O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

Αρχές Ιουνίου, το σχολείο ανοίγει και πάλι μετά από δύο μήνες διαδικτυακής επικοινωνίας και κλεισίματος στο σπίτι. Ο κορωνοϊός δε μας φοβίζει πια. Ο ήλιος μας γεμίζει αισιοδοξία, ελπίδα και ...υγεία. Καιρός να πιάσουμε και πάλι το νήμα της εκπαιδευτικής μας πορείας από εκεί που το αφήσαμε. Το πρόγραμμα «Οι 4 εποχές στην τέχνη» συνεχίζεται αλλά τώρα χωρίς συνεκπαίδευση και με πολύ μικρό αριθμό μαθητών.

Ζητήσαμε από τους μαθητές, όσους μπορούν να εκφραστούν λεκτικά να μας πουν τι σημαίνει για αυτούς το καλοκαίρι. Μας απάντησαν:

-Κλείνουν τα σχολεία
-Πάμε για μπάνιο
-Παίζουμε.
-Κάνει πολλή ζέστη. Σκάμε.

Κάναμε τις προτάσεις τους ουσιαστικά και προσθέσαμε και άλλα. (Κλείσιμο σχολείων, θάλασσα, ήλιος, βουνό, καλοκαιρινά φρούτα, παιχνίδια στην άμμο, θερισμός). Έπειτα είδαμε ένα βίντεο με το μουσικό κομμάτι "Καλοκαίριαπό τις Τέσσερις Εποχές του Βιβάλντι (Vivaldi - Summer)  και τους προτρέψαμε να μας πουν τι συναίσθημα τους δημιούργησε το κομμάτι. Κάποιος είπε: "γρήγορο", άλλος "λυπητερό".  Διακρίναμε το ρυθμό από το συναίσθημα: "Ο ρυθμός στην αρχή είναι αργός και μετά γίνεται γρήγορος και πάλι αργός". Το συναίσθημα είναι το τι νιώθουμε ακούγοντας το κομμάτι. (χαρά, λύπη, μελαγχολία, θυμό... ). Έτσι συνδέσαμε το πρόγραμμα αυτό και με το πρόγραμμα αγωγής υγείας "Ταξιδεύοντας στο μαγικό κόσμο των συναισθημάτων". Εστιάσαμε επίσης στο μουσικό όργανο (το βιολί) και τους δείξαμε εικόνες με βιολιά.

Στη συνέχεια επιλέξαμε να δουλέψουμε με τέσσερις πίνακες ζωγραφικής γνωστών ζωγράφων (4 διδακτικά δίωρα):

"Το ψάθινο καπέλο" του Νικολάου Λύτρα, το "Καλοκαίρι" του Henri Matisse (Ανρί Ματίς), το "Καλοκαίρι" του Giuseppe Arcimboldo  (Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο) και το "Καλοκαίρι-Αγροτόσπιτο στην Προβηγκία" του Vincent Willem Van Gogh  (Βαν Γκογκ)

psathinokapelonikolaoslytra aKalokairi Anrie Matis aTzouzepe Archobolo kalokairiKalokairi agrotospito probigia a

Προτρέψαμε τους μαθητές να αναφέρουν τα χρώματα που βλέπουν σε κάθε πίνακα και να τα ταξινομήσουν σε φωτεινά και σκοτεινά. Στον πίνακα του Ματίς κάποιος μαθητής σχολίασε: "Αυτός που το έκανε δεν ήξερε να ζωγραφίζει. Ήταν παιδί." Δεν  κάναμε καμιά αναφορά σε ονόματα ζωγράφων και τίτλους. Μετατρέψαμε τους πίνακες σε παζλ και καλέσαμε τους μαθητές να τους συναρμολογήσουν. Προσαρμόσαμε κάθε παζλ στις δυνατότητες κάθε μαθητή.

Στους παρακάτω συνδέσμους είναι τα παζλ που δημιουργήσαμε. Τον αριθμό των κομματιών τον καθορίζουμε εμείς. Στα παζλ που δώσαμε στους μαθητές φαινόταν και η εικόνα του πίνακα, για να τους διευκολύνουμε και για να μην απογοητευθούν και εγκαταλείψουν την προσπάθεια.

Το ψάθινο καπέλο (Νικολάου Λύτρα), "Καλοκαίρι"(Ανρί Ματίς), "Καλοκαίρι" (Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο), "Καλοκαίρι-Αγροτόσπιτο στην Προβηγκία" (Βαν Γκογκ).

Κατά τη διάρκεια που οι μαθητές δούλευαν στον υπολογιστή το παζλ, άκουγαν το μουσικό κομμάτι "Καλοκαίρι" του Βιβάλντι (που αναφέραμε πιο πάνω). Δραματοποιήσαμε την εποχή του Καλοκαιριού ακούγοντας τις μουσικές: Το Γαλάζιο του Καλοκαιριού μου και Θάλασσα του Σταμάτη Σπανουδάκη.

Παροτρύναμε τους μαθητές της ανώτερης βαθμίδας να επιλέξουν τον πίνακα που τους άρεσε περισσότερο. Ένας μαθητής επέλεξε το "Ψάθινο Καπέλο" ενώ οι άλλοι δύο το "Καλοκαίρι -Αγροτόσπιτο στην Προβηγκία". Ο Γιάννης το ζωγράφισε κιόλας.

DSC01193a

Ακούσαμε το Καλοκαιρινό Τραγούδι και προσπαθήσαμε να το τραγουδήσουμε και εμείς.. Οι μαθητές της Ανώτερης βαθμίδας δούλεψαν  τα φύλλα εργασίας που προτείνει η ιστοσελίδα "Εκπαίδευση δίχως όρια". 

Ευχόμαστε σε όλους ένα δροσερό και ευχάριστο καλοκαίρι!

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Οι 4 εποχές στην τέχνη», οι μαθητές της κατώτερης βαθμίδας με τη βοήθεια της δασκάλας τους και της ειδικής βοηθού, καθ' όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους δούλεψαν το θέμα και δημιούργησαν τους δικούς τους πίνακες ζωγραφικής. Ένα μικρό δείγμα της δουλειάς τους φαίνεται στις φωτογραφίες που ακολουθούν.

DSC01186a

DSC01184aDSC01183aDSC01182a

Για το καλοκαίρι διάλεξαν να φτιάξουν τρισδιάστατο το βυθό της θάλασσας.

DSC01218aDSC01219a

Με αφορμή το πρόγραμμα δούλεψαν και άλλους γνωστικούς τομείς που συνδέονται με την αυτοεξυπηρέτηση και τη διατροφή, όπως είναι τα φρούτα κάθε εποχής και η επιλογή κατάλληλου ρουχισμού ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν.

DSC01185aDSC01187aDSC01188aDSC01189a

Στο πλαίσιο του προγράμματος αγωγής υγείας με θέμα «Ταξιδεύοντας στο μαγικό κόσμο των συναισθημάτων» που έχει αναλάβει η εκπαιδευτικός της Κατώτερης Βαθμίδας του σχολείου, κα Τζωρτζίνα Αλογάκου, οι μαθητές πραγματοποίησαν ποικίλες δραστηριότητες με σκοπό την αναγνώριση των τεσσάρων βασικών συναισθημάτων (ΧΑΡΑ, ΛΥΠΗ, ΘΥΜΟΣ, ΦΟΒΟΣ). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα συνδέεται άμεσα με το ΠΑΠΕΑ (το Αναλυτικό Πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής) και συγκεκριμένα με τον τομέα της Συναισθηματικής Οργάνωσης.

Στην πρώτη φάση του προγράμματος δώσαμε στους μαθητές να παρατηρήσουν 4 φωτογραφίες, με 4 πρόσωπα παιδιών που το καθένα εξέφραζε διαφορετικό συναίσθημα. Τους προτρέψαμε να αναπαραστήσουν το συναίσθημα και να το ονομάσουν. Τους παροτρύναμε να κάνουν υποθέσεις σχετικά με τα αίτια που προκαλούν αυτά τα συναισθήματα στα παιδιά.

