Στο πλαίσιο του προγράμματος αγωγής υγείας με θέμα «Ταξιδεύοντας στο μαγικό κόσμο των συναισθημάτων» που έχει αναλάβει η εκπαιδευτικός της Κατώτερης Βαθμίδας του σχολείου, κα Τζωρτζίνα Αλογάκου, οι μαθητές πραγματοποίησαν ποικίλες δραστηριότητες με σκοπό την αναγνώριση των τεσσάρων βασικών συναισθημάτων (ΧΑΡΑ, ΛΥΠΗ, ΘΥΜΟΣ, ΦΟΒΟΣ). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα συνδέεται άμεσα με το ΠΑΠΕΑ (το Αναλυτικό Πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής) και συγκεκριμένα με τον τομέα της Συναισθηματικής Οργάνωσης.
Στην πρώτη φάση του προγράμματος δώσαμε στους μαθητές να παρατηρήσουν 4 φωτογραφίες, με 4 πρόσωπα παιδιών που το καθένα εξέφραζε διαφορετικό συναίσθημα. Τους προτρέψαμε να αναπαραστήσουν το συναίσθημα και να το ονομάσουν. Τους παροτρύναμε να κάνουν υποθέσεις σχετικά με τα αίτια που προκαλούν αυτά τα συναισθήματα στα παιδιά.
Στόχος ήταν ο αναγνώριση των βασικών συναισθημάτων και η κατανόηση των διαφορετικών λόγων που τα προκαλούν. Ακολουθώντας τη μαιευτική μέθοδο, προσπαθήσαμε να οδηγήσουμε τους μαθητές να ανακαλέσουν προσωπικά βιώματα και βάσει των προσωπικών τους εμπειριών να αιτιολογήσουν τι κάνει τους ανθρώπους χαρούμενους, λυπημένους, θυμωμένους ή φοβισμένους.
Στη συνέχεια αφού παρατηρήσαμε και συζητήσαμε τις εκφράσεις των παιδιών στις φωτογραφίες, παίξαμε το παιχνίδι «Μάντεψε τι νιώθω», κατά το οποίο κάθε μαθητής με εκφράσεις του προσώπου του προσπαθούσε να εκφράσει ένα συναίσθημα και ο συμμαθητής του καλούνταν να μαντέψει ποιο είναι. Στόχος ήταν να εκφράσουν με μη λεκτικό τρόπο τα συναισθήματα.
Το επόμενο βήμα του προγράμματος, ήταν να διακρίνουν τα ονόματα των συναισθημάτων (άσκηση ακουστικής αντίληψης) παρακολουθώντας το βίντεο «Το δέντρο των συναισθημάτων» (https://www.youtube.com/watch?v=fxRQ4NpPUy4). Κάθε φορά που άκουγαν το όνομα ενός από τα 4 βασικά συναισθήματα χτυπούσαν ένα παλαμάκι. Εμπνεόμενοι από το βίντεο, κάθε μαθητής με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού και της ειδικής βοηθού, έφτιαξε ένα δέντρο και σε φωτοτυπημένα ανέκφραστα παιδικά πρόσωπα, ζωγράφισε συναισθηματικές εκφράσεις με τα τέσσερα βασικά συναισθήματα.
Στη συνέχεια, διαβάσαμε αργά και καθαρά τους στίχους του τραγουδιού που ακούσαμε στο βίντεο. Τους στίχους τους κατεβάσαμε από την ιστοσελίδα (https://gsakellaridis.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%BF-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B9%CF%83%CE%B8%CE%B7%CE%BC%CE%AC%CF%84%CF%89%CE%BD/)
ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ στίχοι τραγουδιού:
Δέντρο των συναισθημάτων / δέντρο με πολλούς καρπούς. / Ίδιοι δυο καρποί δεν είναι / κοίτα το και συ και κρίνε!
Η χαρά εκεί καρπίζει / κι η αγάπη κι ο θυμός / και ο φόβος και η λύπη / τίποτα απ’ αυτό δε λείπει.
Δέντρο των συναισθημάτων / με καρπούς χωρίς χυμό, / έχει ρίζες στη ψυχή μας / χρωματίζει τη ζωή μας.
Οι μαθητές μόλις άκουγαν το όνομα ενός συναισθήματος, έπαιρναν το κατάλληλο παιδικό πρόσωπο και το κολλούσαν στο δέντρο τους. Έτσι ο κάθε μαθητής έφτιαξε το δικό του δέντρο συναισθημάτων. Στη διάρκεια των δραστηριοτήτων, παίρναμε αφορμή από ό,τι έλεγαν τα παιδιά για να κάνουμε διάλογο και τα προτρέπαμε να μιλήσουν για συναισθήματα που είχαν βιώσει στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον .
Οι μαθητές ζωγραφίζουν «ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ»
Κολλούν τα πρόσωπα και δημιουργούν το δικό τους ΔΕΝΤΡΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ!