Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2015
Στα πλαίσια του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης "Ταξιδεύοντας με τον τροχό των ζώων" και της συμμετοχής μας στο πρόγραμμα ανακύκλωσης του βιωματικού σχολείου «Η ζωή χωρίς σκουπίδια», οι μαθητές της ανώτερης βαθμίδας, κατασκεύασαν τη μακέτα ενός αγροκτήματος με ανακυκλώσιμα υλικά. Τα στάδια εργασίας και οι στόχοι του προγράμματος παρουσιάζονται αναλυτικά στην ιστοσελίδα της Π.Ε. Πειραιά, στις αναρτήσεις του Σχολικού Συμβούλου Ε.Α.Ε 9ης Περιφέρειας κ. Γ. Μπαλαμώτη
http://dipe-peiraia.att.sch.gr/index.php/anartiseissxolikwnsymboulwn/eidikisagwgis με τον τίτλο 13. Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Περάματος ? Ένα αγρόκτημα από ανακυκλώσιμα υλικά.pdf.
Στο αρχικό στάδιο παρατήρησαν εικόνες αγροκτήματος, ανακάλεσαν στη μνήμη τους εμπειρίες από το αγρόκτημα με τα γαϊδουράκια που επισκεφτήκαμε, πριν από ένα μήνα, και μέσα από συζήτηση που έκαναν με τη δασκάλα τους κα Αργυρώ, εντόπισαν τα στοιχεία που ορίζουν ένα αγρόκτημα και τα ζώα που ζουν σε αυτό. Στη συνέχεια συγκέντρωσαν τα υλικά, κυρίως διαφόρων ειδών συσκευασίες που προορίζονταν για τα σκουπίδια. Έτσι δόθηκε η ευκαιρία να συζητηθεί η έννοια της επαναχρησιμοποίησης ως η αποτελεσματικότερη μέθοδος ανακύκλωσης.
Τα υλικά που συγκεντρώθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν ήταν: χάρτινο τελάρο διανομής του καθημερινού γεύματος, χάρτινα κουτιά από γάλα, κεσεδάκια, κομμάτια χαρτί από διάφορες συσκευασίες, ρολά υγείας, καπάκια, πλαστελίνη, οδοντογλυφίδες? Το σημαντικότερο όμως για να ζωντανέψει το αγρόκτημα ήταν τα ζώα. Και η λύση βρέθηκε? αξιοποιώντας ένα παλιό παιχνίδι σχεδόν διαλυμένο που υπήρχε στο σχολείο, την κιβωτό του Νώε.
Οι μαθητές άσκησαν και ανέπτυξαν τη λεπτή τους κινητικότητα, βάφοντας τα κουτιά από γάλα και τα ρολά υγείας για να φτιάξουν το στάβλο, το παχνί, το σπιτάκι και τα δέντρα του αγροκτήματος και κόβοντας με το ψαλίδι κομμάτια χαρτί για σανό ή για ό,τι άλλο χρειαζόταν. Στη φάση αυτή σημαντική ήταν και η βοήθεια της ειδικής βοηθού, κας Ελένης Τσιρίγκα.
Ενεργοποίησαν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
Δούλεψαν νοητικά με την έννοια της ταξινόμησης, του χώρου και της οργάνωσής του.
Αφού ολοκληρώθηκε η κατασκευή, έγινε συζήτηση με θέμα τις αγροτικές εργασίες που απαιτεί η διατήρηση ενός αγροκτήματος. Δόθηκε έτσι η ευκαιρία στους μαθητές να αναπτύξουν τον προφορικό λόγο και να αναζητήσουν τις κατάλληλες λέξεις για να αποδώσουν τις διάφορες εργασίες.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι τα παιδιά πέρασαν υπέροχα!!!
Η κατασκευή της φάρμας, χάρη στον κατάλληλο χειρισμό της εκπαιδευτικού, δημιούργησε το πεδίο μάθησης για την επίτευξη στόχων που συνδέονται με όλους τους τομείς του ΠΑΠΕΑ (αναλυτικού προγράμματος ειδικής αγωγής).
"Ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Κι όταν πια του διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας το μαθητή του να φτιάξει δικές του γέφυρες". Καζαντζάκης
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015
Στο πλαίσιο των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης:
- «Ταξιδεύοντας με τον τροχό των ζώων» και
- «Μαθαίνω, τραγουδώ, ζωγραφίζω, αγαπώ και φροντίζω τα ζώα»
σκεφτήκαμε να κάνουμε ένα αφιέρωμα στα ζώα την Τρίτη 6 Οκτωβρίου και να αναφερθούμε στην Παγκόσμια Ημέρα των ζώων, έστω και λίγο καθυστερημένα, καθότι φέτος η 4η Οκτωβρίου, Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων, έπεφτε Κυριακή και τη Δευτέρα 5 Οκτωβρίου ήταν η Πανελλήνια μέρα Σχολικού Αθλητισμού.
"Η Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων πρωτογιορτάστηκε το 1931 σ' ένα συνέδριο περιβαλλοντιστών στη Φλωρεντία, ως ένας τρόπος για την ευαισθητοποίηση κοινού και ειδικών για τα υπό εξαφάνιση ζώα. Από τότε, η γιορτή διευρύνθηκε και περιλαμβάνει όλα τα είδη του ζωικού βασιλείου.
