Στο πλαίσιο του προγράμματος ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων και αυτόνομης διαβίωσης, αποφασίσαμε να εντάξουμε την αγορά υποδημάτων. Κάθε χρόνο, ένα ποσό από τις δωρεές που δίνονται στο σχολείο, προορίζεται για την αγορά ενός ή δύο ζευγαριών παπουτσιών για τους μαθητές. Φέτος αποφασίσαμε να εντάξουμε αυτή τη διαδικασία στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου, αναλύοντας κάθε βήμα. Στην απόφαση αυτή είχαμε και τη συγκατάθεση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου. Ονομάσαμε το πρόγραμμα "αγορά χειμωνιάτικων παπουτσιών" και για εκπαιδευτικούς λόγους το χωρίσαμε σε τέσσερα στάδια:
1ο στάδιο-προετοιμασία:
- προετοιμασία πριν πάμε στο κατάστημα (καθαριότητα ποδιών, καλτσών και παπουτσιών),
- εμπλουτισμός λεξιλογίου (εκπτώσεις, παπούτσια-υποδήματα, είδη υποδημάτων ανάλογα με την εποχή, τη χρήση, την ποιότητα)
- υποθετικοί διάλογοι με την πωλήτρια,
- κριτήρια επιλογής των παπουτσιών (ποιότητα, άνεση, σωστό νούμερο, κατάλληλο για βροχές και χιόνια, λογική τιμή και βέβαια... να είναι του γούστου μας. Η αλήθεια είναι ότι στο τελευταίο, η δική μας γνώμη μέσω της πειθούς, μέτρησε αρκετά).
2ο στάδιο-επιλογή καταστήματος, χρονικής περιόδου-μέρας:
- Επιλογή καταστήματος υποδημάτων με ανδρικά και γυναικεία παπούτσια, για όλες τις ηλικίες των μαθητών, κοντά στο σχολείο για να μπορούμε να πάμε με τα πόδια. (Επιλέξαμε συνειδητά κατάστημα του Περάματος για ενίσχυση της τοπικής αγοράς).
- Επιλογή της περιόδου των εκπτώσεων (επιλέξαμε μάλιστα τις πρώτες μέρες ώστε να υπάρχουν νούμερα). Τη λέξη "εκπτώσεις" και τη σημασία της οικονομίας, τη συζητήσαμε με κάποιους μαθητές της ανώτερης βαθμίδας.
- Ορισμός ημερομηνιών (15-16 Ιανουαρίου 2020) (απόφαση συλλόγου διδασκόντων 23η/09-01-2020).
3ο στάδιο-Εφαρμογή σχεδίου:
- Επίσκεψη στο κατάστημα (δύο μαθητές ή 1 μαθητής κάθε φορά με συνοδεία δύο μελών του προσωπικού),
- Αγορά παπουτσιών, τηρώντας τους κανόνες συμπεριφοράς και τα κριτήρια επιλογής (χαιρετισμός, συνεργασία με τις πωλήτριες, δοκιμή παπουτσιών, αγορά).
4ο στάδιο-Επιστροφή στο σχολείο-ανατροφοδότηση (εκπαιδευτική αξιοποίηση)
- Διαπίστωση της ανάγκης εκμάθησης δεσίματος κορδονιών και άσκηση στη απόκτηση της συγκεκριμένης δεξιότητας (τα καινούργια παπούτσια είναι ένα πολύ ισχυρό κίνητρο)
- ανάκληση στη μνήμη και αφήγηση στους συμμαθητές μας (τι κάναμε στο κατάστημα υποδημάτων).
- επίλυση προβλημάτων πρόσθεσης-αφαίρεσης σχετικά με την τιμή των παπουτσιών {(ι) κόστος Χ, τι χαρτονομίσματα ή κέρματα πρέπει να δώσω- (ιι) έχω μόνο Χ, πόσα χρήματα χρειάζομαι ακόμα, (ιιι) αν δώσω Χ, πόσα ρέστα θα πάρω / όπου Χ ακέραιος αριθμός από 5-50)}
- ζωγραφική (ζωγραφίζουμε τα καινούρια μας παπούτσια).
Όλοι οι μαθητές ζωγράφισαν από μνήμης τα παπούτσια. Εκείνο που πραγματικά μας εντυπωσίασε ήταν τα σχόλια κάποιων μαθητών σχετικά με τις ζωγραφιές τους. Ο Γιάννης είπε: Τα χριτς-χράτς (βέλκρο) είναι γκρι, ίδιο χρώμα με τα παπούτσια, αλλά τα έκανα άσπρα για να φαίνονται. Προσπάθησαν με το δικό τους τρόπο να αποδώσουν τις λεπτομέρειες (γουνάκι στο πάνω μέρος, κορδόνια, χοντρή σόλα). Κάποιος έγραψε στο σχέδιό του και το νούμερο των παπουτσιών και ένας άλλος την τιμή. Τη θυμόταν από τα προβλήματα που είχε κάνει με τη δασκάλα του.
Για τα δικά μας παιδιά, που δεν έχουν λόγο ή δυσκολεύονται στην έκφραση, η ζωγραφική είναι η πιο ζωντανή έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων, η δική τους γλώσσα.
Τα στάδια, που αναφέραμε παραπάνω, σχεδιάστηκαν για όλους τους μαθητές αλλά εφαρμόστηκαν με διαφορετικό τρόπο σε κάθε μαθητή ώστε κάθε παιδί να αποκομίσει το μέγιστο δυνατό από την όλη διαδικασία. Το σημαντικό είναι ότι όλοι χάρηκαν και απόλαυσαν την αγορά των κανούργιων παπουτσιών.
Στις 11 Μαρτίου, πάμε Πάρνηθα και βέβαια, θα πάμε φορώντας τα καινούργια μας χειμωνιάτικα παπούτσια.
Ευχαριστούμε όλους όσοι βοήθησαν άμεσα ή έμμεσα στην υλοποίηση του προγράμματος.