Στόχος ήταν ο αναγνώριση των βασικών συναισθημάτων και η κατανόηση των διαφορετικών λόγων που τα προκαλούν. Ακολουθώντας τη μαιευτική μέθοδο, προσπαθήσαμε να οδηγήσουμε τους μαθητές να ανακαλέσουν προσωπικά βιώματα και βάσει των προσωπικών τους εμπειριών να αιτιολογήσουν τι κάνει τους ανθρώπους χαρούμενους, λυπημένους, θυμωμένους ή φοβισμένους.

01

Στη συνέχεια αφού παρατηρήσαμε και συζητήσαμε τις εκφράσεις των παιδιών στις φωτογραφίες, παίξαμε το παιχνίδι «Μάντεψε τι νιώθω», κατά το οποίο κάθε μαθητής με εκφράσεις  του προσώπου του προσπαθούσε να εκφράσει ένα συναίσθημα και ο συμμαθητής του καλούνταν να μαντέψει ποιο είναι. Στόχος ήταν να εκφράσουν με μη λεκτικό τρόπο τα συναισθήματα.

0203

Το επόμενο βήμα του προγράμματος, ήταν να διακρίνουν τα ονόματα των συναισθημάτων (άσκηση ακουστικής αντίληψης) παρακολουθώντας το βίντεο «Το δέντρο των συναισθημάτων» (https://www.youtube.com/watch?v=fxRQ4NpPUy4). Κάθε φορά που άκουγαν το όνομα ενός από τα 4 βασικά συναισθήματα χτυπούσαν ένα παλαμάκι. Εμπνεόμενοι από το βίντεο, κάθε μαθητής με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού και της ειδικής βοηθού, έφτιαξε ένα δέντρο και σε φωτοτυπημένα ανέκφραστα παιδικά πρόσωπα, ζωγράφισε συναισθηματικές εκφράσεις με τα τέσσερα  βασικά συναισθήματα.  

Στη συνέχεια, διαβάσαμε αργά και καθαρά τους στίχους του τραγουδιού που ακούσαμε στο βίντεο.  Τους στίχους τους κατεβάσαμε από την ιστοσελίδα (https://gsakellaridis.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%BF-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B9%CF%83%CE%B8%CE%B7%CE%BC%CE%AC%CF%84%CF%89%CE%BD/)

ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ στίχοι τραγουδιού:

Δέντρο των συναισθημάτων / δέντρο με πολλούς καρπούς. / Ίδιοι δυο καρποί δεν είναι / κοίτα το και συ και κρίνε!

 Η χαρά εκεί καρπίζει / κι η αγάπη κι ο θυμός / και ο φόβος και η λύπη / τίποτα απ’ αυτό δε λείπει.

 Δέντρο των συναισθημάτων / με καρπούς χωρίς χυμό, / έχει ρίζες στη ψυχή μας / χρωματίζει τη ζωή μας.

Οι μαθητές μόλις άκουγαν το όνομα ενός  συναισθήματος, έπαιρναν το κατάλληλο παιδικό πρόσωπο και το κολλούσαν στο δέντρο τους. Έτσι ο κάθε μαθητής έφτιαξε το δικό του δέντρο συναισθημάτων. Στη διάρκεια των δραστηριοτήτων, παίρναμε αφορμή από ό,τι έλεγαν τα παιδιά για να κάνουμε διάλογο  και τα προτρέπαμε να μιλήσουν για συναισθήματα που είχαν βιώσει στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον .

040506

0708

Οι μαθητές ζωγραφίζουν «ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ»

0910

 Κολλούν τα πρόσωπα και δημιουργούν  το δικό τους ΔΕΝΤΡΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ!