Η 4η Οκτωβρίου καθιερώθηκε ως Παγκόσμια Ημέρα Ζώων, επειδή συμπίπτει με τον εορτασμό της μνήμης του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης, που έχει αναγορευτεί από την Καθολική Εκκλησία ως προστάτης των ζώων και του περιβάλλοντος."
(ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/worldays/58#ixzz3nnoYuAkk)
Ήδη στις 5 Οκτωβρίου, διαβάζοντας το παραμύθι "Μια αθλητική μέρα στο δάσος" συνδέσαμε τον αθλητισμό με τα ζώα.
Έτσι στις 6 Οκτωβρίου, ξεκινήσαμε παίρνοντας αφορμή από αυτό το παραμύθι. Το συζητήσαμε και ζωγραφίσαμε ζώα, όχι του δάσους αλλά του ...σπιτιού, θεωρώντας απαραίτητο να ξεκινήσουμε από κάτι οικείο για τα παιδιά.
Διαβάσαμε ένα ποίημα του Ιωάννη Πολέμη για την προστασία των ζώων, με τίτλο "Αγαπώ τα ζώα".
Οι μαθητές της κατώτερης βαθμίδας ζωγράφισαν ένα σκύλο, μια γάτα, ένα κουνέλι και μια κότα. Οι ζωγραφιές έγιναν αφορμή να μιλήσουμε για ζώα που γεννούν αυγά και άλλα που γεννούν μικρά. Είπαμε ότι όσα ζουν κοντά μας, στο σπίτι μας, τα λέμε κατοικίδια.
Ψάχνοντας στο google βρίσκει κανείς πολλά φύλλα εργασίας με κατοικίδια ζώα για ζωγραφική, γραφή ονομάτων ζώων, αρίθμηση.
Στην ιστοσελίδα http://www.sansimera.gr/worldays/58, βρήκαμε πληροφορίες σχετικά με τη Διεθνή Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων (1978).
Στην ιστοσελίδα "http://www.kindykids.gr/worksheets/animals/460-zwa-zougla-fylla-ergasias.html"
υπάρχουν πολύ ενδιαφέρουσες δραστηριότητες για τα ζώα της ζούγκλας, τις οποίες θα αξιοποιήσουμε στη διάρκεια της σχολικής μας χρονιάς.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Ειδικό Δημοτικό Περάματος: 20 Απριλίου 2015, η σχολική ζωή ξαναβρίσκει τον παλμό της μετά τις 15 μέρες των διακοπών του Πάσχα. Η εναρκτήριος πρωινή προσευχή μάς υπενθυμίζει: Χριστός Ανέστη εκ νεκρών? Αναστάς ο Ιησούς από του τάφου?
Μια έκπληξη μας περίμενε στην αυλή του σχολείου. Ήταν η Άνοιξη που έβαλε το ασπροκίτρινο φόρεμά της. Ένα ευωδιαστό χαλί από χαμομήλι απλωνόταν στα πόδια μας και η μυρωδιά του μας τρέλαινε. Τέτοιες ευκαιρίες δεν τις βρίσκει κανείς εύκολα. Το πρόγραμμα «Αρμενίζοντας στα πέλαγα των αισθήσεων» μπαίνει σε εφαρμογή. Θα μου πείτε: «χωρίς προετοιμασία, πώς;» Τα πιο όμορφα πράγματα στη διδακτική πράξη, απαιτούν πρωτίστως έμπνευση, κέφι και ?τελικά όταν υπάρχει η εμπειρία όλα μπορούν να μετατραπούν σε εκπαιδευτική δραστηριότητα. Όταν η δραστηριότητα αυτή απαιτεί κίνηση, αφύπνιση όλων των αισθήσεων και πραγματοποιείται στο φυσικό περιβάλλον, εκεί διαπιστώνεις ότι οι μαθητές σου πετάνε. Και κινητικές δυσκολίες και έλλειψη συντονισμού και δυσκολίες κατανόησης και εκτέλεσης εντολών, όλα εξαφανίζονται μονομιάς.
«Προσοχή! Δεν πατάμε το χαμομήλι!» ακούγεται η φωνή μιας δασκάλας. «Αυτό είναι καθαρό γιατί δεν πατάει κανείς εδώ, ούτε περνάνε ζώα. Ξεκινάμε το μάζεμα?»
Κάποιος κρατά μια σακούλα, οι άλλοι μαζεύουν? Πόσο γρήγορα γέμισε και? «τι ωραία που μυρίζει!», ακούγεται μια φωνή. Βλέπουν τα χρώματά του, το σχήμα του. Σίγουρα έμαθαν όλοι ότι αυτό είναι χαμομήλι, ότι δεν είναι ούτε παπαρούνα, ούτε μαργαρίτα. Νιώθουμε στα δάκτυλά μας πόσο απαλά και τρυφερά είναι τα πέταλα του λουλουδιού, πόσο διαφέρει η αίσθηση της αφής που δίνει το πέταλο του λουλουδιού από τη γύρη και το βλαστό. Μπορεί η εικόνα ενός βιβλίου να δώσει τις ίδιες δονήσει στον εγκέφαλο, τα ίδια ερεθίσματα; Η σακούλα γέμισε αμέσως αλλά διαπιστώσαμε ότι το χαμομήλι είχε μαζευτεί μαζί με τη ρίζα του και το βλαστό του.
