O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Οι 4 εποχές στην τέχνη», συνεργαζόμαστε με το 9ο Νηπιαγωγείο Περάματος και αξιοποιούμε το πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Harvard Artful thinking και πιο συγκεκριμένα τη ρουτίνα σκέψης "Βλέπω...Σκέφτομαι...Αναρωτιέμαι".

Σε προηγούμενη δημοσίευση που κάναμε παρουσιάσαμε πολύ συνοπτικά κάποιους πίνακες ζωγραφικής που είχαν ως θεματική το χειμώνα (http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftika-programmata/politistikon-thematon/246-oi-4-epoxes-stin-texni). Βασικός σκοπός είναι η αξιοποίηση της τέχνης στην νοητική ανάπτυξη και δημιουργικότητα των μαθητών.

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου, 3η διδακτική ώρα: οι μαθητές του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος και η ανώτερη βαθμίδα του Ειδικού Δ.Σ. Περάματος, συναντιούνται στην αίθουσα με το διαδραστικό πίνακα. Χωρίς πολλή σκέψη επιλέγουμε από όλους τους πίνακας με θέμα το Χειμώνα, τον πίνακα του Νορβηγού καλλιτέχνη Edvard Munch «Νέο Χιόνι στη Λεωφόρο».

01

Στα παιδιά δεν αποκαλύπτουμε τίποτα, ούτε τον καλλιτέχνη, ούτε τον τίτλο του έργο. Αφήνουμε τις αισθήσεις τους να λειτουργήσουν. Μέσω ερωταποκρίσεων, εκμαιεύουμε… παρατηρήσεις, αιτιολογήσεις, συλλογισμούς, συλλογιστικές, ερωτήματα. Τα προτρέπουμε και τα παροτρύνουμε να λένε τη δική τους άποψη, χωρίς να επαναλαμβάνουν κάτι που ειπώθηκε από άλλον. Άρα πρέπει να ακούνε το συμμαθητή τους και να θυμούνται τι ειπώθηκε από τους συμμαθητές τους.

DSC00745aDSC00751a

Ξεκινάμε με την ερώτηση: «τι βλέπετε στον πίνακα». Μια εκπαιδευτικός σημειώνει την απάντηση κάθε παιδιού και το όνομά του σε ροζ χαρτάκι. 
Tι βλέπω;
Απαντήσεις παιδιών: χώμα (Θοδωρής), βουνό (Άγης), κορμός δέντρων (Κων/νος), κλαδιά (Εστερίνα), δύο γραμμές πίσω από τα δέντρα (Λυδία), έχει πέσει νερό, μικρές λίμνες (Στέλιος), ουρανό (Ηλίας), πατημασιές (Στέλιος και Γιάννης), δύο παιδάκια στο χιόνι (Στέλιος), δέντρα (Γιώργος), χορτάρι (Θοδωρής), το ένα παιδί φοράει κόκκινο και το άλλο μπλε καπέλο (Μιχαήλ), ίδιο ρούχο με ίδιο καπέλο (Αθηνά), χιονονιφάδες (Κατερίνα), φύλλα στα δέντρα (Αρετή)
Κολλάμε όλα τα χαρτάκια στη δεξιά πλευρά του διαδραστικού πίνακα και τα διαβάζουμε, ώστε να θυμηθούν τις προτάσεις που αναφέρθηκαν.
 
Συνεχίζουμε με την ερώτηση : «τι σκέφτεστε παρατηρώντας στον πίνακα». Μια εκπαιδευτικός σημειώνει την απάντηση κάθε παιδιού και το όνομά του σε κίτρινο  χαρτάκι.
Tι σκέφτομαι; 
Απαντήσεις παιδιών: Τα παιδιά πάνε στο σπίτι τους (Ανδρέας). Οι άσπρες γραμμές είναι φάντασμα (Αθηνά). Είναι βράδυ (Δανάη). Τα παιδιά πάνε να βρούνε φύλλα (Ανδριάννα). Έχει κοκκινίσει το ποτάμι από το κρύο (Μαρίλια). Το χιόνι είναι νερό που έχει παγώσει (Αθηνά). Τα παιδάκια πάνε στη γιαγιά τους (Αθηνά). Έχει αγκάθια πάνω στα κλαδιά (Γιώργος). Τα σύννεφα τυφλώνουν τα παιδιά (Αρετή). Πάνω στα κλαδιά κάθονται τα πουλιά (Ηλίας). Οι πατημασιές είναι κάποιων φίλων τους (Κωνσταντίνος). Τα παιδιά κρυώνουν, γιατί έχει πολύ χιόνι (Εστερίνα). Θα γίνουν παγάκια τα παιδιά (Αιμίλιος). Πάνε να κατασκηνώσουν (Αθηνά).
Κολλάμε όλα τα χαρτάκια στην αριστερή πλευρά του διαδραστικού πίνακα και τα διαβάζουμε, ώστε να ακουστούν ξανά όλες οι σκέψεις.
 
