O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020: την επόμενη μέρα από την επίσκεψή μας στο Αισθητικό Δάσος της Καισαριανής. απλώσαμε τους θησαυρούς μας από το δάσος και αρχίσαμε να τυλίγουμε το κουβάρι της μνήμης. Τα παιδιά, με τη βοήθειά μας, περιέγραψαν τις εντυπώσεις τους, είπαν τι θυμόντουσαν από την επίσκεψη και ... ζήτησαν να ξαναπάμε. Και φυσικά αξιοποιήσαμε το υλικό που είχαμε από το δάσος. Κάθε φύλλο, κάθε καρπός, κάθε λουλούδι έφερε στη μνήμη ένα κομμάτι του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, του ΚΠΕ Αργυρούπολης, που μας έκαναν οι κυρίες Αφροδίτη Κατσιγιάννη και Μαρία Δρακοπούλου. Απολαύστε τις δημιουργίες μας...

DSC00232aDSC00234aDSC00237aDSC00240aDSC00245aDSC00246a

Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2020: μετά από μια βροχερή μέρα που πότισε για τα καλά το διψασμένο χώμα της αττικής γης, επισκεπτόμαστε το Αισθητικό Δάσος της Καισαριανής. Η σημερινή μέρα ηλιόλουστη και κατάλληλη για εκδρομή Η επίσκεψη εντάσσεται στο πλαίσιο δύο προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που έχει αναλάβει φέτος το σχολείο μας, «Από τον κήπο στο δάσος» και «Από το λουλούδι στον ανθόκηπο… από το δέντρο στο δάσος». Η επίσκεψη είχε προγραμματιστεί από το Σεπτέμβριο σε συνεργασία με το ΚΠΕ (Κέντρο Περιβαλλοντικής ΕκπαίδευσηςΑργυρούπολης. Πριν την επίσκεψη οι μαθητές της ανώτερης βαθμίδας είχαν επισκεφθεί την ιστοσελίδα του ΚΠΕ και είχαν δουλέψει το φυλλάδιο «Το δάσος, έντυπο για μαθητές δημοτικού». Πληροφορικά αναφέρουμε ότι το αισθητικό δάσος του Υμηττού δεν είναι δημιούργημα της φύσης αλλά ανθρώπινης παρέμβασης στη φύση και συγκεκριμένα της Φιλοδασικής Ένωσης Αθηνών (Φ.Ε.Α),

36

Οι συντονίστριες του προγράμματος κυρία Αφροδίτη και κυρία Μαρία, μας υποδέχονται με ένα ζεστό χαμόγελο. Σχηματίζοντας ένα κύκλο συστηνόμαστε, μικροί και μεγάλοι, λέγοντας ο καθένας εκτός από το όνομά του και κάτι που του αρέσει. Προχωράμε στο δάσος, σιωπώντας.  Εστιάζουμε σε ήχους που ακούμε. Όσο προχωράμε, το τιτίβισμα των πουλιών γίνεται πιο έντονο ενώ ο ήχος των αυτοκινήτων ακούγεται μακρινός. Διαβάζουμε τα σύμβολα στο χάρτη που συναντάμε.

001γ001002004

Χωριζόμαστε σε δύο ομάδες και ξεκινάμε τις δραστηριότητες. Κάθε ομάδα δουλεύει σε διαφορετικό τομέα πολυαισθητηριακά. Με τη βοήθεια των συντονιστριών του προγράμματος προσπαθούμε να αντιληφθούμε σε τι διαφέρει ένα δάσος που δημιούργησε ο άνθρωπος από ένα δάσος αυτοδημιούργητο (η περίφραξη, η ομοιογένεια των δέντρων, η σχετική έλλειψη θαμνώδους χλωρίδας κ.ά) και πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του ανθρώπου στη διατήρησή του. Παρατηρώντας ανακαλύπτουμε στοιχεία του δασικού οικοσυστήματος και τις τροφικές σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ τους. Καθισμένοι σε ξύλινο παγκοτράπεζο φτιάχνουμε παζλ με την κύκλο της ζωής του δάσους. και τραγουδάμε...

02003005373905

Παρατηρούμε φύλλο αγριοκυκλάμινου, διαπιστώνουμε ότι μοιάζει με καρδιά, "καρδιόσχημο'. Σχηματίζουμε με τα χέρια μας καρδιά. Καλούμαστε να εντοπίσουμε φύλλα κυκλάμινου και στη συνέχεια λουλούδια. Τα βρίσκουμε πολύ εύκολα. Χάρη στη χθεσινή βροχή, έχουν βγάλει το κεφαλάκι τους. «Μικρό πουλί τριανταφυλλί, δεμένο με κλωστίτσα, με τα σγουρά φτεράκια του στον ήλιο πεταρίζει. Κι αν το τηράξεις μια φορά, θα σου χαμογελάσει κι αν το τηράξεις δυο και τρεις, θ’ αρχίσεις το τραγούδι.» (Ρίτσος)

0604

Κάθε παιδί γίνεται οδηγός και διαλέγει το πιο ασφαλές μονοπάτι για να μας οδηγήσει στο δάσος, δίνοντας το σύνθημα "Πάμε". Ο τελευταίος, η σκούπα, φροντίζει να μη μένει κανείς μακριά από την ομάδα.

