O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

DSC00721DSC00722

Στην αρχή του σχολικού έτους, στο πλαίσιο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων, αποφασίσαμε να δουλέψουμε διαθεματικά το θέμα "Οι τέσσερις εποχές στην τέχνη. Για κάθε εποχή δουλεύουμε το σχετικό λεξιλόγιο, αγροτικές δραστηριότητες, γνωστούς πίνακες ζωγραφικής, μουσικά κομμάτια, παιδικά ποιήματα και τραγούδια που σχετίζονται με την εποχή.

Ξεκινώνταςμε από το φθινόπωρο, παρατηρήσαμε τον κήπο του σχολείου μας και εντοπίσαμε που κρύβεται το φθινόπωρο. Είδαμε στο διαδραστικό πίνακα δέκα πίνακες ζωγραφικής διαφορετικής τεχνοτροπίας, ελλήνων και ξένων ζωγράφων. Παρατηρήσαμε τα χρώματα που κυριαρχούσαν στους πίνακες, το φύσημα του ανέμου, τα σύννεφα, τα χρώματα του ουρανού, τις ασχολίες των προσώπων (τρύγος, όργωμα, σπορά, ελαιομάζεμα)...Ενδεικτικά παραθέτουμε κάποιους από τους πίνακες:

01a02a04a

07a08a09a

Βρήκαμε στο διαδίκτυο βίντεο που αναφέρονται στο φθινόπωρο. Στη συνέχεια ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το δικό τους φθινόπωρο, ακούγοντας τη μουσική του Σταμάτη Σπανουδάκη "Φθινόπωρο" .

DSC00742a

Με αφορμή τη μουσική, γίναμε οργανοπαίχτες και κάναμε τα βιολιά της ορχήστρας. Ακούγοντας την ίδια μουσική, κάναμε με το σώμα μας δραστηριότητες που θυμίζουν φθινόπωρο (μουσικοκινητική αναπαράσταση: όργωμα, σπορά, τρύγο...).

Την παραπάνω διαδικασία ακολουθήσαμε και με την εποχή του Χειμώνα. Παραθέτουμε ενδεικτικά κάποιους πίνακες:

01020305

Tους παρατηρήσαμε και τους συζητήσαμε. Μιλήσαμε για τα συναισθήματα που μας δημιουργούν. Ακούγοντας το Χειμώνα του Vivaldi και το "Here we go again...Winter" του Σταμάτη Σπανουδάκη, ζωγραφίσαμε το δικό μας χειμώνα.

DSC00736a

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου, στο πλαίσιο της δράσης του «Θέατρο Αλληλεγγύης για παιδιά», με κινητή μονάδα θεάτρου ήρθε στο σχολείο μας και έπαιξε την παράσταση "Πινόκιο", βασισμένη στο ομώνυμο παραμύθι του Κάρλο Κολόντι, σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη.

DSC01544a.JPG

Το παραμύθι είναι λίγο-πολύ σε όλους γνωστό… Ο Τζεπέτο, ένας ξυλογλύπτης που ζει μόνος, αποφασίζει να δημιουργήσει μία μαριονέτα για να τον συντροφεύει στα γεράματα και την ονομάζει Πινόκιο. Με την παρέμβαση της Γαλάζιας Νεράιδας, το ξύλο ζωντανεύει και άρχισε να γελάει και να μιλάει. Κάποιο πρωί ζητά από τον πατέρα του να πάει σχολείο. Ο Τζεπέτο πουλάει το πανωφόρι του (ήταν τόσο φτωχός) για να του αγοράσει αλφαβητάρι. Ένας γρύλλος, που μιλά, συμβουλεύει συχνά τον Πινάκιο, αλλά αυτός αγνοεί τις συμβουλές και κάνει του κεφαλιού του. Το παραμύθι συνεχίζεται με τις περιπέτειες του Πινόκιο και τη μύτη του να μεγαλώνει όποτε λέει ψέματα….Τελικά η Γαλάζια Νεράιδα, μετατρέπει τον Πινόκιο σε πραγματικό αγόρι και αυτό ζει ευτυχισμένο με τον πατέρα του.

DSC01549a.JPGDSC01563aDSC01564a

Για τους μαθητές μας, η παράσταση ήταν μια ανάσα διασκέδασης, χαλάρωσης, ξενοιασιάς αλλά και … διδασκαλίας ήθους με τις αξίες που πρεσβεύει, την ειλικρίνεια, την αγάπη, την ανιδιοτέλεια, το θάρρος, την όρεξη για ζωή και περιπέτεια. Η συγκεκριμένη δράση βοηθάει τα παιδιά να εμπνευστούν και να βρουν νέους δρόμους έκφρασης, να ανοίξουν την ψυχή τους και να γίνουν πιο δεκτικά στην τέχνη και στην επικοινωνία. Προσεγγίζουν επίσης τη μουσική άμεσα, μέσα από φυσικές οδούς.