Στην ανάρτηση που κάναμε στις 23 Ιανουαρίου 2020, παρουσιάσαμε το πρώτο μέρος του προγράμματος (http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/politistikon-thematon/247-edvard-munch-kai-routina-skepsis). Λόγω ιώσεων και απουσιών αναβάλλαμε συνεχώς τη συνέχειά του.

01

11 Φεβρουαρίου 2020: επιτέλους... στη διάρκεια της 3ης και 4ης διδακτικής ώρας, συναντιόμαστε με τους φίλους μας από το 9ο Νηπιαγωγείο Περάματος στην αίθουσα με το διαδραστικό πίνακα, πάνω στον οποίο προβάλλεται ο πίνακας του Edvard Munch «Νέο Χιόνι στη Λεωφόρο». Ανακαλούμε στη μνήμη τι κάναμε στην προηγούμενη συνάντηση και διαβάζουμε τα ροζ (τι βλέπω), κίτρινα (τι σκέφτομαικαι πράσινα χαρτάκια (τι αναρωτιέμαι). (Artful thinking).

DSC00820aDSC00824a

Αρχίζουμε να φανταζόμαστε την ιστορία που κρύβεται μέσα στον πίνακα. Με ερωτήσεις προτρέπουμε όλα τα παιδιά να σκεφτούν. Σε ποια εποχή βρισκόμαστε;  Τι καιρό κάνει; Πού πηγαίνουν άραγε τα παιδιά; Οι απαντήσεις των παιδιών αποτελούν το έναυσμα για νέες ερωτήσεις και το κουβάρι της ιστορίας ξετυλίγεται σιγά-σιγά. Μια συνάδελφος γράφει ό,τι λένε τα παιδιά. Κατά διαστήματα διαβάζουμε από την αρχή την ιστορία ώστε να υπάρχει συνέχεια και συνοχή στη σκέψη τους. Όταν διαπιστώναμε ότι κάποιος ήταν αδρανής για πολλή ώρα, του απευθύναμε το λόγο και ζητούσαμε και τη δική του γνώμη. Οι σκέψεις των μαθητών, ο ενθουσιασμός τους και οι σχέσεις αιτίας-αποτελέσματος που επινοούσαν μάς εντυπωσίασαν. Ο δικός μας ρόλος ήταν απλά ρόλος εμψυχωτή και συντονιστή. Το μόνο που κάναμε ήταν να παροτρύνουμε τα παιδιά να λένε ό,τι σκέφτονταν, θέτοντας κάπου-κάπου ερωτήσεις. Η ιστορία που τελικά δημιουργήθηκε είναι η ακόλουθη: 

