορες κατασκευές που είχαμε κάνει στο παρελθόν
- χάρτινες συσκευασίες αυγών,
- τούλι απο μπομπονιέρες,
- κοχύλια και αστερίες
Τα περισσότερα από τα υλικά αυτά ήταν ήδη συγκεντρωμένα στο δοχείο ανακύκλωσης που έχουμε φτιάξει στο σχολείο. Μας δόθηκε λοιπόν η ευκαιρία για άλλη μια φορά να συζητήσουμε την έννοια της επαναχρησιμοποίησης συσκευασιών ως την αποτελεσματικότερη μέθοδο ανακύκλωσης.
Οι μαθητές άσκησαν και ανέπτυξαν τη λεπτή τους κινητικότητα, βάφοντας τα χάρτινα στελέχη από ρολά χαρτί τουαλέτας και κουζίνας με διάφορα χρώματα ανάλογα με το ζώο που ήθελαν να δημιουργήσουν και κόβοντας με το ψαλίδι το κάτω μέρος των ρολών ή χαρτιά γκοφρέ ώστε να δημιουργήσουν τα πόδια των χταποδιών ή των μεδουσών ή για να φτιάξουν τα ψάρια.
Οι αστερίες και τα κοχύλια υπήρχαν ήδη στο σχολείο και έτσι αυτό που κάναμε ήταν να βάψουμε τους αστερίες.
Υπήρχε καταμερισμός εργασίας. Ο καθένας είχε αναλάβει ένα κομμάτι του έργου. Ένας μαθητής ανέλαβε να βάψει το μεγάλο χάρτινο τελάρο μπλε. Αυτός θα ήταν ο θαλάσσιος βυθός μέσα στον οποίο θα έμπαιναν όλα τα μαλάκια και ψάρια που οι υπόλοιποι μαθητές κατασκεύαζαν.
Ενεργοποίησαν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
Αφού ολοκληρώθηκε η κατασκευή, έγινε συζήτηση για τη θάλασσα, για την προστασία του θαλάσσιου ζωικού βασιλείου και για το ποιος ξέρει κολύμπι. Οι καλοκαιρινές διακοπές πλησιάζουν και τα παιδιά τις περιμένουν με πολλή χαρά. Φάνηκε ότι τα παιδιά αγαπούν ιδιαίτερα τη θάλασσα και ό,τι σχετίζεται σε αυτήν τους κινεί το ενδιαφέρον.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι τα παιδιά πέρασαν υπέροχα!!!
Η κατασκευή του βυθού, δημιούργησε το πεδίο μάθησης για την επίτευξη στόχων που συνδέονται με όλους τους τομείς του ΠΑΠΕΑ (αναλυτικού προγράμματος ειδικής αγωγής). Σημαντικό ήταν επίσης η συμμετοχή όλων των βαθμίδων του σχολείου και η συνεργασία όλων των μελών του προσωπικού.