O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

Γυρίζοντας από τις διακοπές του καλοκαιριού διαπιστώσαμε με μεγάλη μας χαρά ότι τα σταφύλια στην κληματαριά του σχολείου είχαν ωριμάσει και κανείς δεν τα είχε πειράξει. Ήταν πράγματι βιολογικά: αψέκαστα και χωρίς καθόλου λίπασμα. Το μόνο που κάναμε ήταν κομποστοποίηση κοντά στη ρίζα του κλήματος. Νόστιμα όσο δε φαντάζεστε!!! 

DSC00002DSC00003DSC00004DSC00005

Τα τρυγήσαμε  και τα πλύνουμε για να τα φάμε. Αλλά επειδή είχαν κουκούτσια, σκεφτήκαμε να τα περάσουμε από τον αποχυμωτή και να αξιοποιήσουμε εκπαιδευτικά το μούστοΣτο διάστημα της πρώτης εβδομάδας μετά το άνοιγμα του σχολείου, με αφορμή την κληματαριά, κάθε τμήμα ασχολήθηκε με το αμπέλι (κλήμα -σταφύλι). Η κυρίια Νάντια με τους μαθητές της κατώτερης βαθμίδας έφτιοξαν και χρωμάτισαν σταφύλια.

DSC00014DSC00015

Ο κύριος Δημήτρης με τους μαθητές της Ανώτερης και Μέσης βαθμίδας με τη βοήθεια του διαδικτύου είδαν σε βίντεο τον τρύγο, το πάτημα των σταφυλιών και μελέτησαν το λεξιλόγιο που σχετίζεται με το αμπέλι. Βρήκαν σύνθετες λέξεις με τη λέξη μούστος και διάλεξαν να φτιάξουν μουστοκούλουρα.  Τη συνταγή τη βρήκαν στο διαδίκτυο (μουστοκούλουρα). Μελέτησαν τα υλικά και τον τρόπο παρασκευής. Όταν όμως μάς το πρότειναν, αντιπροτείναμε μια συνταγή πιο εύκολη και γρήγορη για να μπορούν να συμμετέχουν και οι μαθητές της κατώτερης βαθμίδας. Καταλήξαμε λοιπόν  (πολύ ...δημοκρατικά) στην παρασκευή μουσταλευριάς και μάλιστα παραδοσιακής, με μούστο και όχι με πετιμέζιΤη συνταγή, τη βρήκαμε, όπως πάντα, στο διαδίκτυο (μουσταλευριά παραδοσιακή) Πλύναμε χέρια, βάλαμε στο τραπέζι τα υλικά, μετρήσαμε τη δοσολογία, ανακατέψαμε μαθηματικά και γλώσσα (μισό, ένα, νεροπότηρο: ευκαιρία για σύνθετες λέξεις με δεύτερο συνθετικό τη λέξη ποτήρι... και ό,τι κάνουμε συνήθως ως δάσκαλοι, γιατί το δασκαλιλίκι γίνεται μετά από ένα σημείο τρόπος ζωής).

01b02b03b04b05b

Σε όλο αυτό βοήθησε και ο κ. Γιώργος (Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης του 6ου ΠΕΚΕΣ), που έτυχε να είναι παρών στο σχολείο εκείνη τη μέρα. Μετρούσαμε, ξαναμετρούσαμε... στο τέλος βάλαμε κουτουρού τα υλικά.

06b07b07bb07bbb

Όλοι βοήθησαν: άλλος έβαλε το αλεύρι στο μούστο, άλλος έκοψε κομματάκια τα καρύδια, άλλος ανακάτευε να μη σβωλιάσει το γλυκό, άλλος έβαλε κανέλα στα πιάτα, άλλος έπλυνε τα τσουμπλέκια  και ... όλοι δοκίμασαν.