"Μια χειμωνιάτικη μέρα, έκανε πολύ κρύο και είχε  χιονίσει. Ήταν 10 και μισή το πρωί. Δύο αδερφάκια, η Εύα και ο Γιώργος πάνε στο σχολείο. Ξύπνησαν αργά. Ξενύχτησαν το προηγούμενο βράδυ, γιατί φάγανε σουβλάκια και πόνεσε το στομάχι τους. 
Την ώρα που περπατούσαν στο δρόμο, εμφανίστηκε μπροστά τους ένα φάντασμα. Ήταν άσπρο με μαύρο στόμα και μπλε μάτια. Η Εύα και ο Γιώργος μόλις είδαν το φάντασμα χάρηκαν, γιατί  κατάλαβαν ότι είναι η φίλη τους, η Κατερίνα, μεταμφιεσμένη. Το "φάντασμα" μόλις τους είδε τους είπε «Φάρσα ή Κέρασμα;»  Τα αδελφάκια διάλεξαν  κέρασμα. Έβγαλαν ένα σακουλάκι και κέρασαν το «φάντασμα» μπισκότα. Ξεκίνησαν και οι τρεις να πάνε στο σχολείο.
Όμως, την ώρα που περπατούσαν οι τρεις φίλοι, έγινε σεισμός. Κουνήθηκε ο δρόμος, κουνήθηκαν και οι ίδιοι,. Πέταξαν τα πουλιά στον ουρανό και τα σκιουράκια κατέβηκαν από τα δέντρα φωνάζοντας «Βοήθεια!».
Οι τρεις φίλοι έσκυψαν, έβαλαν τα χέρια τους στο κεφάλι  για να το προστατέψουν και μάζεψαν τα πόδια τους. Έμοιαζαν με χελωνάκια. (...φαίνεται εδώ η επιρροή των παιδιών από τις ασκήσεις που κάνουμε για σεισμό).
Μόλις τελείωσε ο σεισμός, οι τρεις φίλοι αγκαλιάστηκαν και συνέχισαν το δρόμο για το σχολείο τους. "
Από τη ρουτίνα σκέψης και τη δημιουργία της ιστορίας, προχωράμε στη δημιουργία storyboard. Διαβάζουμε ξανά και ξανά την ιστορία και οι μαθητές μας εντοπίζουν τις εικόνες που εμπεριέχει, λέγοντάς μας τι μπορούμε να ζωγραφίσουμε.
  1. Ένα χιονισμένο τοπίο - Το τοπίο του πίνακα
  2. Σουβλάκια στο τραπέζι, η Εύα και ο Γιώργος κάθονται στον καναπέ και βλέπουν τηλεόραση.
  3. Στο χιονισμένο δάσος το φάντασμα
  4. Το χιονισμένο τοπίο με το κοριτσάκι
  5. Τα τρία παιδιά και το σακουλάκι με τα μπισκότα
  6. Τα τρία παιδιά στο δρόμο να περπατούν
  7. Το δάσος τη στιγμή του σεισμού
  8. Τα παιδιά τη στιγμή του σεισμού, που μαζεύονται σα χελωνάκια.
  9. Τα τρία παιδιά αγκαλιασμένα

 12 Φεβρουαρίου 2020: Επισκεπτόμαστε το 9ο Νηπιαγωγείο Περάματος για να ζωγραφίσουμε με τους φίλους μας την ιστορία που συνδημιουργήσαμε.

DSC00828a

Κάθε μαθητής αναλαμβάνει να ζωγραφίσει κάτι συγκεκριμένο από την ιστορία. Άλλος ζωγραφίζει το τραπέζι με τα σουβλάκια, άλλος το φάντασμα, άλλος την Εύα, άλλος το Γιώργο, άλλος την τηλεόραση, άλλος τα πουλιά, τα σκιουράκια, τον ήλιο....κ.τ.λ.

ZOGRAF.1

Στη συνέχεια κόβουν τις ζωγραφιές. Κάποιες από αυτές αξιοποιήθηκαν στην σύνθεση των εικόνων της ιστορίας του βίντεο που δημιουργήσαμε.

ZOGRAF.2

Ακολουθεί η ηχογράφηση της ιστορίας από τα παιδιά. Ξεκινήσαμε χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα Audacity που ήταν εγκατεστημένο στον υπολογιστή της τάξης αλλά τελικά διαλέξαμε κάτι πιο εύχρηστο ... το κινητό μιας συναδέλφου, της κας Ελένης. Κάθε παιδί έλεγε μια πρόταση από την ιστορία.

DSC00846aDSC00851

Βρήκαν πολύ διασκεδαστικό να ακούνε τη φωνή τους. Ακόμα πιο διασκεδαστικό βρήκαν τη  δημιουργία εφέ με το σώμα τους (περπάτημα, γέλιο, σεισμό). 

Μέσα από όλη αυτή τη συνεργασία και την εργασία των παιδιών με κεντρικό άξονα τον πίνακα του Edvard Munch, διαπιστώσαμε ότι ενισχύθηκε η συμμετοχή και η μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Παρατηρήσαμε ότι τόσο οι μαθητές του ειδικού σχολείου (5 παιδιά), όσο και του Νηπιαγωγείου ανοίχτηκαν και μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους μέσω μιας αναστοχαστικής διαδικασίας.