141221

Κλείνουμε τα μάτια και απολαμβάνουμε τις ακτίνες του ήλιου που περνούν μέσα από τα φυλλώματα των δέντρων. Ανασαίνουμε βαθιά... Μυρίζουμε το πεύκο, το κυπαρίσσι, το πουρνάρι, το σχίνο, το νοτισμένο χώμα. Το έχουμε όλοι ανάγκη.

09080710

Μαζεύουμε από κάτω φύλλα και καρπούς. Διακρίνουμε τα φύλλα από τους καρπούς Διακρίνουμε τα δέντρα, τους θάμνους, τις πόες.     Αγγίζουμε το φύλλωμα του κυπαρισσιού και προσπαθούμε να το περιγράψουμε με λέξεις. Διαπιστώνουμε πόσο διαφέρει από άλλα φύλλα. Ξεχωρίζουμε πια το κυπαρίσσι και το πεύκο. Δεν τα μπερδεύουμε μεταξύ τους ή με άλλα δέντρα.

11131528

Διακρίνουμε τα βρύα από τις λειχήνεςΠαρατηρούμεταβρύαπόσο λεπτές ρίζες έχουν και πόσο καλά κρύβονται κάτω από τις πεσμένες, κιτρινισμένες πευκοβελόνες. Παρατηρούμε τη σχέση παράσιτου-ξενιστή.

241826

Μέσα από ένα παιχνίδι μαντικής, προσπαθούμε να ανακαλύψουμε ποιο φύλλο μας τσίμπησε, ποιο είναι απαλό σα χάδι, ποιο φυτό έχει έντονη μυρωδιά σα μαστίχα, ποιο μυρίζει σα ρίγανη, ποιος καρπός έχει φωλιά... Ανοίγουμε ένα κουκουνάρι και βλέπουμε του σπόρους του, πιάνουμε ένα κυπαρισσόμηλο και το μυαλό μας τρέχει στις Κυκλάδες. (πετάς κυπαρισσόμηλο και γω πετάω μήλο-Χατζιδάκις-Γκάτσος)

1936202527.34232935

Βρίσκουμε βελανίδια και θυμόμαστε τους συντρόφους του Οδυσσέα στο νησί της Κίρκης.

163117

Κάθε τι γίνεται αφορμή για συζήτηση, για ανακάλυψη, για παιχνίδι... για ψυχαγωγία. Προχωρώντας στο τελευταίο κομάτι της διαδρομής μας, αποχαιρετούμε το δάσος, αγκαλιάζοντας ο καθένας ένα δέντρο.

2230

Ο Ανδρέας λέει: "Κυρία, εδώ πρέπει να φτιάξουμε το σχολείο μας." Δε χρειάζεται να προσθέσουμε τίποτα άλλο.

Σε μια μικρή τσάντα έχουμε μαζέψει αναμνήσεις από τον περίπατο στο δάσος: πεσμένα φύλλα, άνθη και καρπούς. Θα τα αξιοποιήσουμε για εικαστικές δημιουργίες στο χώρο του σχολείου.

38

Ευχαριστούμε από καρδιάς:

  • το ΚΠΕ Αργυρούπολης και ιδιαίτερα τις κυρίες Αφροδίτη Κατσιγιάννη και Μαρία Δρακοπούλου, συντονίστριες του προγράμματος.
  • το ΓΕΝ για την παραχώρηση του οχήματος (πούλμαν  50 θέσεων) και ιδιαίτερα τον οδηγό κ. Παναγιώτη, για την ευγένεια και την υπομονή του.

Όταν ξεκινήσαμε να υλοποιούμε το πρόγραμμα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Φιλοξενώντας χελώνες στον κήπο του σχολείου μας, παρατηρούμε και μαθαίνουμε» δεν είχαμε προβλέψει όλους τους τομείς εκπαιδευτικής επέκτασής του.  Συμπτωματικά μεταξύ των παρατηρήσεων που έκαναν τα παιδιά ήταν και το ερωτικό παιχνίδι των χελωνών, γύρω στο Μάιο μήνα.

DSC00016aDSC00017a

Τότε δε μπορούσαμε να φανταστούμε τις συνέπειες. Με την έναρξη λοιπόν του σχολικού έτους ένα πολύ μικρό χελωνάκι έκανε δειλά την εμφάνισή του στο πλακόστρωτο της αυλής. Σε λίγες μερες η ειδική βοηθός ανακάλυψε ένα ακόμα. Δύο νεογέννητα χελωνάκια έκαναν την εγγραφή τους στο σχολικό μας κήπο. Η χαρά των μαθητών είναι απερίγραπτη. Για να μη μας τα φάει καμιά γάτα, φροντίσαμε να τα βάλουμε σε ένα χάρτινο κουτί. Θα τους φτιάξουμε ένα νέο σπίτι σε γλάστρα, μέχρι να ξεπεταχτούν και να μην κινδυνεύουν.

