O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

Από την αρχή του σχολικού έτους, είχαμε συμπεριλάβει στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας ¨Συνάνθρωπος: ένα+στη λέξη ΑΝΘΡΩΠΟΣ", +ΥΠΑΡΧΩ, +ΕΡΓΑΖΟΜΑΙ, +ΕΙΣΦΕΡΩ" τη συμμετοχή στη μαθητική εβδομάδα δράσης της actionaid 2018. Μόλις ήρθε ο φάκελος στα χέρια μας, ξεκινήσαμε αμέσως τη δουλειά. Φέτος το πρόγραμμα της actionaid εμπνέεται από το πρόβλημα της βιωσιμότητας του πλανήτη μας και ονομάζεταο "ΠΛΑΝΗΤΗΣ 2030 - 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης". Tα κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών, μέσω ενός συγκεκριμένου σχεδίου, που περιλαμβάνει 17 Παγκόσμιους στόχους, δεσμεύονται να προσπαθήσουν να εξαλείψουν την ακραία φτώχεια, να μειώσουν τις ανισότητες και να καταπολεμήσουν την απειλή της κλιματικής αλλαγής έως το 2030. Το σχέδιο για να πετύχει πρέπει να δραστηριοποιηθούμε όλοι μας! Ως σχολείο επιλέξαμε να αφιερώσουμε στο συγκεκριμένο σχέδιο, την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου. Ο καρπός της φετινής μας συμμετοχής στην Εβδομάδα Δράσης 2018 θα είναι δράσεις, ιδέες, έμπνευση που θα αποτυπώσουμε σε ένα αυτοσχέδιο περιοδικό ή αλλιώς σε ένα fanzine.

ΟΙ 17 ΣΤΟΧΟΙ
STOXOI

Αφιερώσαμε χρόνο για να αποφασίσουμε τι θα βάλουμε στο εξώφυλλο του περιοδικού μας. Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Τελικά, το βιβλίο της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη "Εμένα με νοιάζει", μας έδωσε την ιδέα. Θα στείλουμε το μήνυμα αυτό, με το χαρταετό της Καθαράς Δευτέρας σε όλο τον κόσμο, μαζί με κάποιες φράσεις.

DSC02235a

Εμένα με νοιάζει… για καθετί,

Με νοιάζει για τον άνθρωπο,

για το συνάνθρωπο και τον πλανήτη.

Με νοιάζει για το νερό και τον αέρα.

για το βουνό και τη θάλασσα,

Με νοιάζει για κάθε πλάσμα

Με νοιάζει για αυτούς που θα έρθουν,

σε αυτή τη γη, μετά από μένα.

Γι’ αυτό φροντίζω για όλα.

Τις σελίδες του περιοδικού που φτιάξαμε, τις ανεβάσαμε σε βίντεο διαλέγοντας μουσική εμπνευσμένη από τη φύση.

 Διαβάζοντας τους στόχους, διαπιστώσαμε ότι με τους περισσότερους από τους στόχους είχαμε ήδη ασχοληθεί στη διάρκεια αυτού του έτους αλλά και παρελθόντων ετών και είχαμε αρκετό φωτογραφικό υλικό. Ο συνάνθρωπος και το περιβάλλον δεν είναι υπόθεση μιας μέρας ή ενός μήνα. Είναι τρόπος ζωής, υπόθεση καθημερινότητας. Είμαστε προσωρινοί ένοικοι ενός υπέροχου, εύθραυστου πλανήτη και από μας εξαρτάται τι θα αφήσουμε στις επόμενες γενιές.  Αρκετά ευαισθητοποιημένοι λοιπόν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, εδώ και αρκετά χρόνια, πολλές δραστηριότητες της σχολικής μας καθημερινότητας, στοχεύουν στην προστασία του πλανήτη μας (ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση υλικών, κομποστοποίηση σε εβδομαδιαία βάση, φύτεψη κήπου, καθαρισμός περιβάλλοντος χώρου και συμμετοχή σε προγράμματα εθελοντισμού που αφορούν το περιβάλλον, όπως το "Let's do it Greece"). Ήταν μια καλή ευκαιρία για να ασκήσουμε τη μνήμη και τον προφορικό λόγο χρησιμοποιώντας παρελθοντικούς χρόνους. Στύψαμε το μυαλό μας και με τη βοήθεια της ιστοσελίδας του σχολείου, θυμηθήκαμε κάποιες δράσεις που είχαν άμεση συνάφεια με τους στόχους του προγράμματος. Ήταν όντως πολλές και χαρήκαμε που τις ξανά είδαμε. Ενδεικτικά παραθέτουμε δημοσιεύσεις από την Ιστοσελίδα μας που αφορούν προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης: http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/perivallontikis-ekpaidefsis, http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/perivallontikis-ekpaidefsis?start=5, http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/perivallontikis-ekpaidefsis?start=10.

EDI1EDI2EDI3

Εμπνευστήκαμε όμως για να γράψουμε και τρία μικρά άρθρα. Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών οι μαθητές βρήκαν κείμενα στο διαδίκτυο και με αντιγραφή-επικόλληση (τουλάχιστον όσοι δεν ξέρουν να γράφουν) ετοίμασαν κείμενα και τα πλαισίωσαν με φωτογραφίες.

Πιο αναλυτικά....