Τέλος θέτουμε στα παιδιά την ερώτηση : «τι αναρωτιέστε παρατηρώντας στον πίνακα». Μια εκπαιδευτικός σημειώνει την απάντηση κάθε παιδιού και το όνομά του σε  πράσινο χαρτάκι. 
Tι αναρωτιέμαι; 
Απαντήσεις παιδιών:  Μήπως πάνε στο χωριό τους; (Ηλίας). Αναρωτιέμαι αν πηγαίνουν διακοπές (Γιώργος). Θέλουν να πάνε σχολείο; (Αιμίλιος). Πάνε στο σπίτι τους; (Θοδωρής). Πού πάνε τα παιδιά;(Δανάη). Θέλουν να παίξουν χιονοπόλεμο;(Στέφανος). Θέλουν να φτιαξουν χιονάνθρωπο; (Στέφανος). Μήπως κουράστηκαν τα παιδιά από το περπάτημα;(Αθηνά). Γιατί ο ήλιος είναι κόκκινος; (Αθηνά). Τι φοράνε τα παιδιά; (Δανάη). Αν το φάντασμα πάει στο σπίτι των παιδιών (Κατερίνα). Μέσα στο χιόνι έχει χορτάρι; (Κωνσταντίνος). Αν πάνε να παίξουν χιονοπόλεμο; (Γιάννης). Τι είναι κόκκινο που φυσάει; (Εστερίνα). Τι μέρα είναι ; (Ανδριάννα). Μήπως το μπαλάκι πίσω από τον ουρανό είναι ήλιος; (Στέλιος)
Κολλάμε όλα τα χαρτάκια στην κάτω πλευρά του διαδραστικού πίνακα και τα διαβάζουμε, ώστε να ακουστούν ξανά όλες οι ερωτήσεις. 
Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία που περιγράψαμε, γίνεται ορατή η σκέψη των παιδιών. Όταν εμείς διαβάζουμε τα χαρτάκια, τα παιδιά ακούνε και συνειδητοποιούν τις σκέψεις τους (μετα...σκέψη-μεταγνώση). 
Τα χαρτάκια μετά τα κολλήσαμε σε φύλλα χαρτιού Α4 για να τα έχουμε ως υλικό για την επόμενη συνάντηση.

DSC00781DSC00782DSC00783

Διαπιστώσαμε ότι για τα παιδιά δεν ήταν τόσο εύκολο να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα στο βλέπω, σκέφτομαι και αναρωτιέμαι και συχνά οι απαντήσεις αφορούσαν άλλη ερώτηση. Εμείς απλά ξαναθέταμε την ερώτηση ή διατυπώναμε κάπως διαφορετικά την πρόταση-ερώτηση των παιδιών. Στο τρίτο μέρος, η διατύπωση-σύνταξη της ερώτησης, τους δημιουργούσε τη μεγαλύτερη δυσκολία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθυνόμαστε, είναι προνήπια, νήπια και παιδιά με αντίστοιχη νοητική ηλικία. Επίσης διαπιστώσαμε ότι κάποια παιδιά στις σκέψεις και ερωτήσεις που διατύπωναν, προέβαλλαν δικές τους επιθυμίες, εμπειρίες και ... φόβους. 

Ρωτήσαμε τα παιδιά αν τους άρεσε αυτό που κάναμε και απάντησαν θετικά με πολύ ενθουσιασμό. Συνεχίσαμε το πρόγραμμα πηγαίνοντας στην αίθουσα του κλειστού γυμναστηρίου. Κάναμε κύκλο και προσπαθήσαμε να θυμηθούμε όλοι τον πίνακα. Είπαμε το όνομα του ζωγράφου με διαφορετικούς τρόπους  (χτυπώντας ρυθμικά τα χέρια, χτυπώντας ρυθμικά τα πόδια, μετρώντας τις συλλαβές...).

 

DSC00763a

Γίναμε τα δέντρα του πίνακα, που τα κλαδιά τους φυσούσε ο αέρας. Αυτό μας έδωσε την ιδέα να αναπαραστήσουμε λεπτομερώς το έργο, όσο καλύτερα γίνεται. Σε κάθε δοκιμή, ακούγονταν και μια καινούργια ιδέα:

  • να βάλουμε ένα πλαστικό, κόκκινο τσέρκι για ήλιο,
  • χρειαζόμαστε σκουφάκια...
  • τα παιδιά να είναι ένα μικρό και ένα μεγάλο.
  • .......

DSC00769aDSC00774a

Στο τέλος τραβήξαμε και ένα βίντεο. VIDEO_TABLEAU_VIVANT

Περάσαμε υπέροχα, μικροί και μεγάλοι. Το πρόγραμμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Θα συνεχιστεί στην επόμενη συνάντηση, την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου. Ευχαριστούμε τη νηπιαγωγό κα Μανοπούλου για τη συνεργασία, τις ιδέες και τον ενθουσιασμό της. Ευχαριστούμε και τους μαθητές του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος για την τιμή που μας κάνουν να επισκέπτονται τακτικά το σχολείο μας.

Δυο λόγια για το πρόγραμμα Artful Thinking ώστε να κατανοήσουμε το σκεπτικό που υπάρχει πίσω από τις δραστηριότητες που κάνουμε.  Οι εικόνες που ακολουθούν (προσπαθήσαμε να αποδώσουμε τους όρους στα ελληνικά) αποτυπώνουν τους έξι τομείς νοητικών διαδικασιών γύρω από τους οποίους εκτυλίσσεται η παιδαγωγική-εκπαιδευτική διαδικασία (http://pzartfulthinking.org/?page_id=2).

AT Palette Handout SPANISHaAT Palette Handout GREEKa

Ξεκινάμε με ερεθίσματα οπτικά ή ακουστικά. Θέτοντας ερωτήσεις,δραστηριοποιούμε τις αισθήσεις και το συναίσθημα. Σταδιακά οδηγούνται οι μαθητές στην εμβάθυνση  της ακέψης. Οι απαντήσεις τους καθορίζουν την πορεία της όλης διαδικασίας.  {Όσοι καταλαβαίνουν αγγλικά, αξίζει να δουν το βίντεο http://www.pz.harvard.edu/resources/thinking-routines-video}

Αρχειοθέτηση