DSC00012DSC00013

DSC00014aDSC00015a

Ίσως κάπου, ανάμεσα στα χαμόκλαδα και τις φυλλωσιές του κήπου, να υπάρχουν ακόμα αυγά που δεν έχουν εκκολαφθεί...

 

Μετά από μία εβδομάδα.... Η υπόθεσή μας δεν άργησε να επιβεβαιωθεί. Τα χελωνάκαι μας γίνανε 4.

DSC00033

DSC00031

DSC00034


IMG 20161014 102031a

Ο βασιλικός που είχαμε από την ημέρα του αγιασμού είχε βγάλει ρίζες. Αποφασίσαμε λοιπόν να το φυτέψουμε. Ταυτόχρονα κόψαμε από ένα βασιλικό που είχαμε στον κήπο του σχολείου μας μερικά κομμάτια, τα βάλαμε στο νερό και αυτά είχαν βγάλει ρίζες. Ήταν καιρός να τα βάλουμε σε γλάστρες και κάθε μαθητής να αποκτήσει το δικό του βασιλικό. Οι δεξιότητες που ασκήσαμε πολλές...  Δώσαμε ερεθίσματα σε όλες τις αισθήσεις... καλύπτοντας ταυτόχρονα όλους τους τομείς του ΠΑΠΕΑ.

IMG 20161014 100829a IMG 20161014 101516a IMG 1545a

 DSC03913a DSC03914a DSC03915a

DSC03916a DSC03917a

 IMG 1556a IMG 1558a

5 Ιουνίου: η σημερινή ημέρα είναι αφιερωμένη στο περιβάλλον και φέτος συγκεκριμένα στην καταπολέμηση της μόλυνσης από τα πλαστικάΕυχαριστούμε στο Δήμο Περάματος για την ευκαιρία που μας έδωσε να συμμετέχουμε στο 1ο Φεστιβάλ Ανακύκλωσης του Δήμου Περάματος. Την αγάπη μας για το περιβάλλον, την εκφράζουμε σε κάθε ευκαιρία που μας δίνεται.
DSC03250a DSC03245a
Τραγουδήσαμε το τραγούδι μας "Εμένα με νοιάζει" με συνοδεία κιθάρας (ήταν για καλή μας τύχη η μέρα που είχαμε τον κ. Αργυρόπουλο στο σχολείο).
DSC03247a DSC03253a
Ζωγραφίσαμε χρησιμοποιώντας στο έργο μας ένα καπάκι από πλαστικό μπουκάλι-εξαιρετική ιδέα, θα τη χρησιμοποιήσουμε και εμείς στο σχολείο...
DSC03276a
DSC03256aDSC03257a
DSC03267aDSC03269a
DSC03270aDSC03272a
DSC03273aDSC03274a
DSC03275aDSC03278a
Γίναμε αθλητές της ανακύκλωσης, κάνοντας αγώνες με ανακυκλώσιμα υλικά, βάζοντάς τα στη σωστή σακούλα ανακύκλωσης...
DSC03260aDSC03261aDSC03263a
Πιστεύουμε ότι στην ανακύκλωση οι μαθητές του Ειδικού Δημοτικού Περάματος, είναι πρωταθλητές. Με τόσες δράσεις που έχουμε κάνει στο σχολείο πάμε για το χρυσό στους Ολυμπιακούς.
Στην ιστοσελίδα μας http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web έχουμε αναρτήσει πολλές δράσεις που σχετίζονται με την ανακύκλωση. Παραθέτουμε μερικές:
(Επανάσταση στον κάδο ανακύκλωσης
Ταφή Υλικών: Στόχος μας ήταν να πληροφορηθούμε για το χρόνο ανακύκλωσης των διαφόρων υλικών και να παρατηρήσουμε την αποσύνθεση που υφίστανται στην πάροδο του χρόνου. http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/perivallontikis-ekpaidefsis/95-tafi-ylikon
Η ανακύκλωση εκδίδει εφημερίδα - Εφημερίδα "από ανακύκλωση" για την "ανακύκλωση": http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/perivallontikis-ekpaidefsis/87-i-anakyklosi-ekdidei-efimerida
Ο τροχός των ζώων ταξιδεύει στους πόλους-Κατασκευή του Βόρειου και του Νότιου Πόλου από ανακυκλώσιμα υλικά: http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/perivallontikis-ekpaidefsis/70-o-troxos-ton-zoon-taksideyei-stous-polous
Μέσα στην ανάρτηση, υπάρχουν έργα σχετικά με το θέμα από ανακυκλώσιμα υλικά.

Και του χρόνου ... με ακόμα περισσότερες δράσεις!

Αρχειοθέτηση