 17 Φεβρουαρίου: παρακολουθούμε όλοι μαζί στο διαδραστικό πίνακα το βίντεο που δημιουργήθηκε από την ιστορία. Τίτλος του βίντεο "Περπατώντας στο χιόνι". Τα παιδιά νιώθουν πολύ περήφανα για το έργο τους και γελούν ακούγοντας τη φωνή τους, ενσωματωμένη στις ζωγραφιές τους. Αξίζει να το δείτε...

Ευχαριστούμε την κα Σοφία Μανοπούλου και τους μαθητές του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος. Κάνουν την καθημερινότητά μας πιο όμορφη και την εκπαιδευτική διαδικασία πιο ενδιαφέρουσα.

Και βέβαια η συνεργασία δε σταματάει εδώ. Η συνέχεια σε επόμενες αναρτήσεις.

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Οι 4 εποχές στην τέχνη», συνεργαζόμαστε με το 9ο Νηπιαγωγείο Περάματος και αξιοποιούμε το πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Harvard Artful thinking και πιο συγκεκριμένα τη ρουτίνα σκέψης "Βλέπω...Σκέφτομαι...Αναρωτιέμαι".

Σε προηγούμενη δημοσίευση που κάναμε παρουσιάσαμε πολύ συνοπτικά κάποιους πίνακες ζωγραφικής που είχαν ως θεματική το χειμώνα (http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/politistikon-thematon/246-oi-4-epoxes-stin-texni). Βασικός σκοπός είναι η αξιοποίηση της τέχνης στην νοητική ανάπτυξη και δημιουργικότητα των μαθητών.

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου, 3η διδακτική ώρα: οι μαθητές του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος και η ανώτερη βαθμίδα του Ειδικού Δ.Σ. Περάματος, συναντιούνται στην αίθουσα με το διαδραστικό πίνακα. Χωρίς πολλή σκέψη επιλέγουμε από όλους τους πίνακας με θέμα το Χειμώνα, τον πίνακα του Νορβηγού καλλιτέχνη Edvard Munch «Νέο Χιόνι στη Λεωφόρο».

01

Στα παιδιά δεν αποκαλύπτουμε τίποτα, ούτε τον καλλιτέχνη, ούτε τον τίτλο του έργο. Αφήνουμε τις αισθήσεις τους να λειτουργήσουν. Μέσω ερωταποκρίσεων, εκμαιεύουμε… παρατηρήσεις, αιτιολογήσεις, συλλογισμούς, συλλογιστικές, ερωτήματα. Τα προτρέπουμε και τα παροτρύνουμε να λένε τη δική τους άποψη, χωρίς να επαναλαμβάνουν κάτι που ειπώθηκε από άλλον. Άρα πρέπει να ακούνε το συμμαθητή τους και να θυμούνται τι ειπώθηκε από τους συμμαθητές τους.

DSC00745aDSC00751a

Ξεκινάμε με την ερώτηση: «τι βλέπετε στον πίνακα». Μια εκπαιδευτικός σημειώνει την απάντηση κάθε παιδιού και το όνομά του σε ροζ χαρτάκι. 
Tι βλέπω;
Απαντήσεις παιδιών: χώμα (Θοδωρής), βουνό (Άγης), κορμός δέντρων (Κων/νος), κλαδιά (Εστερίνα), δύο γραμμές πίσω από τα δέντρα (Λυδία), έχει πέσει νερό, μικρές λίμνες (Στέλιος), ουρανό (Ηλίας), πατημασιές (Στέλιος και Γιάννης), δύο παιδάκια στο χιόνι (Στέλιος), δέντρα (Γιώργος), χορτάρι (Θοδωρής), το ένα παιδί φοράει κόκκινο και το άλλο μπλε καπέλο (Μιχαήλ), ίδιο ρούχο με ίδιο καπέλο (Αθηνά), χιονονιφάδες (Κατερίνα), φύλλα στα δέντρα (Αρετή)
Κολλάμε όλα τα χαρτάκια στη δεξιά πλευρά του διαδραστικού πίνακα και τα διαβάζουμε, ώστε να θυμηθούν τις προτάσεις που αναφέρθηκαν.
 