DSC01566a.JPGDSC01570a

Και οι τρεις ηθοποιοί της παράστασης: Παύλος Παυλίδης, Ηλέκτρα Σαρρή και Θάλεια Σταματέλου, είναι εξαιρετικοί και πολύ ταλαντούχοι. Τα παιδιά ζωγράφισαν για να τους ευχαριστήσουν.

 DSC01571aDSC01573a.JPGDSC01575aDSC01577aDSC01580aDSC01583aDSC01584aDSC01585aDSC01586a

DSC01581aDSC01579aDSC01588a

 Η θεατρική παράσταση "Πινόκιο" είναι ενταγμένη στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος "Τα βιβλία ζωντανεύουν" που έχει αναλάβει το σχολείο μας. Το πρώτο διδακτικό δίωρο κάποιοι μαθητές επισκέφθηκαν τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Περάματος και δανείστηκαν το βιβλίο "ΠΙΝΑΚΙΟ". Το διάβασαν με την κα Στέλλα, τη δασκάλα της Μέσης Βαθμίδας και προετοιμασμένοι παρακολούθησαν την παράσταση με πολλή προσοχή.

DSC01589aDSC01591a

DSC01595aDSC01596aDSC01597a

Το 3ο διδακτικό δίωρο, το είδαν σε βίντεο στο διαδραστικό πίνακα του σχολείου και συζήτησαν τις διαφορές που εντόπισαν ανάμεσα στο βιβλίο, τη θεατρική παράσταση και το βίντεο.

 DSC01540a.JPG

 Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2017: Το ταξίδι με τον Χάνσελ και την Γκρέτελ συνεχίζεται. Πέντε μαθητές του σχολείου με τη δασκάλα τους κυρία Στέλλα επισκέπτονται τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Περάματος. Βρίσκουν το βιβλίο "Χάνσελ και Γκρέτελ σε άλλη έκδοση από αυτήν που το έχουν ήδη διαβάσει. Εντοπίζουν διαφορές στο περιεχόμενο και στην βιβλιοδεσία ανάμεσα στις δύο εκδόσεις. Κάποια κομμάτια τα διαβάζουν και οι ίδιοι οι μαθητές και συζητούν για τη σημασία της σωστής ανάγνωσης στην κατανόηση του κειμένου.

 DSC01270aDSC01281aDSC01271aDSC01282aDSC01274a

Συζητούν για τα άτομα που συνεργάζονται στη δημιουργία ενός βιβλίου (συγγραφέα, εικονογράφο, εκδότη).

DSC01276aDSC01277a

DSC01285aDSC01286a

01

Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2017: Έχουμε μάθει πια το παραμύθι "Χάνσελ και Γκρέτελ" σχεδόν απέξω. Γνωρίσαμε τους ήρωες μέσα από τις σελίδες δύο παραμυθιών. Φτιάξαμε το ζαχαρωτό σπίτι της κακιάς μάγισσας ... Έφτασε επιτέλους η μέρα να το δούμε να ζωντανεύει στη σκηνή του θεάτρου "ΚΙΒΩΤΟΣ", σε σκηνοθεσία της Κάρμεν Ρουγγέρη.

DSC01356aDSC01363aDSC01366a

Η παράσταση μας ενθουσίασε. Δεν θα μπορούσε να αποδοθεί καλύτερα το παραμύθι των αδελφών Γκριμ. Πρόκειται για μια εξαιρετική παράσταση, για ένα έργο που σε ταξιδεύει σε κόσμους παραμυθένιους και ταυτόχρονα περνάει πολύ σημαντικά μηνύματα ζωής. Ο σεβασμός στο συνάνθρωπο, η αλληλοκατανόηση και αλληλεγγύη, ο σεβασμός της περιουσίας του άλλου, η πίστη στο Θεό, η αδελφική αγάπη, η ελπίδα, η αισιοδοξία, η αγάπη ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας, η υπομονή, η εργατικότητα, η αξιοπρέπεια μέσα στη φτώχεια, αναδεικνύονται ως πρότυπα ζωής μέσα από τους ήρωες του παραμυθιού. Γίνονται έννοιες χειροπιαστές, συγκεκριμένες που το μικρό παιδί αντιλαμβάνεται εύκολα, ταυτιζόμενο με τον Χένσελ και τη Γκρέτελ. Διακρίνει το καλό από το κακό και με την επικράτηση του καλού, το έργο λειτουργεί λυτρωτικά για το παιδί.

Παραμυθένια σκηνικά και κουστούμια, υπέροχες μελωδίες και τραγούδια... χρώματα και φως, έξυπνοι διάλογοι γεμάτοι χιούμορ, διαλεχτοί ηθοποιοί- τραγουδιστές,...

DSC01374a

Μικροί και μεγάλοι ταξιδέψαμε σε παραμυθένιους κόσμους.