08b09b

Περιμέναμε να έχει σβώλους και να μην τρώγεται. Αν αναρωτιέστε αν ήταν νόστιμο, για μας ήταν πεντανόστιμο γιατί βάλαμε κόπο και διασκεδάσαμε παίζοντας τους ζαχαροπλάστες. Η εκπαιδευτική διαδικασία όμως δεν τελείωσε εδώ. Μπαίνοντας στην τάξη οι μαθητές της ανώτερης και μέσης βαθμίδας κλήθηκαν να περιγράψουν τι έκαναν στην κουζίνα (άσκηση μνήμης, προφορικού λόγου...). Είναι πιο εύκολο για ένα παιδί να κάνει αναφορά σε ένα προσωπικό βίωμα και μάλιστα πολυαισθητηριακό. Ας μην το ξεχνάμε ποτέ:  "Ακούω και ξεχνώ, βλέπω και θυμάμαι, κάνω και καταλαβαίνω" (Κομφούκιος). Ο Ανδρέας με τη βοήθειά μας έγραψε αυτό που είπε: " Η μουσταλευριά που φτιάξαμε σήμερα ήταν πολύ νόστιμη."

 DSC00012

Ελπίζουμε η κληματαριά μας να είναι γεμάτη και του χρόνου όπως ήταν φέτος και να μας δώσει έμπνευση για καινούριες εκπαιδευτικές δράσεις.

 

Στο πλαίσιο δύο εκπαιδευτικών προγραμμάτων που εκπονεί το Ειδικό Δ. Σ. Περάματος, οι μαθητές διαβάζουν το βιβλίο ¨ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ" των εκδόσεων ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ. Τα προγράμματα είναι: "Τα βιβλία ζωντανεύουν" και "Συνάνθρωπος, ένα + στη λέξη "ΑΝΘΡΩΠΟΣ": +ΥΠΑΡΧΩ, +ΕΡΓΑΖΟΜΑΙ, +ΕΙΣΦΕΡΩ"

Το βιβλίο αυτό έγινε η αφορμή για να ταξιδέψουν οι μαθητές μας σε διάφορες χώρες του κόσμου, με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα και του διαδικτύου, του χάρτη και της υδρογείου.

Ταξιδέψαμε με το φθηνότερο μέσο σε πολλές χώρες...

Από την αρχή του σχολικού έτους, είχαμε συμπεριλάβει στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας ¨Συνάνθρωπος: ένα+στη λέξη ΑΝΘΡΩΠΟΣ", +ΥΠΑΡΧΩ, +ΕΡΓΑΖΟΜΑΙ, +ΕΙΣΦΕΡΩ" τη συμμετοχή στη μαθητική εβδομάδα δράσης της actionaid 2018. Μόλις ήρθε ο φάκελος στα χέρια μας, ξεκινήσαμε αμέσως τη δουλειά. Φέτος το πρόγραμμα της actionaid εμπνέεται από το πρόβλημα της βιωσιμότητας του πλανήτη μας και ονομάζεταο "ΠΛΑΝΗΤΗΣ 2030 - 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης". Tα κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών, μέσω ενός συγκεκριμένου σχεδίου, που περιλαμβάνει 17 Παγκόσμιους στόχους, δεσμεύονται να προσπαθήσουν να εξαλείψουν την ακραία φτώχεια, να μειώσουν τις ανισότητες και να καταπολεμήσουν την απειλή της κλιματικής αλλαγής έως το 2030. Το σχέδιο για να πετύχει πρέπει να δραστηριοποιηθούμε όλοι μας! Ως σχολείο επιλέξαμε να αφιερώσουμε στο συγκεκριμένο σχέδιο, την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου. Ο καρπός της φετινής μας συμμετοχής στην Εβδομάδα Δράσης 2018 θα είναι δράσεις, ιδέες, έμπνευση που θα αποτυπώσουμε σε ένα αυτοσχέδιο περιοδικό ή αλλιώς σε ένα fanzine.

ΟΙ 17 ΣΤΟΧΟΙ
STOXOI

Αφιερώσαμε χρόνο για να αποφασίσουμε τι θα βάλουμε στο εξώφυλλο του περιοδικού μας. Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Τελικά, το βιβλίο της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη "Εμένα με νοιάζει", μας έδωσε την ιδέα. Θα στείλουμε το μήνυμα αυτό, με το χαρταετό της Καθαράς Δευτέρας σε όλο τον κόσμο, μαζί με κάποιες φράσεις.

DSC02235a

Εμένα με νοιάζει… για καθετί,

Με νοιάζει για τον άνθρωπο,

για το συνάνθρωπο και τον πλανήτη.

Με νοιάζει για το νερό και τον αέρα.

για το βουνό και τη θάλασσα,

Με νοιάζει για κάθε πλάσμα

Με νοιάζει για αυτούς που θα έρθουν,

σε αυτή τη γη, μετά από μένα.

Γι’ αυτό φροντίζω για όλα.

Τις σελίδες του περιοδικού που φτιάξαμε, τις ανεβάσαμε σε βίντεο διαλέγοντας μουσική εμπνευσμένη από τη φύση.

 Διαβάζοντας τους στόχους, διαπιστώσαμε ότι με τους περισσότερους από τους στόχους είχαμε ήδη ασχοληθεί στη διάρκεια αυτού του έτους αλλά και παρελθόντων ετών και είχαμε αρκετό φωτογραφικό υλικό. Ο συνάνθρωπος και το περιβάλλον δεν είναι υπόθεση μιας μέρας ή ενός μήνα. Είναι τρόπος ζωής, υπόθεση καθημερινότητας. Είμαστε προσωρινοί ένοικοι ενός υπέροχου, εύθραυστου πλανήτη και από μας εξαρτάται τι θα αφήσουμε στις επόμενες γενιές.  Αρκετά ευαισθητοποιημένοι λοιπόν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, εδώ και αρκετά χρόνια, πολλές δραστηριότητες της σχολικής μας καθημερινότητας, στοχεύουν στην προστασία του πλανήτη μας (ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση υλικών, κομποστοποίηση σε εβδομαδιαία βάση, φύτεψη κήπου, καθαρισμός περιβάλλοντος χώρου και συμμετοχή σε προγράμματα εθελοντισμού που αφορούν το περιβάλλον, όπως το "Let's do it Greece"). Ήταν μια καλή ευκαιρία για να ασκήσουμε τη μνήμη και τον προφορικό λόγο χρησιμοποιώντας παρελθοντικούς χρόνους. Στύψαμε το μυαλό μας και με τη βοήθεια της ιστοσελίδας του σχολείου, θυμηθήκαμε κάποιες δράσεις που είχαν άμεση συνάφεια με τους στόχους του προγράμματος. Ήταν όντως πολλές και χαρήκαμε που τις ξανά είδαμε. Ενδεικτικά παραθέτουμε δημοσιεύσεις από την Ιστοσελίδα μας που αφορούν προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης: http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/perivallontikis-ekpaidefsis, http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/perivallontikis-ekpaidefsis?start=5, http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/perivallontikis-ekpaidefsis?start=10.

EDI1EDI2EDI3

Εμπνευστήκαμε όμως για να γράψουμε και τρία μικρά άρθρα. Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών οι μαθητές βρήκαν κείμενα στο διαδίκτυο και με αντιγραφή-επικόλληση (τουλάχιστον όσοι δεν ξέρουν να γράφουν) ετοίμασαν κείμενα και τα πλαισίωσαν με φωτογραφίες.

Πιο αναλυτικά....

 Στο πλαίσιο του 2ου στόχου: "ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΠΕΙΝΑ", θυμηθήκαμε τη δράση που είχαμε κάνει σε συνεργασία με την ομάδα "ΑΝΘΡΩΠΟΣ" (HUMAN) του κ. Κουμαριανού. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης είχαμε αφιερώσει ένα μήνα στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος, τις συνέπειες τους και στο πώς η αλληεγγύη και η αλληλοκατανόηση μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων της φτώχειας και της πείνας (1ος στόχος: "ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΦΤΩΧΕΙΑ"). Με τη συνταγή της αγάπης, δείξαμε έναν από τους πολλούς δρομούς που μπορούμε να ακολουθήσουμε: Η συνταγή της αγάπης πέτυχε!,

Στο πλαίσιο του 6ου στόχου: "ΚΑΘΑΡΟ ΝΕΡΟ-ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ", είδαν φωτογραφίες από χώρες όπου δεν υπάρχει σύστημα ύδρευσης και αποχέτευσης και πώς ταλαιπωρούνται κάποιοι άνθρωποι για να εξασφαλίσουν αυτό που εμείς θεωρούμε δεδομένο.  Αποτύπωσαν γραπτά το συμπέρασμά τους: "ΤΟ ΝΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟ Για να μην πούμε το νερό νεράκι, δεν πρέπει να το σπαταλάμε!" Και η φωτογραφία που διάλεξαν:

NERO

Στο πλαίσιο του 14ου στόχου: "ΖΩΗ ΣΤΟ ΝΕΡΟ",  επέλεξαν να ασχοληθούν με τη χελώνα Καρέτα-καρέτα. Είδαν το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=LbZNZY8Iano. Το κείμενο που διάλεξαν για το περιοδικό είναι το ακόλουθο (Πηγή: http://www.e-zakynthos.com/ecology/gr_zante.zakynthos.caretta.caretta.turtle.php):

"Καλύτεροι τρόποι για να βοηθήσετε στη σωτηρία της χελώνας

  • Πάρτε στο σπίτι τα σκουπίδια σας - μην τα αφήσετε στην παραλία! Οι πλαστικές τσάντες, τα μπαλόνια και άλλα απορρίματα μπορούν να μπερδέψουν τις χελώνες και να τα θεωρήσουν τρόφιμα και μόλις τα φάνε, να ασφυκτιήσουν ή να δηλητηριαστούν (όχι και ο καλύτερος τρόπος για να πεθάνει μια χελώνα).
  • Να είστε προσεκτικοί όταν τοποθετείτε τις ομπρέλες στην παραλία - ελέγξτε ότι δεν τις βάζετε σε μια φωλιά χελωνών και ότι τις βγάζετε τη νύχτα.
  • Εάν δείτε μια χελώνα να κολυμπάει στη θάλασσα από τις ακτές της Ζάκυνθου, απολαύστε τη στιγμή και σκεφτείτε το γεγονός ότι ένα τέτοιο αρχαίο είδος, κολυμπά στα καθαρά ήρεμα νερά, ανίδεο στο γεγονός ότι αντιμετωπίζει την εξάλειψη χάρι στην ανθρώπινη επέμβαση."

XELONA

Στο πλαίσιο του 16ου στόχου: "ΕΙΡΗΝΗ-ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ και ΙΣΧΥΡΟΙ ΘΕΣΜΟΙ" , επιλέξαμε να αναφερθούμε στους πρόσφυγες χρησιμοποιώντας ως όχημα το βιβλίο “No Direction Home” και κάποιες εικόνες και βίντεο που βρήκαν οι μαθητές στο διαδίκτυο (π.χ.http://www.characters.gr/site/gr/stories/world/prosfyges-kosmos).

02

Αφού συζητήσαμε το θέμα, ο μαθητής Χ.Γ., ο οποίος μπορεί και γράφει χρησιμοποιώντας κειμενογράφο στον υπολογιστή, έγραψε τα συμπεράσματα της ομάδας του: "Οι Σύριοι χάνουν τη ζωή τους στη στεριά και στη θάλασσα. Μέσα από το βιβλιο “No Direction Home” μάθαμε για τις εμπειρίες των προσφύγων στο μεγάλο ταξίδι της ζωής τους. Δουλειά ειρήνη μόρφωση, είναι οι δικοί μας στόχοι, γι' αυτό και στους εξοπλισμούς φωνάζουμε όλοι όχι."

Πιθανότατα, τους στίχους τους θυμόταν από κάπου αλλού. Το θέμα είναι ότι κατάφερε να τους ανακαλέσει και να τους συνδέσει με την θεματική που ασχολούμασταν και που ταίριαζαν απόλυτα. Το κείμενο διορθώθηκε από τη δασκάλα τους. Από όλες τις εικόνες του βιβλίου, τα παιδιά της μέσης βαθμίδας επέλεξαν την παρακάτω εικόνα, ως αντιπροσωπευτική του αγώνα επιβίωσης των προσφύγων.

01

 

17ος στόχος: "ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ" , θεωρείται "όρος εκ των ων ουκ άνευ εστί". Πιστεύουμε δηλαδή ότι η συνεργασία δεν είναι απλά στόχος αλλά προϋπόθεση από εκείνες που δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχουν. Γι' αυτό και σε όλες τις εκπαιδευτικές δράσεις μας επιλέγουμε τον ομαδικό τρόπο εργασίας. Δεν είναι μόνο πιο αποτελεσματικός αλλά και πιο ευχάριστος.