Καιρός λοιπόν για ασκήσεις λεπτής κινητικότητας. Ένας βγάζει από τη σακούλα τα λουλούδια και τα βάζει σε ένα ταψί . Μια ομάδα παιδιών με τα ψαλίδια ανά χείρας αναλαμβάνει δράση. Κόβει το άνθος μέσα στο ταψί και πετάει το κοτσάνι. Γέμισε το ταψί. Θα το αφήσουμε να στεγνώσει, να ξεραθεί και μετά θα το βάλουμε σε βάζο. Σε μια βδομάδα θα μπορούμε να ετοιμάζουμε ρόφημα με το δικό μας χαμομήλι και ?έχει τόσες ευεργετικές ιδιότητες αυτό το ταπεινό φυτό.
(Για τις θεραπευτικές ιδιότητες του χαμομηλιού κοίτα :http://diatrofi.gr/index.php/food/food/item/226-%CF%84%CE%BF-%CF%87%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CE%BC%CE%AE%CE%BB%CE%B9)Το χαμομήλι το τραγούδησε κι ο λαός μας, όπως κάνει συνήθως με κάθετι όμορφο που υπάρχει στη φύση.
ΤΟ ΧΑΜΟΜΗΛΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Η χριστιανική λαϊκή παράδοση έχει συνδέσει το χαμομήλι με τη γιορτή του Αγίου Γεωργίου, προφανώς γιατί ανθίζει κοντά στην γιορτή του (23 Απριλίου). Στα πιο παλιά χρόνια, στόλιζαν την εικόνα του Αγίου Γεωργίου με λουλούδια από χαμομήλι. Ο κίτρινος ύπερος του χαμομηλιού παραπέμπει στις αρρώστιες και στα βάσανα, ενώ τα λευκά του πέταλα στην ευτυχία. Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ή της περιφοράς της εικόνας οι προσκυνητές έπαιρναν τα λουλούδια του χαμομηλιού από την εικόνα και τα τοποθετούσαν στο εικόνισμα του σπιτιού τους για να προφυλάσσονται από τις ασθένειες. Όταν κάποιος νοσούσε από την οικογένεια, έφτιαχναν ιατρικά παρασκευάσματα και μέσα έριχναν και λίγο "διαβασμένο" χαμομήλι "για να πιάσει, όπως λέγανε, το γιατρικό".
?Άγιε μου Γιώργη άρχοντα, πιστέ μου καβαλάρη,
κάνε πάλι τα θάμα σου και μένανε μια χάρη.
Το που γιορτάζει η χάρη σου στα τέλη του Απρίλη
οπ? ανθίζουν ούλα τα κλαριά και το χαμομήλι?...
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2015
Φτιάξαμε μαρμελάδα ροδάκινου και μαζέψαμε όλα τα φλούδια και τα κουκούτσια σε ένα μπωλ. Οι μαθητές μας γνωρίζουν από προηγούμενες χρονιές τη διαδικασία που ακολουθούμε. Τι κάνουμε με τα υπολείμματα των φρούτων;
Σκάβουμε σε μια γωνιά του κήπου που δεν έχει φυτά ή λουλούδια και τα ρίχνουμε μέσα. Επειδή ο κήπος ήθελε ξεχορτάριασμα, γιατί τα ζιζάνια είχαν μεγαλώσει, βρήκαμε την ευκαιρία να βγάλουμε μερικά χόρτα που εμπόδιζαν τα λουλούδια μας να αναπτυχθούν και να τα ρίξουμε μαζί με τα υπολείμματα των φρούτων, στο λάκκο που είχαμε σκάψει. Ρίχνουμε εναλλάξ φλούδια και χόρτα. Σκεπάζουμε το λάκκο με το χώμα που είχαμε βγάλει. Πολύ πρόχειρη δουλειά αλλά έχουμε διαπιστώσει ότι σε όποιο σημείο του κήπου το έχουμε κάνει και μετά από μερικούς μήνες έχουμε φυτέψει κάτι, πιάνει αμέσως και μεγαλώνει πιο γρήγορα. Τυχαίο; Στην πραγματικότητα εμπλουτίζουμε το χώμα με συστατικά που βοηθούν τα φυτά μας να μεγαλώσουν. Μαζί με τα φυτά μεγαλώνουν βέβαια και τα ζιζάνια, τα οποία προσπαθούμε να διακρίνουμε και να τα αφαιρούμε τακτικά, πριν ριζώσουν και με το σκαλίδι δε βγαίνουν. Η ενασχόληση με τον κήπο και οι δραστηριότητες που σχετίζονται με αυτόν, εντάσσονται στο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα: "Στου Σχολείου την αυλή, έχω βρει έναν κήπο..."
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης