O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

Ταξίδι στη μυθολογία, σε χώρα μυθικών ηρώων?

Τρίτη 1 Μαρτίου 2016 και η πρώτη μέρα της άνοιξης έκανε αισθητή την παρουσία της σε κάθε πράσινη γωνιά της πόλης μας. Το Αρχαιολογικό Μουσείο μας περίμενε να το εξερευνήσουμε. Πήραμε πρωινό στο αίθριο του Μουσείου.

DSC02396a DSC02397a DSC02398a

Στη συνέχεια διασχίσαμε τις μακρόστενες αίθουσές του ? τα βλέμματα περνούσαν βιαστικά από τα εκθέματα. Οι προθήκες, τα φώτα, οι ψηλοτάβανες αίθουσες? ένας ανεξερεύνητος, άγνωστος κόσμος για μας. Περιμέναμε να δούμε πώς οι αρχαίοι ήρωες, Ηρακλής και Θησέας αναπαρίστανται πάνω στα αρχαία αγγεία. Τη ζωή τους και τα κατορθώματά τους (άθλους) τα είχαμε αφηγηθεί και τα είχαμε δει σε εικόνες με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα. Φτάσαμε στο 2ο όροφο, στην αίθουσα όπου θα γινόταν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Ολόγυρα προθήκες με κεραμικά. Μαξιλαράκια τοποθετημένα σε κύκλο μας περίμεναν για να ξεκινήσουμε το πρόγραμμα.

DSC02399a DSC02401a DSC02403a

Η κυρία Γιούλη, η μουσειοπαιδαγωγός, ξεκίνησε μυώντας μας στον κόσμο της αρχαιολογίας. Αρχίσαμε να κάνουμε υποθέσεις σχετικά με το ποιος βρήκε τα αντικείμενα που υπήρχαν γύρω μας, πότε φτιάχτηκαν, από ποιους και πώς. Καινούριες εικόνες και λέξεις βομβάρδιζαν το μυαλουδάκι μας: αγγείο, αρχαιολόγος, ανασκαφή.

Σε λίγο από ένα μικρό κουτί «θησαυρού», έβγαλε ένα σακουλάκι με ένα κομμάτι πηλό. Πιάσαμε όλοι τον πηλό, για να καταλάβουμε ότι πρόκειται για εύπλαστο υλικό, που μετά από κατάλληλη επεξεργασία μετατρέπεται σε διάφορα πήλινα (κεραμικά) αντικείμενα . -Η πλειοψηφία των μαθητών ήταν ήδη εξοικειωμένη με το υλικό καθότι είχε παρακολουθήσει μαθήματα σε εργαστήριο κεραμικής, πριν από δύο χρόνια.-

DSC02404a DSC02405a DSC02406a

Έπειτα, από το μαγικό κουτί, η κα Γιούλη έβγαλε ένα κεραμικό τροχό σε μικρογραφία. Ένα παιδί τον κρατούσε σταθερό, άλλο τον γύριζε με το δάκτυλό του και η κα Γιούλη με τη βοήθειά τους μετέτρεψε το κομμάτι τον πηλό σε ? ποτηράκι. Όλοι το πήραν στα χέρια τους για να νιώσουν την υφή του και να το περιεργαστούν.

DSC02407a DSC02408a DSC02409a

DSC02410a DSC02411a 

Από το ποτηράκι, μετά από συζήτηση φτάσαμε στη... λήκυθο. 

Παρατηρήσαμε το ακριβές αντίγραφο μιας ληκύθου και την περιεργαστήκαμε με τα δάκτυλά μας. Νιώσαμε τη διαφορετική υφή που είχαν δύο διαφορετικές χρωματικές επιφάνειες του αγγείου (με μαύρο και κρεμ χρώμα).

DSC02412a

Ξετυλίγοντας το μίτο της αρχαιολογίας? φτάσαμε στους θεούς και τους ήρωες που είχαν φτιάξει οι αρχαίοι Έλληνες. Κάποιοι μαθητές ανέφεραν τον Αχιλλέα, τον Ηρακλή, τον Οδυσσέα? Ο Θησέας είχε λησμονηθεί και ας είχαμε ασχοληθεί στο σχολείο, με τα κατορθώματά του. Ήταν καιρός να σηκωθούμε από το μαξιλαράκι μας... 

  DSC02418a 

Διασχίσαμε μια αίθουσα με κεραμικά και η κα Γιούλη μας έδειξε μια φωτογραφία με σκηνή Ηρακλή να σκοτώνει το Λιοντάρι της Νεμέας. Μας ζήτησε να την εντοπίσουμε σε αγγείο, σε μια από τις δύο προθήκες που βρίσκονταν μπροστά μας.

DSC02422a DSC02430a

Την εντόπισαν αμέσως. Με ανάλογη εκπαιδευτική διαδικασία εντόπισαν, σε άλλη προθήκη, σκηνή Ηρακλή να σκοτώνει τη Λερναία Ύδρα.

DSC02428a

Στη συνέχεια με τη βοήθεια μιας λεοντής και κάποιων όπλων (ρόπαλο, λόγχη, σπαθί), κάναμε αναπαράσταση των δύο αυτών σκηνών. Πριν την εκτέλεση του άθλου, έπρεπε να επιλέξουμε το κατάλληλο όπλο για την αντιμετώπιση του  θηρίου ή του τέρατος.

DSC02432a DSC02433a DSC02434aDSC02440a

Με ανάλογο τρόπο προσεγγίσαμε και το ήρωα Θησέα. Εντοπίσαμε τη σκηνή της πάλης Θησέα-Μινώταυρου σε αγγείο. Παρατηρήσαμε δύο αγγεία με αγγειογραφίες σχετικές με τον ήρωα. Το ένα παρουσίαζε την πάλη Θησέα - Μινώταυρου ενώ το άλλο είχε τη μια όψη το Θησέα και από την άλλη τον ταύρο του Μαραθώνα.  

DSC02445a DSC02446a DSC02448a

DSC02449aDSC02451a DSC02463a

Αναπαραστήσαμε τη σκηνή της πάλη του ήρωα με το Μινώταυρο, αφού πρώτα επιλέξαμε για όπλο το σπαθί.

  

DSC02458a DSC02460a

Επειδή το όνομα του Οδυσσέα ήρθε αρκετές φορές στο στόμα μερικών, η κα Γιούλη επανήλθε στη λήκυθο, που είχαμε δει αρχικά και μας έδειξε τη σκηνή που είχε ζωγραφίσει ο αγγειογράφος. Μια εξαιρετική αγγειογραφία σειρήνες και τον Οδυσσέα δεμένο στο κατάρτι του πλοίου του. 

 DSC02468a

Με τα κεραμικά τελειώσαμε.  Όμως οι ήρωες της αρχαιότητας, εκτός από τα αγγεία, απεικονίζονται και σε ανάγλυφα. Στο ισόγειο του Μουσείου παρατηρήσαμε με τη βοήθεια της κας Γιούλης, μια σειρά από ανάγλυφα και αγάλματα και κληθήκαμε να βρούμε τους ήρωες που παριστάνονταν σε αυτά.

DSC02472a DSC02475a

Πήγαμε εξαιρετικά? Ο Ηρακλής δε μας διέφευγε με τίποτα. Είχαμε μάθει πια να τον αναγνωρίζουμε. Πριν βγούμε από την αίθουσα, σταθήκαμε να θαυμάσουμε τον «Jockey του Αρτεμισίου» (κέλη ίππο με νεαρό αναβάτη), ένα εξαιρετικό έργο ελληνιστικής τέχνης, γεμάτο δυναμισμό, ευαισθησία και ζωντάνια. Σου δίνει την αίσθηση ότι ετοιμάζεται να εγκαταλείψει την αίθουσα και να φύγει... Τα μάτια μας στυλώθηκαν πάνω του.

DSC02485a DSC02486a

Έπρεπε να αποχωρήσουμε... Δεν είχαμε καταλάβει πόσο γρήγορα πέρασε η ώρα.

Περνώντας τις αίθουσες, προς την έξοδο, είχαμε ζωηρέψει και οι ερωτήσεις έπεφταν βροχή.

-Τι είναι αυτό; Τάφος είναι;

-Όχι, βάση θρόνου.

-Πού είναι ο θρόνος;?.

Η περιέργεια είναι η αρχή της μάθησης και το χαιρόμασταν ιδιαίτερα. Η επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο είχε τελειώσει αλλά η εκπαιδευτική διαδικασία θα συνεχιζόταν την επομένη στο σχολείο.

Ευχαριστούμε από καρδιάς το Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών για το πολιτιστικό έργο που επιτελεί καθώς και την κα Γιούλη για το εξαιρετικό πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε. 

 DSC02489a