 Ταιριαστή με τους στόχους και το πρόγραμμα η φράση του Ν.Καζαντζάκη: «Να αγαπάς την Ευθύνη. Να λες: Εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γη. Άμα δε σωθεί, εγώ θα φταίω».

 

 

Τολμάμε … για τρίτη χρονιά… Πάμε θέατρο, αυτή τη φορά, όχι  για να δούμε παράσταση αλλά για να παίξουμε και μάλιστα έργο που φτιάξαμε εμείς οι ίδιοι

PROSKLHSH

Η συμμετοχή μας στο φετινό διήμερο θεατρικών δημιουργιών, απαιτούσε τη δημιουργία θεατρικού έργου, κάτι πολύ δύσκολο για Ειδικό Σχολείο. Αλλά εμείς τις αποτυχίες δεν τις φοβόμαστε. Σε τούτο το σχολείο μαθαίνουμε να αγωνιζόμαστε, μαθαίνουμε όταν πέφτουμε, να σηκωνόμαστε. Μας ενδιαφέρει η συμμετοχή και είμαστε έτοιμοι για οποιοδήποτε αποτέλεσμα. «Η Ιθάκη μας έδωσε το ωραίο ταξίδι…». Παλεύοντας με το κείμενο, αλλάζοντας και ξαναλλάζοντας τις λέξεις, τις προτάσεις, τους τονισμούς, τις κινήσεις… κάτι μάθαμε. Δεθήκαμε λίγο περισσότερο μεταξύ μας, ήρθαμε σε αντιπαράθεση, ακούσαμε πολλές φορές τη λέξη «ξανά», «από την αρχή», «πιο αργά», «πιο δυνατά»…

AFISA

Για πρώτη φορά θα αρθρώσουμε λόγο πάνω σε επίσημη θεατρική σκηνή. Τις δύο προηγούμενες χρονιές συμμετείχαμε με δραματοποίηση παιδικού τραγουδιού. Το βάρος έπεφτε στα σκηνικά, στα κουστούμια και στις κινήσεις του σώματος. Φέτος… βάλαμε όλη την εμπειρία στην άκρη και αποφασίσαμε να δουλέψουμε αποκλειστικά με το λόγο, αφού αυτό μας ζητούσαν. Περάσαμε καλά… Το αποτέλεσμα θα το δείτε στις 5 Μαΐου, στις 12:50 το μεσημέρι στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Η παρουσίασή μας διαρκεί μόνο 10 λεπτά με το ρολόι αλλά πολύ χρόνο και κόπο με το ρολόι της καρδιάς.

Η ιστορία μας, ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2017, και συγκεκριμένα στις 11 Οκτωβρίου, όταν επισκεφθήκαμε τη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά. Θέλετε η μαγεία που κλείνει στους χώρους του ένα παλιό Νεοκλασικό κτίριο, θέλετε η λιτότητα και η αρχοντιά της γλυπτικής τέχνης, θέλετε η θεματική της γλυπτικής του Καστριώτη… θέλετε η θαλασσινή αύρα του Πειραιά…. Όλα τούτα έδωσαν στη σκέψη και στην έμπνευση μας φτερά και ...ξεκινήσαμε εκείνη τη μέρα, μέσα στην Πινακοθήκη, ένα παιχνίδι που… ξεσήκωσε τα γλυπτά του Καστριώτη, τους έδωσε κίνηση και πνοή. Κάποια γλυπτά τα πήραμε με τη σκέψη μας στο σχολείο και προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τι ένιωθαν και τι σκέπτονταν. Έτσι το παιχνίδι έγινε διάλογος και μουσική. Και τα δυο αυτά μαζί αποφάσισαν να πάνε στο θέατρο. Θα είναι σίγουρα πολύ χαρούμενα… που θα ανεβούν στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, ενός από τα ωραιότερα θέατρα της Ευρώπης…

Η συμμετοχή μας στο "RESTART 2018: Οι μαθήτριες & μαθητές γράφουν και παίζουν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά", πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής Υγείας "Συνάνθρωπος, έναστη λέξη "ΑΝΘΡΩΠΟΣ": +ΥΠΑΡΧΩ, +ΕΡΓΑΖΟΜΑΙ, +ΕΙΣΦΕΡΩ".Το έργο έχει θέμα κάποια γλυπτά της Πινακοθήκης Πειραιά αλλά έμμεσα θίγει και ανθρώπινες αξίες. Δεν έχει σκηνικά, ούτε κουστούμια... Θα παίξουμε όσο πιο λιτά μπορούμε.  Άλλωστε, ο μινιμαλισμός, η τέχνη του ελάχιστου, δεσπόζει σήμερα, σε ποικίλα πεδία των τεχνών και της καθημερινότητας.