 Στο πλαίσιο του 2ου στόχου: "ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΠΕΙΝΑ", θυμηθήκαμε τη δράση που είχαμε κάνει σε συνεργασία με την ομάδα "ΑΝΘΡΩΠΟΣ" (HUMAN) του κ. Κουμαριανού. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης είχαμε αφιερώσει ένα μήνα στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος, τις συνέπειες τους και στο πώς η αλληεγγύη και η αλληλοκατανόηση μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων της φτώχειας και της πείνας (1ος στόχος: "ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΦΤΩΧΕΙΑ"). Με τη συνταγή της αγάπης, δείξαμε έναν από τους πολλούς δρομούς που μπορούμε να ακολουθήσουμε: Η συνταγή της αγάπης πέτυχε!,

Στο πλαίσιο του 6ου στόχου: "ΚΑΘΑΡΟ ΝΕΡΟ-ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ", είδαν φωτογραφίες από χώρες όπου δεν υπάρχει σύστημα ύδρευσης και αποχέτευσης και πώς ταλαιπωρούνται κάποιοι άνθρωποι για να εξασφαλίσουν αυτό που εμείς θεωρούμε δεδομένο.  Αποτύπωσαν γραπτά το συμπέρασμά τους: "ΤΟ ΝΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟ Για να μην πούμε το νερό νεράκι, δεν πρέπει να το σπαταλάμε!" Και η φωτογραφία που διάλεξαν:

NERO

Στο πλαίσιο του 14ου στόχου: "ΖΩΗ ΣΤΟ ΝΕΡΟ",  επέλεξαν να ασχοληθούν με τη χελώνα Καρέτα-καρέτα. Είδαν το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=LbZNZY8Iano. Το κείμενο που διάλεξαν για το περιοδικό είναι το ακόλουθο (Πηγή: http://www.e-zakynthos.com/ecology/gr_zante.zakynthos.caretta.caretta.turtle.php):

"Καλύτεροι τρόποι για να βοηθήσετε στη σωτηρία της χελώνας

  • Πάρτε στο σπίτι τα σκουπίδια σας - μην τα αφήσετε στην παραλία! Οι πλαστικές τσάντες, τα μπαλόνια και άλλα απορρίματα μπορούν να μπερδέψουν τις χελώνες και να τα θεωρήσουν τρόφιμα και μόλις τα φάνε, να ασφυκτιήσουν ή να δηλητηριαστούν (όχι και ο καλύτερος τρόπος για να πεθάνει μια χελώνα).
  • Να είστε προσεκτικοί όταν τοποθετείτε τις ομπρέλες στην παραλία - ελέγξτε ότι δεν τις βάζετε σε μια φωλιά χελωνών και ότι τις βγάζετε τη νύχτα.
  • Εάν δείτε μια χελώνα να κολυμπάει στη θάλασσα από τις ακτές της Ζάκυνθου, απολαύστε τη στιγμή και σκεφτείτε το γεγονός ότι ένα τέτοιο αρχαίο είδος, κολυμπά στα καθαρά ήρεμα νερά, ανίδεο στο γεγονός ότι αντιμετωπίζει την εξάλειψη χάρι στην ανθρώπινη επέμβαση."

XELONA

Στο πλαίσιο του 16ου στόχου: "ΕΙΡΗΝΗ-ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ και ΙΣΧΥΡΟΙ ΘΕΣΜΟΙ" , επιλέξαμε να αναφερθούμε στους πρόσφυγες χρησιμοποιώντας ως όχημα το βιβλίο “No Direction Home” και κάποιες εικόνες και βίντεο που βρήκαν οι μαθητές στο διαδίκτυο (π.χ.http://www.characters.gr/site/gr/stories/world/prosfyges-kosmos).

02

Αφού συζητήσαμε το θέμα, ο μαθητής Χ.Γ., ο οποίος μπορεί και γράφει χρησιμοποιώντας κειμενογράφο στον υπολογιστή, έγραψε τα συμπεράσματα της ομάδας του: "Οι Σύριοι χάνουν τη ζωή τους στη στεριά και στη θάλασσα. Μέσα από το βιβλιο “No Direction Home” μάθαμε για τις εμπειρίες των προσφύγων στο μεγάλο ταξίδι της ζωής τους. Δουλειά ειρήνη μόρφωση, είναι οι δικοί μας στόχοι, γι' αυτό και στους εξοπλισμούς φωνάζουμε όλοι όχι."

Πιθανότατα, τους στίχους τους θυμόταν από κάπου αλλού. Το θέμα είναι ότι κατάφερε να τους ανακαλέσει και να τους συνδέσει με την θεματική που ασχολούμασταν και που ταίριαζαν απόλυτα. Το κείμενο διορθώθηκε από τη δασκάλα τους. Από όλες τις εικόνες του βιβλίου, τα παιδιά της μέσης βαθμίδας επέλεξαν την παρακάτω εικόνα, ως αντιπροσωπευτική του αγώνα επιβίωσης των προσφύγων.

01

 

17ος στόχος: "ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ" , θεωρείται "όρος εκ των ων ουκ άνευ εστί". Πιστεύουμε δηλαδή ότι η συνεργασία δεν είναι απλά στόχος αλλά προϋπόθεση από εκείνες που δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχουν. Γι' αυτό και σε όλες τις εκπαιδευτικές δράσεις μας επιλέγουμε τον ομαδικό τρόπο εργασίας. Δεν είναι μόνο πιο αποτελεσματικός αλλά και πιο ευχάριστος.

 Ταιριαστή με τους στόχους και το πρόγραμμα η φράση του Ν.Καζαντζάκη: «Να αγαπάς την Ευθύνη. Να λες: Εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γη. Άμα δε σωθεί, εγώ θα φταίω».