O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου, ώρα 10:30 π.μ.

Τα παιδιά αγαπούν και το διασκεδάζουν πραγματικά να φτιάχνουν μόνα τους το πρωινό τους. Έτσι επιλέξαμε, ως πρώτη συνταγή, για το φετινό σχολικό έτος, να παρασκευάσουμε κρέμα, μια συνταγή εύκολη και με πολύ απλά υλικά. Κι όπως πάντα, επωφελούμαστε της ευκαιρίας για να εμπεδώσουν τα παιδιά έννοιες μαθηματικών ή να ασκήσουν την αναγνωστική δεξιότητα, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και λεπτής κινητικότητας. Στον τομέα της ανάγνωσης, βασική επιδίωξή μας είναι να νιώσουν οι μαθητές την ανάγκη να διαβάσουν και να προσπαθήσουν να κατανοήσουν ό,τι διαβάζουν1. Επειδή μόνο ένας μαθητής έχει κατακτήσει στοιχειωδώς την αναγνωστική δεξιότητα, οι υπόλοιποι είναι ακροατές. Διαβάζοντας συλλαβιστά το κείμενο που υπάρχει πάνω στο φακελάκι της κρέμας, δημιουργεί και στους άλλους την επιθυμία απόκτησης αυτής της ικανότητας. Ακούουν δε πολύ προσεκτικά προκειμένου να εκτελέσουν σωστά τη συνταγή. Η εκτέλεση λοιπόν μιας συνταγής βάζει το μαθητή σε πολλαπλή μαθησιακή διαδικασία. Μετά την ολοκλήρωση κάθε πρότασης, γίνεται έλεγχος κατανόησης. Αφού ολοκληρώθηκε η ανάγνωση όλης της συνταγής, η δασκάλα, κάνοντας τις κατάλληλες ερωτήσεις στους μαθητές, τους καθοδήγησε σε μια ολική ανασύνθεση του κειμένου και σταδιακή εκτέλεση της συνταγής. Στο μεταξύ προέκυψε διδασκαλία μαθηματικών. Η συνταγή έγραφε 500ml γάλα. Τι σημαίνει ml, τι είναι το λίτρο, το μισό λίτρο. Τι γράφουν τα μπουκάλια του νερού. Τι μετράμε σε λίτρα, τι σε κιλά; Για τους πιο μικρούς μαθητές, η συνταγή έγινε αφορμή να εμπεδώσουν την έννοια του αριθμού και της ποσότητας (μέτρησαν 6 κουταλιές γάλα, 3 κουταλιές ζάχαρη). Ανακάτεψαν το μείγμα προσεκτικά. Έπλυναν τα σκεύη που χρησιμοποιήσαμε....

Τόσο απλά ανακατεύουμε τα πάντα και τα κάνουμε μάθηση...

IMG 20150915 103855a

1Γιατί τελικά διαβάζουμε; Ο AlbertoManguel  απαντάει λέγοντας: Όλοι μας διαβάζουμε τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας, ώστε να δούμε πού και ποιοι είμαστε. Διαβάζουμε για να καταλάβουμε ή για ν? αρχίσουμε να καταλαβαίνουμε. Δεν μπορούμε παρά να διαβάζουμε. Το διάβασμα είναι η ουσιαστικότερη λειτουργία μας μετά την αναπνοή [MANGUEL, A., Η ιστορία της ανάγνωσης, μτφ. Καλοβυρνάς Λ., Αθήνα, εκδ. Λιβάνη, 1997 σ. 30] . Στα κείμενα  των αναλυτικών προγραμμάτων για τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην επικοινωνιακή προσέγγιση της μητρικής γλώσσας. Για να καταστεί ο μαθητής επικοινωνιακά  ικανός , λειτουργικός  και επαρκής θα πρέπει ν΄αναπτύξει τις δεξιότητες κατανόησης και έκφρασης του προφορικού και γραπτού  λόγου.

Όσον αφορά την ανάγνωση, στα αναλυτικά προγράμματα τονίζεται η επιδίωξη τα παιδιά  να κατανοούν αυτό που διαβάζουν ακόμα και από τα πρώτα στάδια εκμάθησης της αναγνωστικής δεξιότητας.  Συνεπώς , ανάγνωση και κατανόηση δένονται σ? ένα αρμονικό αδιάρρηκτο σύνολο και αλληλοτροφοδοτούνται. Η μελέτη της ανάγνωσης δεν είναι καθόλου εύκολο να ξεχωρίσει από τη μελέτη της κατανόησης αυτού που διαβάζεται .[ΒΑΜΒΟΥΚΑΣ Μ., Αξιολόγηση αναγνωστικών δεξιοτήτων, Αθήνα, εκδ. Γρηγόρη, 1994, σελ. 5] Η διδασκαλία της ανάγνωσης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση προσανατολίζεται στην κατανόηση πάνω από όλα, γιατί αντίστοιχο είναι το επίπεδο ανάπτυξης των νοητικών λειτουργιών των μαθητών σ? αυτήν την ηλικία.[ΒΑΜΒΟΥΚΑΣ Μ., Ψυχοπαιδαγωγική θεώρηση της κατανόησης των αναγνωσμάτων, Αθήνα , Εκδ. Γρηγόρη , 1992]

Σύμφωνα με τα παραπάνω, ανάγνωση είναι η κατανόηση ενός κειμένου, η ανακάλυψη του νοήματός του, είναι μία αλληλεπίδραση ανάμεσα στην ενεργό σκέψη του αναγνώστη και σ?αυτό που λέει το κείμενο. Σ? αυτή τη βάση στηρίζεται η διδακτική μέθοδος που ακολουθήσαμε, κατά την εκτέλεση της συνταγής.