Οφείλουμε τέλος να αναφέρουμε ότι το πιο θετικό σε όλη αυτή την προσπάθεια, ήταν η βελτίωση του λόγου κάποιων μαθητών. Προκειμένου να συμμετέχουν, κατέβαλλαν καθημερινά προσπάθεια, να ξεπεράσουν τα προβλήματα άρθρωσης. Αυτό μας έπεισε ότι έπρεπε να συμμετέχουμε. Το θέατρο αποδείχτηκε, εξαιρετικό μέσο εκπαίδευσης των μαθητών μας και κίνητρο βελτίωσης της συμπεριφοράς τους.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης είναι το ακόλουθο:

PROGRAMMA0
PROGRAMMA2

Ευχαριστούμε την υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ/νσης Π.Ε. Πειριά, κα Βάσω Αρβανιταντώνη και το Διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, κ. Νίκο Διαμαντή, για την ευκαιρία που μας πρόσφεραν.

Καλή μας Επιτυχία!!!

12 Μαρτίου 2018: Σήμερα τρυπώσαμε στην «Αυλή των Θαυμάτων» και ζήσαμε για λίγες στιγμές την προσπάθεια του σκηνοθέτη Κοραή Δαμάτη και δέκα εξαιρετικών ηθοποιών να μεταφέρουν στο θεατρικό κοινό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά το κείμενο του Ιάκωβου Καμπανέλλη.

DSC02266bDSC02269bDSC02272b

Είδαμε όσα γίνονται κεκλεισμένων των θυρών. Πάντα αναρωτιόμασταν… πώς γεννιέται ένα θεατρικό έργο πάνω στη σκηνή; Μας δόθηκε λοιπόν η ευκαιρία να βρεθούμε στο θέατρο, όταν τα επίσημα σκηνικά, οι φωτισμοί και τα κουστούμια… απουσιάζουν και όταν οι ηθοποιοί με το σκηνοθέτη αναζητούν την καλύτερη έκφραση του κειμένου, δοκιμάζουν παίζοντας με τη φωνή, τη στάση του σώματος, τη σιωπή και τη σκιά. Παρευρεθήκαμε στην έβδομη πρόβα του έργου «Η Αυλή των Θαυμάτων».  Μεταφερθήκαμε στη φτωχική αυλή ενός σπιτιού, όπου οι ψυχές και οι ιστορίες των κατοίκων της συνθέτουν ένα χαρακτηριστικό ψηφιδωτό της λαϊκής κοινωνίας της δεκαετίας του ’50. Με διαφορετικές καταβολές αλλά συνδετικό στοιχείο την αγωνία για επιβίωση και καλύτερη ζωή, τα πρόσωπα εκφράζουν και ζουν τις χαρές και τις λύπες τους, τα όνειρα και τις απογοητεύσεις τους. 

Αυτή η υποχρεωτική συμβίωση γεννά όλες τις προβληματικές μορφές μιας μικροκοινωνίας, όπου ο καθένας μοιράζεται, θέλοντας και μη, τον προσωπικό του χώρο και κόσμο. Την ίδια στιγμή όμως διατηρεί ζωντανή την επικοινωνία, την αλληλεγγύη και την ανθρωπιά, στοιχεία που πρόκειται πολύ σύντομα να ισοπεδωθούν με τη βίαιη άφιξη του καινούριου αστικού κόσμου της αντιπαροχής και της πολυκατοικίας.

Στο σημαντικό αυτό έργο της μεταπολεμικής ελληνικής δραματουργίας, ο Ιάκωβος Καμπανέλλης κατορθώνει να ξεπεράσει το σκόπελο της ηθογραφίας και να διεισδύσει βαθιά στην ανθρώπινη ψυχή.