020304

05

Αύριο στο σχολείο θα συζητήσουμε τις διαφορές που εντοπίσαμε ανάμεσα στα παραμύθια που διαβάσαμε και στο θεατρικό έργο που είδαμε. Την παρακολούθηση της παράστασης την έχουμε εντάξει στο Πολιτιστικό πρόγραμμα "Τα βιβλία ζωντανεύουν".  Το θέατρο μπορεί πράγματι να ζωντανέψει ένα βιβλίο και να μας κάνει να το αγαπήσουμε περισσότερο. Αυτό συμβαίνει όταν όλοι οι συντελεστές της παράστασης στοχεύουν σε αυτό και σέβονται το θεατή, όπως έγινε με το έργο που είδαμε.

Ευχαριστούμε όλους τους συντελεστές του έργου για τις όμορφες στιγμές που μας χάρισαν. Για τους μαθητές μας ήταν μια εξαιρετική εμπειρία, που δεν είναι εύκολο να τους δοθεί εκτός σχολείου.

 

 

 

Ο ζωγράφος και σκηνογράφος Γιάννης Τσαρούχης είχε πει ότι "μόνο με παραμύθια κατακτώνται οι άνθρωποι". Είναι κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε ως εκπαιδευτικοί. Το παιδί ζητά ξανά και ξανά να ακούει την ίδια ιστορία γιατί, οι ιστορίες και ιδιαίτερα τα παραμύθια έχουν μια μαγική διάσταση, είναι έργα τέχνης και διαθέτουν πανέμορφο, πολυδιάσταστο πλούτο, σαγηνεύουν και μαγεύουν.

Στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος "Τα βιβλία ζωντανεύουν" που έχει αναλάβει η εκπαιδευτικός κα Στέλλα Σδράλη, οι μαθητές της Μέσης και Ανώτερης Βαθμίδας δανείστηκαν από τη Δημοτική Βιβλιοθήκης Περάματος το βιβλίο "Χάνσελ και Γκρέτελ" των αδελφών Γκριμ και το διαβάσαμε με συνοδεία ορχηστρικής μουσικής. Συζητήσαμε για τα προβλήματα και τα συναισθήματα των ηρώων του βιβλίου και για τα δικά μας συναισθήματα ως αναγνώστες. Δραματοποιήσαμε τους διαλόγους του Χάνσελ και της Γκρέτελ και το ρόλο της κακιάς μάγισσας για να δείξουμε πώς μπορούμε χρησιμοποιώντας τη φωνή μας να δείξουμε αισθήματα και να υποδυθούμε χαρακτήρες-ρόλους.  Με αφορμή το ψυχολογικό δίλημμα του πατέρα των παιδιών, αναλύσαμε τον όρο  δίλημμα και τις ψυχολογικές διαστάσεις που έχει, χρησιμοποιώντας όσο γίνεται πιο απλές λέξεις. Εστιάσαμε ιδίως στην προσπάθεια και στην επιθυμία των παιδιών να επιστρέψουν στο σπίτι τους κι ας ζούσαν σε άθλιες συνθήκες μέσα σε αυτό. Τα παιδιά είπαν τι σημαίνει για αυτά η λέξη σπίτι και πόσο σημαντικό είναι η αγάπη ανάμεσα στα αδέλφια.

Με αφορμή το παραμύθι και τον αγώνα του Χάνσελ και της Γκρέτελ να επιστρέψουν στο πατρικό σπίτι, επινοώντας τρόπους επιστροφής, και έχοντας αυτό σα μοναδικό σκοπό τους ακόμα κι όταν αποκτούν πλούτη, συζητήσαμε για τους ανθρώπους που αναγκάζονται για κάποιο λόγο να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους (πρόσφυγες-μετανάστες).

DSC01210bDSC01212b

Μιλήσαμε για το πόσο σκληρό είναι να σε αναγκάζουν οι συνθήκες να φεύγεις από την πατρίδα σου. Προσπαθήσαμε να βιώσουμε τα αισθήματα και τα προβλήματα των προσφύγων. Σε αυτό μας βοήθησαν πολύ οι εικόνες του βιβλίου "NO DIRECTION HOME".  Έτσι συνδέσαμε έμμεσα το παραμύθι με το  πρόγραμμα Αγωγής Υγείας: "Συνάνθρωπος, ένα + στη λέξη άνθρωπος: +υπάρχω, +αισθάνομαι, +εργάζομαι, +εισφέρω". Το θέμα "πρόσφυγας-μετανάστης" και τη μεταξύ τους διάκριση θα τη δουλέψουμε ξανά τον Απρίλιο με αφορμή το πρόγραμμα της actionaid

DSC01214aDSC01213b

DSC01215aDSC01216aDSC01217aDSC01218aDSC01223a

Και το ζωντάνεμα των βιβλίων δεν τελειώνει εδώ. Θα δούμε το παραμύθι "Χάνσελ και Γκρέτελνα παίρνει σάρκα και οστά, στις 28 Νοεμβρίου  στη σκηνή του Θεάτρου "Κιβωτός" σε σκηνοθεσία της Κάρμεν Ρουγγέρη. Μέχρι τότε θα έχουμε προλάβει να διαβάσουμε κι άλλα παραμύθια των αδελφών Γκριμ.

Αρχειοθέτηση