O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

Στην ανάρτηση που κάναμε στις 23 Ιανουαρίου 2020, παρουσιάσαμε το πρώτο μέρος του προγράμματος (http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/politistikon-thematon/247-edvard-munch-kai-routina-skepsis). Λόγω ιώσεων και απουσιών αναβάλλαμε συνεχώς τη συνέχειά του.

01

11 Φεβρουαρίου 2020: επιτέλους... στη διάρκεια της 3ης και 4ης διδακτικής ώρας, συναντιόμαστε με τους φίλους μας από το 9ο Νηπιαγωγείο Περάματος στην αίθουσα με το διαδραστικό πίνακα, πάνω στον οποίο προβάλλεται ο πίνακας του Edvard Munch «Νέο Χιόνι στη Λεωφόρο». Ανακαλούμε στη μνήμη τι κάναμε στην προηγούμενη συνάντηση και διαβάζουμε τα ροζ (τι βλέπω), κίτρινα (τι σκέφτομαικαι πράσινα χαρτάκια (τι αναρωτιέμαι). (Artful thinking).

DSC00820aDSC00824a

Αρχίζουμε να φανταζόμαστε την ιστορία που κρύβεται μέσα στον πίνακα. Με ερωτήσεις προτρέπουμε όλα τα παιδιά να σκεφτούν. Σε ποια εποχή βρισκόμαστε;  Τι καιρό κάνει; Πού πηγαίνουν άραγε τα παιδιά; Οι απαντήσεις των παιδιών αποτελούν το έναυσμα για νέες ερωτήσεις και το κουβάρι της ιστορίας ξετυλίγεται σιγά-σιγά. Μια συνάδελφος γράφει ό,τι λένε τα παιδιά. Κατά διαστήματα διαβάζουμε από την αρχή την ιστορία ώστε να υπάρχει συνέχεια και συνοχή στη σκέψη τους. Όταν διαπιστώναμε ότι κάποιος ήταν αδρανής για πολλή ώρα, του απευθύναμε το λόγο και ζητούσαμε και τη δική του γνώμη. Οι σκέψεις των μαθητών, ο ενθουσιασμός τους και οι σχέσεις αιτίας-αποτελέσματος που επινοούσαν μάς εντυπωσίασαν. Ο δικός μας ρόλος ήταν απλά ρόλος εμψυχωτή και συντονιστή. Το μόνο που κάναμε ήταν να παροτρύνουμε τα παιδιά να λένε ό,τι σκέφτονταν, θέτοντας κάπου-κάπου ερωτήσεις. Η ιστορία που τελικά δημιουργήθηκε είναι η ακόλουθη: 

"Μια χειμωνιάτικη μέρα, έκανε πολύ κρύο και είχε  χιονίσει. Ήταν 10 και μισή το πρωί. Δύο αδερφάκια, η Εύα και ο Γιώργος πάνε στο σχολείο. Ξύπνησαν αργά. Ξενύχτησαν το προηγούμενο βράδυ, γιατί φάγανε σουβλάκια και πόνεσε το στομάχι τους. 
Την ώρα που περπατούσαν στο δρόμο, εμφανίστηκε μπροστά τους ένα φάντασμα. Ήταν άσπρο με μαύρο στόμα και μπλε μάτια. Η Εύα και ο Γιώργος μόλις είδαν το φάντασμα χάρηκαν, γιατί  κατάλαβαν ότι είναι η φίλη τους, η Κατερίνα, μεταμφιεσμένη. Το "φάντασμα" μόλις τους είδε τους είπε «Φάρσα ή Κέρασμα;»  Τα αδελφάκια διάλεξαν  κέρασμα. Έβγαλαν ένα σακουλάκι και κέρασαν το «φάντασμα» μπισκότα. Ξεκίνησαν και οι τρεις να πάνε στο σχολείο.
Όμως, την ώρα που περπατούσαν οι τρεις φίλοι, έγινε σεισμός. Κουνήθηκε ο δρόμος, κουνήθηκαν και οι ίδιοι,. Πέταξαν τα πουλιά στον ουρανό και τα σκιουράκια κατέβηκαν από τα δέντρα φωνάζοντας «Βοήθεια!».
Οι τρεις φίλοι έσκυψαν, έβαλαν τα χέρια τους στο κεφάλι  για να το προστατέψουν και μάζεψαν τα πόδια τους. Έμοιαζαν με χελωνάκια. (...φαίνεται εδώ η επιρροή των παιδιών από τις ασκήσεις που κάνουμε για σεισμό).
Μόλις τελείωσε ο σεισμός, οι τρεις φίλοι αγκαλιάστηκαν και συνέχισαν το δρόμο για το σχολείο τους. "
Από τη ρουτίνα σκέψης και τη δημιουργία της ιστορίας, προχωράμε στη δημιουργία storyboard. Διαβάζουμε ξανά και ξανά την ιστορία και οι μαθητές μας εντοπίζουν τις εικόνες που εμπεριέχει, λέγοντάς μας τι μπορούμε να ζωγραφίσουμε.
  1. Ένα χιονισμένο τοπίο - Το τοπίο του πίνακα
  2. Σουβλάκια στο τραπέζι, η Εύα και ο Γιώργος κάθονται στον καναπέ και βλέπουν τηλεόραση.
  3. Στο χιονισμένο δάσος το φάντασμα
  4. Το χιονισμένο τοπίο με το κοριτσάκι
  5. Τα τρία παιδιά και το σακουλάκι με τα μπισκότα
  6. Τα τρία παιδιά στο δρόμο να περπατούν
  7. Το δάσος τη στιγμή του σεισμού
  8. Τα παιδιά τη στιγμή του σεισμού, που μαζεύονται σα χελωνάκια.
  9. Τα τρία παιδιά αγκαλιασμένα

 12 Φεβρουαρίου 2020: Επισκεπτόμαστε το 9ο Νηπιαγωγείο Περάματος για να ζωγραφίσουμε με τους φίλους μας την ιστορία που συνδημιουργήσαμε.

DSC00828a

Κάθε μαθητής αναλαμβάνει να ζωγραφίσει κάτι συγκεκριμένο από την ιστορία. Άλλος ζωγραφίζει το τραπέζι με τα σουβλάκια, άλλος το φάντασμα, άλλος την Εύα, άλλος το Γιώργο, άλλος την τηλεόραση, άλλος τα πουλιά, τα σκιουράκια, τον ήλιο....κ.τ.λ.

ZOGRAF.1

Στη συνέχεια κόβουν τις ζωγραφιές. Κάποιες από αυτές αξιοποιήθηκαν στην σύνθεση των εικόνων της ιστορίας του βίντεο που δημιουργήσαμε.

ZOGRAF.2

Ακολουθεί η ηχογράφηση της ιστορίας από τα παιδιά. Ξεκινήσαμε χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα Audacity που ήταν εγκατεστημένο στον υπολογιστή της τάξης αλλά τελικά διαλέξαμε κάτι πιο εύχρηστο ... το κινητό μιας συναδέλφου, της κας Ελένης. Κάθε παιδί έλεγε μια πρόταση από την ιστορία.

DSC00846aDSC00851

Βρήκαν πολύ διασκεδαστικό να ακούνε τη φωνή τους. Ακόμα πιο διασκεδαστικό βρήκαν τη  δημιουργία εφέ με το σώμα τους (περπάτημα, γέλιο, σεισμό). 

Μέσα από όλη αυτή τη συνεργασία και την εργασία των παιδιών με κεντρικό άξονα τον πίνακα του Edvard Munch, διαπιστώσαμε ότι ενισχύθηκε η συμμετοχή και η μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Παρατηρήσαμε ότι τόσο οι μαθητές του ειδικού σχολείου (5 παιδιά), όσο και του Νηπιαγωγείου ανοίχτηκαν και μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους μέσω μιας αναστοχαστικής διαδικασίας.

 17 Φεβρουαρίου: παρακολουθούμε όλοι μαζί στο διαδραστικό πίνακα το βίντεο που δημιουργήθηκε από την ιστορία. Τίτλος του βίντεο "Περπατώντας στο χιόνι". Τα παιδιά νιώθουν πολύ περήφανα για το έργο τους και γελούν ακούγοντας τη φωνή τους, ενσωματωμένη στις ζωγραφιές τους. Αξίζει να το δείτε...

Ευχαριστούμε την κα Σοφία Μανοπούλου και τους μαθητές του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος. Κάνουν την καθημερινότητά μας πιο όμορφη και την εκπαιδευτική διαδικασία πιο ενδιαφέρουσα.

Και βέβαια η συνεργασία δε σταματάει εδώ. Η συνέχεια σε επόμενες αναρτήσεις.

Στο πλαίσιο του προγράμματος αγωγής υγείας με θέμα «Ταξιδεύοντας στο μαγικό κόσμο των συναισθημάτων» που έχει αναλάβει η εκπαιδευτικός της Κατώτερης Βαθμίδας του σχολείου, κα Τζωρτζίνα Αλογάκου, οι μαθητές πραγματοποίησαν ποικίλες δραστηριότητες με σκοπό την αναγνώριση των τεσσάρων βασικών συναισθημάτων (ΧΑΡΑ, ΛΥΠΗ, ΘΥΜΟΣ, ΦΟΒΟΣ). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα συνδέεται άμεσα με το ΠΑΠΕΑ (το Αναλυτικό Πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής) και συγκεκριμένα με τον τομέα της Συναισθηματικής Οργάνωσης.

Στην πρώτη φάση του προγράμματος δώσαμε στους μαθητές να παρατηρήσουν 4 φωτογραφίες, με 4 πρόσωπα παιδιών που το καθένα εξέφραζε διαφορετικό συναίσθημα. Τους προτρέψαμε να αναπαραστήσουν το συναίσθημα και να το ονομάσουν. Τους παροτρύναμε να κάνουν υποθέσεις σχετικά με τα αίτια που προκαλούν αυτά τα συναισθήματα στα παιδιά.

Στόχος ήταν ο αναγνώριση των βασικών συναισθημάτων και η κατανόηση των διαφορετικών λόγων που τα προκαλούν. Ακολουθώντας τη μαιευτική μέθοδο, προσπαθήσαμε να οδηγήσουμε τους μαθητές να ανακαλέσουν προσωπικά βιώματα και βάσει των προσωπικών τους εμπειριών να αιτιολογήσουν τι κάνει τους ανθρώπους χαρούμενους, λυπημένους, θυμωμένους ή φοβισμένους.

01

Στη συνέχεια αφού παρατηρήσαμε και συζητήσαμε τις εκφράσεις των παιδιών στις φωτογραφίες, παίξαμε το παιχνίδι «Μάντεψε τι νιώθω», κατά το οποίο κάθε μαθητής με εκφράσεις  του προσώπου του προσπαθούσε να εκφράσει ένα συναίσθημα και ο συμμαθητής του καλούνταν να μαντέψει ποιο είναι. Στόχος ήταν να εκφράσουν με μη λεκτικό τρόπο τα συναισθήματα.

0203

Το επόμενο βήμα του προγράμματος, ήταν να διακρίνουν τα ονόματα των συναισθημάτων (άσκηση ακουστικής αντίληψης) παρακολουθώντας το βίντεο «Το δέντρο των συναισθημάτων» (https://www.youtube.com/watch?v=fxRQ4NpPUy4). Κάθε φορά που άκουγαν το όνομα ενός από τα 4 βασικά συναισθήματα χτυπούσαν ένα παλαμάκι. Εμπνεόμενοι από το βίντεο, κάθε μαθητής με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού και της ειδικής βοηθού, έφτιαξε ένα δέντρο και σε φωτοτυπημένα ανέκφραστα παιδικά πρόσωπα, ζωγράφισε συναισθηματικές εκφράσεις με τα τέσσερα  βασικά συναισθήματα.  