Συνεχίζουμε με την ερώτηση : «τι σκέφτεστε παρατηρώντας στον πίνακα». Μια εκπαιδευτικός σημειώνει την απάντηση κάθε παιδιού και το όνομά του σε κίτρινο  χαρτάκι.
Tι σκέφτομαι; 
Απαντήσεις παιδιών: Τα παιδιά πάνε στο σπίτι τους (Ανδρέας). Οι άσπρες γραμμές είναι φάντασμα (Αθηνά). Είναι βράδυ (Δανάη). Τα παιδιά πάνε να βρούνε φύλλα (Ανδριάννα). Έχει κοκκινίσει το ποτάμι από το κρύο (Μαρίλια). Το χιόνι είναι νερό που έχει παγώσει (Αθηνά). Τα παιδάκια πάνε στη γιαγιά τους (Αθηνά). Έχει αγκάθια πάνω στα κλαδιά (Γιώργος). Τα σύννεφα τυφλώνουν τα παιδιά (Αρετή). Πάνω στα κλαδιά κάθονται τα πουλιά (Ηλίας). Οι πατημασιές είναι κάποιων φίλων τους (Κωνσταντίνος). Τα παιδιά κρυώνουν, γιατί έχει πολύ χιόνι (Εστερίνα). Θα γίνουν παγάκια τα παιδιά (Αιμίλιος). Πάνε να κατασκηνώσουν (Αθηνά).
Κολλάμε όλα τα χαρτάκια στην αριστερή πλευρά του διαδραστικού πίνακα και τα διαβάζουμε, ώστε να ακουστούν ξανά όλες οι σκέψεις.
 
Τέλος θέτουμε στα παιδιά την ερώτηση : «τι αναρωτιέστε παρατηρώντας στον πίνακα». Μια εκπαιδευτικός σημειώνει την απάντηση κάθε παιδιού και το όνομά του σε  πράσινο χαρτάκι. 
Tι αναρωτιέμαι; 
Απαντήσεις παιδιών:  Μήπως πάνε στο χωριό τους; (Ηλίας). Αναρωτιέμαι αν πηγαίνουν διακοπές (Γιώργος). Θέλουν να πάνε σχολείο; (Αιμίλιος). Πάνε στο σπίτι τους; (Θοδωρής). Πού πάνε τα παιδιά;(Δανάη). Θέλουν να παίξουν χιονοπόλεμο;(Στέφανος). Θέλουν να φτιαξουν χιονάνθρωπο; (Στέφανος). Μήπως κουράστηκαν τα παιδιά από το περπάτημα;(Αθηνά). Γιατί ο ήλιος είναι κόκκινος; (Αθηνά). Τι φοράνε τα παιδιά; (Δανάη). Αν το φάντασμα πάει στο σπίτι των παιδιών (Κατερίνα). Μέσα στο χιόνι έχει χορτάρι; (Κωνσταντίνος). Αν πάνε να παίξουν χιονοπόλεμο; (Γιάννης). Τι είναι κόκκινο που φυσάει; (Εστερίνα). Τι μέρα είναι ; (Ανδριάννα). Μήπως το μπαλάκι πίσω από τον ουρανό είναι ήλιος; (Στέλιος)
Κολλάμε όλα τα χαρτάκια στην κάτω πλευρά του διαδραστικού πίνακα και τα διαβάζουμε, ώστε να ακουστούν ξανά όλες οι ερωτήσεις. 
Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία που περιγράψαμε, γίνεται ορατή η σκέψη των παιδιών. Όταν εμείς διαβάζουμε τα χαρτάκια, τα παιδιά ακούνε και συνειδητοποιούν τις σκέψεις τους (μετα...σκέψη-μεταγνώση). 
Τα χαρτάκια μετά τα κολλήσαμε σε φύλλα χαρτιού Α4 για να τα έχουμε ως υλικό για την επόμενη συνάντηση.