Παρακολουθήσαμε την πρώτη και δεύτερη σκηνή του έργου και τις προτάσεις-παρεμβάσεις του σκηνοθέτη στους ηθοποιούς. Η συνεργασία τους ήταν εξαιρετική και έτσι είχαμε τη δυνατότητα να διαπιστώσουμε πόσο καταλυτική είναι η παρέμβαση του σκηνοθέτη στην απόδοση του κειμένου και στη συναισθηματική συμμετοχή του θεατή σε αυτό.

Τόσο ο σκηνοθέτης κ. Κοραής Δαμάτης, όσο και ο θεατρολόγος κ. Λεωνίδας Παπαδόπουλος, μας έβαλαν στο κλίμα του έργου αναλύοντάς μας την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της δεκαετίας του ’50 και κάνοντας αναφορά στη ζωή του θεατρικού συγγραφέα Ιάκωβου ΚαμπανέλληΕίχαμε την ευκαιρία να κάνουμε ερωτήσεις και να πάρουμε απαντήσεις.

DSC02278b

Πιστεύουμε ότι ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία για τους μαθητές μας και θα ήταν καλό να δοθεί αυτή η ευκαιρία στους μαθητές όλων των σχολείων. Την παρακολούθηση της παράστασης, λόγω του θέματος που πραγματεύεται, την εντάξαμε στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Συνάνθρωπος: ένα + στη λέξη ΑΝΘΡΩΠΟΣ", +ΥΠΑΡΧΩ+ΕΡΓΑΖΟΜΑΙ,+ΕΙΣΦΕΡΩ».

Την επόμενη μέρα στο σχολείο συζητήσαμε το έργο. Μιλήσαμε για κάθε ήρωα ξεχωριστά και για τα συναισθήματά του. Αιτιολογήσαμε τις συμπεριφορές τους. Αναλύσαμε τα συν + της συνύπαρξης που σχετίζονται με το πρόγραμμά μας. Διαπιστώσαμε ότι θυμόντουσαν πάρα πολλά πράγματα. Οι μαθητές μας κατάλαβαν πόσοι τυχεροί είναι που οι περισσότεροι κατοικούν σε σπίτια με αυλές και όχι σε πολυκατοικίες. Μίλησαν για την αυλή τους, τα παιχνίδια που κάνουν σε αυτήν και τα ζώα που έχουν.  Στο τέλος μερικοί μαθητές επέλεξαν να ζωγραφίσουν κάτι από την παράσταση.

DSC02308DSC02311DSC02309DSC02310DSC02312DSC02313

Ο Στέλιος, ζωγράφισε τον κ. Ιορδάνη στην ταράτσα του σπιτιού, μαζί με τη γυναίκα του και το παιδί του, το ΓιάννηΟ Γιάννης έφτιαξε τον κ. Ιορδάνη στη σκεπή του σπιτιού. Ο Αντρέας ζωγράφισε τον καυγά του Στέλιου που είναι κυριευμένος από το πάθος της χαρτοπαιξίας. Ο Άγγελος αποτύπωσε τη Βούλα, τη γυναίκα του Μπάμπη, και τη Ντόρα να συζητούν. Η Αντιγόνη-Μαρία προσπαθεί να βάλει όλους τους ηθοποιούς στο έργο της. Κάθε παιδί με τον δικό του, μοναδικό τρόπο απέδωσε την αυλή των θαυμάτων και των…  συναισθημάτων. Τα έργα τους είναι γεμάτα χρώματα και φως. Εντυπωσιαστήκαμε γιατί τα παιδιά ερμήνευσαν θαυμάσια το μοντέρνο σκηνικό του έργου. Όλα είπαν ότι το σκηνικό παρουσίαζε σπίτια και η αυλή ήταν εκεί που κινούνταν οι ηθοποιοί. Τελικά δεν πρέπει να υποτιμούμε τη νοημοσύνη τους. Καταλαβαίνουν πολύ περισσότερα από όσα νομίζουμε ότι καταλαβαίνουν.

Τέλος αναφέραμε ότι στις 5 Μαΐου θα παίξουμε και εμείς θέατρο πάνω σε αυτή τη σκηνή που παρακολουθήσαμε την «Αυλή των Θαυμάτων».

 

 

Υποκατηγορίες