Στη συνέχεια, διαβάσαμε αργά και καθαρά τους στίχους του τραγουδιού που ακούσαμε στο βίντεο.  Τους στίχους τους κατεβάσαμε από την ιστοσελίδα (https://gsakellaridis.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%BF-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B9%CF%83%CE%B8%CE%B7%CE%BC%CE%AC%CF%84%CF%89%CE%BD/)

ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ στίχοι τραγουδιού:

Δέντρο των συναισθημάτων / δέντρο με πολλούς καρπούς. / Ίδιοι δυο καρποί δεν είναι / κοίτα το και συ και κρίνε!

 Η χαρά εκεί καρπίζει / κι η αγάπη κι ο θυμός / και ο φόβος και η λύπη / τίποτα απ’ αυτό δε λείπει.

 Δέντρο των συναισθημάτων / με καρπούς χωρίς χυμό, / έχει ρίζες στη ψυχή μας / χρωματίζει τη ζωή μας.

Οι μαθητές μόλις άκουγαν το όνομα ενός  συναισθήματος, έπαιρναν το κατάλληλο παιδικό πρόσωπο και το κολλούσαν στο δέντρο τους. Έτσι ο κάθε μαθητής έφτιαξε το δικό του δέντρο συναισθημάτων. Στη διάρκεια των δραστηριοτήτων, παίρναμε αφορμή από ό,τι έλεγαν τα παιδιά για να κάνουμε διάλογο  και τα προτρέπαμε να μιλήσουν για συναισθήματα που είχαν βιώσει στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον .

040506

0708

Οι μαθητές ζωγραφίζουν «ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ»

0910

 Κολλούν τα πρόσωπα και δημιουργούν  το δικό τους ΔΕΝΤΡΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ!

DSC00721DSC00722

Στην αρχή του σχολικού έτους, στο πλαίσιο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων, αποφασίσαμε να δουλέψουμε διαθεματικά το θέμα "Οι τέσσερις εποχές στην τέχνη. Για κάθε εποχή δουλεύουμε το σχετικό λεξιλόγιο, αγροτικές δραστηριότητες, γνωστούς πίνακες ζωγραφικής, μουσικά κομμάτια, παιδικά ποιήματα και τραγούδια που σχετίζονται με την εποχή.

Ξεκινώνταςμε από το φθινόπωρο, παρατηρήσαμε τον κήπο του σχολείου μας και εντοπίσαμε που κρύβεται το φθινόπωρο. Είδαμε στο διαδραστικό πίνακα δέκα πίνακες ζωγραφικής διαφορετικής τεχνοτροπίας, ελλήνων και ξένων ζωγράφων. Παρατηρήσαμε τα χρώματα που κυριαρχούσαν στους πίνακες, το φύσημα του ανέμου, τα σύννεφα, τα χρώματα του ουρανού, τις ασχολίες των προσώπων (τρύγος, όργωμα, σπορά, ελαιομάζεμα)...Ενδεικτικά παραθέτουμε κάποιους από τους πίνακες:

01a02a04a

07a08a09a

Βρήκαμε στο διαδίκτυο βίντεο που αναφέρονται στο φθινόπωρο. Στη συνέχεια ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το δικό τους φθινόπωρο, ακούγοντας τη μουσική του Σταμάτη Σπανουδάκη "Φθινόπωρο" .

DSC00742a

Με αφορμή τη μουσική, γίναμε οργανοπαίχτες και κάναμε τα βιολιά της ορχήστρας. Ακούγοντας την ίδια μουσική, κάναμε με το σώμα μας δραστηριότητες που θυμίζουν φθινόπωρο (μουσικοκινητική αναπαράσταση: όργωμα, σπορά, τρύγο...).