DSC00781DSC00782DSC00783

Διαπιστώσαμε ότι για τα παιδιά δεν ήταν τόσο εύκολο να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα στο βλέπω, σκέφτομαι και αναρωτιέμαι και συχνά οι απαντήσεις αφορούσαν άλλη ερώτηση. Εμείς απλά ξαναθέταμε την ερώτηση ή διατυπώναμε κάπως διαφορετικά την πρόταση-ερώτηση των παιδιών. Στο τρίτο μέρος, η διατύπωση-σύνταξη της ερώτησης, τους δημιουργούσε τη μεγαλύτερη δυσκολία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθυνόμαστε, είναι προνήπια, νήπια και παιδιά με αντίστοιχη νοητική ηλικία. Επίσης διαπιστώσαμε ότι κάποια παιδιά στις σκέψεις και ερωτήσεις που διατύπωναν, προέβαλλαν δικές τους επιθυμίες, εμπειρίες και ... φόβους. 

Ρωτήσαμε τα παιδιά αν τους άρεσε αυτό που κάναμε και απάντησαν θετικά με πολύ ενθουσιασμό. Συνεχίσαμε το πρόγραμμα πηγαίνοντας στην αίθουσα του κλειστού γυμναστηρίου. Κάναμε κύκλο και προσπαθήσαμε να θυμηθούμε όλοι τον πίνακα. Είπαμε το όνομα του ζωγράφου με διαφορετικούς τρόπους  (χτυπώντας ρυθμικά τα χέρια, χτυπώντας ρυθμικά τα πόδια, μετρώντας τις συλλαβές...).

 

DSC00763a

Γίναμε τα δέντρα του πίνακα, που τα κλαδιά τους φυσούσε ο αέρας. Αυτό μας έδωσε την ιδέα να αναπαραστήσουμε λεπτομερώς το έργο, όσο καλύτερα γίνεται. Σε κάθε δοκιμή, ακούγονταν και μια καινούργια ιδέα:

  • να βάλουμε ένα πλαστικό, κόκκινο τσέρκι για ήλιο,
  • χρειαζόμαστε σκουφάκια...
  • τα παιδιά να είναι ένα μικρό και ένα μεγάλο.
  • .......

DSC00769aDSC00774a

Στο τέλος τραβήξαμε και ένα βίντεο. VIDEO_TABLEAU_VIVANT

Περάσαμε υπέροχα, μικροί και μεγάλοι. Το πρόγραμμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Θα συνεχιστεί στην επόμενη συνάντηση, την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου. Ευχαριστούμε τη νηπιαγωγό κα Μανοπούλου για τη συνεργασία, τις ιδέες και τον ενθουσιασμό της. Ευχαριστούμε και τους μαθητές του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος για την τιμή που μας κάνουν να επισκέπτονται τακτικά το σχολείο μας.

Δυο λόγια για το πρόγραμμα Artful Thinking ώστε να κατανοήσουμε το σκεπτικό που υπάρχει πίσω από τις δραστηριότητες που κάνουμε.  Οι εικόνες που ακολουθούν (προσπαθήσαμε να αποδώσουμε τους όρους στα ελληνικά) αποτυπώνουν τους έξι τομείς νοητικών διαδικασιών γύρω από τους οποίους εκτυλίσσεται η παιδαγωγική-εκπαιδευτική διαδικασία (http://pzartfulthinking.org/?page_id=2).

AT Palette Handout SPANISHaAT Palette Handout GREEKa

Ξεκινάμε με ερεθίσματα οπτικά ή ακουστικά. Θέτοντας ερωτήσεις,δραστηριοποιούμε τις αισθήσεις και το συναίσθημα. Σταδιακά οδηγούνται οι μαθητές στην εμβάθυνση  της ακέψης. Οι απαντήσεις τους καθορίζουν την πορεία της όλης διαδικασίας.  {Όσοι καταλαβαίνουν αγγλικά, αξίζει να δουν το βίντεο http://www.pz.harvard.edu/resources/thinking-routines-video}

Αρχειοθέτηση