Την παραπάνω διαδικασία ακολουθήσαμε και με την εποχή του Χειμώνα. Παραθέτουμε ενδεικτικά κάποιους πίνακες:

01020305

Tους παρατηρήσαμε και τους συζητήσαμε. Μιλήσαμε για τα συναισθήματα που μας δημιουργούν. Ακούγοντας το Χειμώνα του Vivaldi και το "Here we go again...Winter" του Σταμάτη Σπανουδάκη, ζωγραφίσαμε το δικό μας χειμώνα.

DSC00736a

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Οι 4 εποχές στην τέχνη», συνεργαζόμαστε με το 9ο Νηπιαγωγείο Περάματος και αξιοποιούμε το πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Harvard Artful thinking και πιο συγκεκριμένα τη ρουτίνα σκέψης "Βλέπω...Σκέφτομαι...Αναρωτιέμαι".

Σε προηγούμενη δημοσίευση που κάναμε παρουσιάσαμε πολύ συνοπτικά κάποιους πίνακες ζωγραφικής που είχαν ως θεματική το χειμώνα (http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/politistikon-thematon/246-oi-4-epoxes-stin-texni). Βασικός σκοπός είναι η αξιοποίηση της τέχνης στην νοητική ανάπτυξη και δημιουργικότητα των μαθητών.

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου, 3η διδακτική ώρα: οι μαθητές του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος και η ανώτερη βαθμίδα του Ειδικού Δ.Σ. Περάματος, συναντιούνται στην αίθουσα με το διαδραστικό πίνακα. Χωρίς πολλή σκέψη επιλέγουμε από όλους τους πίνακας με θέμα το Χειμώνα, τον πίνακα του Νορβηγού καλλιτέχνη Edvard Munch «Νέο Χιόνι στη Λεωφόρο».

01

Στα παιδιά δεν αποκαλύπτουμε τίποτα, ούτε τον καλλιτέχνη, ούτε τον τίτλο του έργο. Αφήνουμε τις αισθήσεις τους να λειτουργήσουν. Μέσω ερωταποκρίσεων, εκμαιεύουμε… παρατηρήσεις, αιτιολογήσεις, συλλογισμούς, συλλογιστικές, ερωτήματα. Τα προτρέπουμε και τα παροτρύνουμε να λένε τη δική τους άποψη, χωρίς να επαναλαμβάνουν κάτι που ειπώθηκε από άλλον. Άρα πρέπει να ακούνε το συμμαθητή τους και να θυμούνται τι ειπώθηκε από τους συμμαθητές τους.

DSC00745aDSC00751a

Ξεκινάμε με την ερώτηση: «τι βλέπετε στον πίνακα». Μια εκπαιδευτικός σημειώνει την απάντηση κάθε παιδιού και το όνομά του σε ροζ χαρτάκι. 
Tι βλέπω;
Απαντήσεις παιδιών: χώμα (Θοδωρής), βουνό (Άγης), κορμός δέντρων (Κων/νος), κλαδιά (Εστερίνα), δύο γραμμές πίσω από τα δέντρα (Λυδία), έχει πέσει νερό, μικρές λίμνες (Στέλιος), ουρανό (Ηλίας), πατημασιές (Στέλιος και Γιάννης), δύο παιδάκια στο χιόνι (Στέλιος), δέντρα (Γιώργος), χορτάρι (Θοδωρής), το ένα παιδί φοράει κόκκινο και το άλλο μπλε καπέλο (Μιχαήλ), ίδιο ρούχο με ίδιο καπέλο (Αθηνά), χιονονιφάδες (Κατερίνα), φύλλα στα δέντρα (Αρετή)
Κολλάμε όλα τα χαρτάκια στη δεξιά πλευρά του διαδραστικού πίνακα και τα διαβάζουμε, ώστε να θυμηθούν τις προτάσεις που αναφέρθηκαν.
 
Συνεχίζουμε με την ερώτηση : «τι σκέφτεστε παρατηρώντας στον πίνακα». Μια εκπαιδευτικός σημειώνει την απάντηση κάθε παιδιού και το όνομά του σε κίτρινο  χαρτάκι.
Tι σκέφτομαι; 
Απαντήσεις παιδιών: Τα παιδιά πάνε στο σπίτι τους (Ανδρέας). Οι άσπρες γραμμές είναι φάντασμα (Αθηνά). Είναι βράδυ (Δανάη). Τα παιδιά πάνε να βρούνε φύλλα (Ανδριάννα). Έχει κοκκινίσει το ποτάμι από το κρύο (Μαρίλια). Το χιόνι είναι νερό που έχει παγώσει (Αθηνά). Τα παιδάκια πάνε στη γιαγιά τους (Αθηνά). Έχει αγκάθια πάνω στα κλαδιά (Γιώργος). Τα σύννεφα τυφλώνουν τα παιδιά (Αρετή). Πάνω στα κλαδιά κάθονται τα πουλιά (Ηλίας). Οι πατημασιές είναι κάποιων φίλων τους (Κωνσταντίνος). Τα παιδιά κρυώνουν, γιατί έχει πολύ χιόνι (Εστερίνα). Θα γίνουν παγάκια τα παιδιά (Αιμίλιος). Πάνε να κατασκηνώσουν (Αθηνά).
Κολλάμε όλα τα χαρτάκια στην αριστερή πλευρά του διαδραστικού πίνακα και τα διαβάζουμε, ώστε να ακουστούν ξανά όλες οι σκέψεις.
 
Τέλος θέτουμε στα παιδιά την ερώτηση : «τι αναρωτιέστε παρατηρώντας στον πίνακα». Μια εκπαιδευτικός σημειώνει την απάντηση κάθε παιδιού και το όνομά του σε  πράσινο χαρτάκι. 
Tι αναρωτιέμαι; 
Απαντήσεις παιδιών:  Μήπως πάνε στο χωριό τους; (Ηλίας). Αναρωτιέμαι αν πηγαίνουν διακοπές (Γιώργος). Θέλουν να πάνε σχολείο; (Αιμίλιος). Πάνε στο σπίτι τους; (Θοδωρής). Πού πάνε τα παιδιά;(Δανάη). Θέλουν να παίξουν χιονοπόλεμο;(Στέφανος). Θέλουν να φτιαξουν χιονάνθρωπο; (Στέφανος). Μήπως κουράστηκαν τα παιδιά από το περπάτημα;(Αθηνά). Γιατί ο ήλιος είναι κόκκινος; (Αθηνά). Τι φοράνε τα παιδιά; (Δανάη). Αν το φάντασμα πάει στο σπίτι των παιδιών (Κατερίνα). Μέσα στο χιόνι έχει χορτάρι; (Κωνσταντίνος). Αν πάνε να παίξουν χιονοπόλεμο; (Γιάννης). Τι είναι κόκκινο που φυσάει; (Εστερίνα). Τι μέρα είναι ; (Ανδριάννα). Μήπως το μπαλάκι πίσω από τον ουρανό είναι ήλιος; (Στέλιος)
Κολλάμε όλα τα χαρτάκια στην κάτω πλευρά του διαδραστικού πίνακα και τα διαβάζουμε, ώστε να ακουστούν ξανά όλες οι ερωτήσεις. 
Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία που περιγράψαμε, γίνεται ορατή η σκέψη των παιδιών. Όταν εμείς διαβάζουμε τα χαρτάκια, τα παιδιά ακούνε και συνειδητοποιούν τις σκέψεις τους (μετα...σκέψη-μεταγνώση). 
Τα χαρτάκια μετά τα κολλήσαμε σε φύλλα χαρτιού Α4 για να τα έχουμε ως υλικό για την επόμενη συνάντηση.

DSC00781DSC00782DSC00783

Διαπιστώσαμε ότι για τα παιδιά δεν ήταν τόσο εύκολο να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα στο βλέπω, σκέφτομαι και αναρωτιέμαι και συχνά οι απαντήσεις αφορούσαν άλλη ερώτηση. Εμείς απλά ξαναθέταμε την ερώτηση ή διατυπώναμε κάπως διαφορετικά την πρόταση-ερώτηση των παιδιών. Στο τρίτο μέρος, η διατύπωση-σύνταξη της ερώτησης, τους δημιουργούσε τη μεγαλύτερη δυσκολία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθυνόμαστε, είναι προνήπια, νήπια και παιδιά με αντίστοιχη νοητική ηλικία. Επίσης διαπιστώσαμε ότι κάποια παιδιά στις σκέψεις και ερωτήσεις που διατύπωναν, προέβαλλαν δικές τους επιθυμίες, εμπειρίες και ... φόβους. 

Ρωτήσαμε τα παιδιά αν τους άρεσε αυτό που κάναμε και απάντησαν θετικά με πολύ ενθουσιασμό. Συνεχίσαμε το πρόγραμμα πηγαίνοντας στην αίθουσα του κλειστού γυμναστηρίου. Κάναμε κύκλο και προσπαθήσαμε να θυμηθούμε όλοι τον πίνακα. Είπαμε το όνομα του ζωγράφου με διαφορετικούς τρόπους  (χτυπώντας ρυθμικά τα χέρια, χτυπώντας ρυθμικά τα πόδια, μετρώντας τις συλλαβές...).

 

DSC00763a

Γίναμε τα δέντρα του πίνακα, που τα κλαδιά τους φυσούσε ο αέρας. Αυτό μας έδωσε την ιδέα να αναπαραστήσουμε λεπτομερώς το έργο, όσο καλύτερα γίνεται. Σε κάθε δοκιμή, ακούγονταν και μια καινούργια ιδέα:

  • να βάλουμε ένα πλαστικό, κόκκινο τσέρκι για ήλιο,
  • χρειαζόμαστε σκουφάκια...
  • τα παιδιά να είναι ένα μικρό και ένα μεγάλο.
  • .......

DSC00769aDSC00774a

Στο τέλος τραβήξαμε και ένα βίντεο. VIDEO_TABLEAU_VIVANT

Περάσαμε υπέροχα, μικροί και μεγάλοι. Το πρόγραμμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Θα συνεχιστεί στην επόμενη συνάντηση, την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου. Ευχαριστούμε τη νηπιαγωγό κα Μανοπούλου για τη συνεργασία, τις ιδέες και τον ενθουσιασμό της. Ευχαριστούμε και τους μαθητές του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος για την τιμή που μας κάνουν να επισκέπτονται τακτικά το σχολείο μας.

Δυο λόγια για το πρόγραμμα Artful Thinking ώστε να κατανοήσουμε το σκεπτικό που υπάρχει πίσω από τις δραστηριότητες που κάνουμε.  Οι εικόνες που ακολουθούν (προσπαθήσαμε να αποδώσουμε τους όρους στα ελληνικά) αποτυπώνουν τους έξι τομείς νοητικών διαδικασιών γύρω από τους οποίους εκτυλίσσεται η παιδαγωγική-εκπαιδευτική διαδικασία (http://pzartfulthinking.org/?page_id=2).

AT Palette Handout SPANISHaAT Palette Handout GREEKa

Ξεκινάμε με ερεθίσματα οπτικά ή ακουστικά. Θέτοντας ερωτήσεις,δραστηριοποιούμε τις αισθήσεις και το συναίσθημα. Σταδιακά οδηγούνται οι μαθητές στην εμβάθυνση  της ακέψης. Οι απαντήσεις τους καθορίζουν την πορεία της όλης διαδικασίας.  {Όσοι καταλαβαίνουν αγγλικά, αξίζει να δουν το βίντεο http://www.pz.harvard.edu/resources/thinking-routines-video}

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου, στο πλαίσιο της δράσης του «Θέατρο Αλληλεγγύης για παιδιά», με κινητή μονάδα θεάτρου ήρθε στο σχολείο μας και έπαιξε την παράσταση "Πινόκιο", βασισμένη στο ομώνυμο παραμύθι του Κάρλο Κολόντι, σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη.

DSC01544a.JPG

Το παραμύθι είναι λίγο-πολύ σε όλους γνωστό… Ο Τζεπέτο, ένας ξυλογλύπτης που ζει μόνος, αποφασίζει να δημιουργήσει μία μαριονέτα για να τον συντροφεύει στα γεράματα και την ονομάζει Πινόκιο. Με την παρέμβαση της Γαλάζιας Νεράιδας, το ξύλο ζωντανεύει και άρχισε να γελάει και να μιλάει. Κάποιο πρωί ζητά από τον πατέρα του να πάει σχολείο. Ο Τζεπέτο πουλάει το πανωφόρι του (ήταν τόσο φτωχός) για να του αγοράσει αλφαβητάρι. Ένας γρύλλος, που μιλά, συμβουλεύει συχνά τον Πινάκιο, αλλά αυτός αγνοεί τις συμβουλές και κάνει του κεφαλιού του. Το παραμύθι συνεχίζεται με τις περιπέτειες του Πινόκιο και τη μύτη του να μεγαλώνει όποτε λέει ψέματα….Τελικά η Γαλάζια Νεράιδα, μετατρέπει τον Πινόκιο σε πραγματικό αγόρι και αυτό ζει ευτυχισμένο με τον πατέρα του.

DSC01549a.JPGDSC01563aDSC01564a

Για τους μαθητές μας, η παράσταση ήταν μια ανάσα διασκέδασης, χαλάρωσης, ξενοιασιάς αλλά και … διδασκαλίας ήθους με τις αξίες που πρεσβεύει, την ειλικρίνεια, την αγάπη, την ανιδιοτέλεια, το θάρρος, την όρεξη για ζωή και περιπέτεια. Η συγκεκριμένη δράση βοηθάει τα παιδιά να εμπνευστούν και να βρουν νέους δρόμους έκφρασης, να ανοίξουν την ψυχή τους και να γίνουν πιο δεκτικά στην τέχνη και στην επικοινωνία. Προσεγγίζουν επίσης τη μουσική άμεσα, μέσα από φυσικές οδούς.

DSC01566a.JPGDSC01570a

Και οι τρεις ηθοποιοί της παράστασης: Παύλος Παυλίδης, Ηλέκτρα Σαρρή και Θάλεια Σταματέλου, είναι εξαιρετικοί και πολύ ταλαντούχοι. Τα παιδιά ζωγράφισαν για να τους ευχαριστήσουν.

 DSC01571aDSC01573a.JPGDSC01575aDSC01577aDSC01580aDSC01583aDSC01584aDSC01585aDSC01586a

DSC01581aDSC01579aDSC01588a

 Η θεατρική παράσταση "Πινόκιο" είναι ενταγμένη στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος "Τα βιβλία ζωντανεύουν" που έχει αναλάβει το σχολείο μας. Το πρώτο διδακτικό δίωρο κάποιοι μαθητές επισκέφθηκαν τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Περάματος και δανείστηκαν το βιβλίο "ΠΙΝΑΚΙΟ". Το διάβασαν με την κα Στέλλα, τη δασκάλα της Μέσης Βαθμίδας και προετοιμασμένοι παρακολούθησαν την παράσταση με πολλή προσοχή.

DSC01589aDSC01591a

DSC01595aDSC01596aDSC01597a

Το 3ο διδακτικό δίωρο, το είδαν σε βίντεο στο διαδραστικό πίνακα του σχολείου και συζήτησαν τις διαφορές που εντόπισαν ανάμεσα στο βιβλίο, τη θεατρική παράσταση και το βίντεο.

 DSC01540a.JPG