Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2019
Βρισκόμαστε στην οδό Κριεζώτου 3, μπροστά στην οικία του ζωγράφου Νίκου Χατζηκυριάκου -Γκίκα. Με κάποιους μαθητές είχαμε περιηγηθεί ηλεκτρονικά στο χώρο με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα. Αυτό μας δημιούργησε ακόμα εντονότερη επιθυμία να το δούμε από κοντά.
Σπρώχνουμε τη βαριά σιδερένια πόρτα και μπαίνουμε σε μια μεγαλοπρεπή, εντυπωσιακή είσοδο με μαρμάρινη σκάλα λίγων σκαλοπατιών, πλαισιωμένη από τάπητες, που παραπέμπουν σε έργα του ζωγράφου Χατζηκυριάκου Γκίκα. Αριστερά της εισόδου, σε μπρούντζινο γλυπτό η προτομή (κεφαλή) του ζωγράφου.
Μας υποδέχονται με ευγένεια και καλοσύνη, χαμογελαστοί οι φύλακες και οι μουσειοπαιδαγωγοί του Μουσείου Μπενάκη, παράρτημα του οποίου αποτελεί και αυτό το κτήριο.
Στον πρώτο όροφο θαυμάζουμε και παρατηρούμε τις ξύλινες φιγούρες του Καραγκιόζη, έργα του Σπαθάρη. Γλυπτά, πίνακες, χαρακτικά, σκίτσα, φωτογραφίες, χειρόγραφα ποιητών, λογοτεχνών, βραβεία… βομβαρδίζουν τις αισθήσεις μας. Όλη η γενιά καλλιτεχνών της δεκαετίας του ’30 κάνει αισθητή την παρουσία της σε αυτό το χώρο.
Με τη βοήθεια των μουσειοπαιδαγωγών, της κυρίας Μαρίας Καρβουνάκη και της κυρίας Χαρούλας Χατζηνικολάου ξετυλίγουμε το κουβάρι των πρώτων εντυπώσεων. Σχηματίζουμε κύκλο, κάνουμε γνωριμία μεταξύ μας και ο καθένας αναφέρει τι θα ζωγράφιζε αν ήταν ζωγράφος.
Παρατηρούμε την προθήκη με τα προσωπικά αντικείμενα του ζωγράφου Χατζηκυριάκου Γκίκα αλλά και άλλα που ανήκουν σε φίλους του καλλιτέχνες (π.χ. το βραβείο Νόμπελ του Σεφέρη).
Με το ασανσέρ, ανεβαίνουμε στον 5ο όροφο, στο εργαστήρι του ζωγράφου, του οποίου τη διαμόρφωση είχε επιμεληθεί ο ίδιος. Καθόμαστε κατάχαμα σε κύκλο και παρατηρούμε τα χρώματα που επικρατούν και τη ζεστασιά που εκπέμπουν. Έπιπλα, καβαλέτα, πίνακες, πινέλα, γιαπωνέζικα, χάρτινα πουλιά, ράφια γεμάτα βιβλία… ένας χώρος που νιώθεις παντού την παρουσία του ζωγράφου.
Συνεχίζουμε την περιήγησή μας στο 2ο όροφο. Εδώ γινόμαστε όλοι μικροί ζωγράφοι, παίρνοντας στα χέρια χαρτόνια και έχοντας στη διάθεσή μας μπογιές. Παρατηρώντας ένα χαρακτικό της Βάσως Κατράκη εντοπίζουμε ένα κύκλο. Βάφοντας τα δάκτυλά μας και ακουμπώντας τα στο χαρτί σχηματίζουμε το δικό μας κύκλο.
Συνεχίζουμε σε ένα έργο του ζωγράφου Αδαμάντιου Διαμαντή. Τα χρώματα εδώ είναι έντονα και οι καμπυλωτές επιφάνειες ακόμα εντονότερες. Διαλέγουμε ο καθένας το χρώμα που προτιμά και χρωματίζουμε τον κυκλικό μας δίσκο, κρατώντας πλάγια την ξυλομπογιά, προσέχοντας να μη τραβήξουμε αιχμηρές γραμμές.
Ο Ποδηλάτης του Τσαρούχη που ποζάρει στη σκηνή του θεάτρου σκιών του Σπαθάρη, αποτελεί τον επόμενο σταθμό του ταξιδιού μας. Με ένα κομμάτι βαμβάκι απλώνουμε το χρώμα στην επιφάνεια που περιβάλλει ο κύκλος, ώστε να σχηματίσουμε ομοιόμορφα χρωματισμένη, κυκλική επιφάνεια. Οι ρόδες του ποδηλάτου γίνονται το ερέθισμα για να κόψουμε με ψαλίδι το δικό μας χρωματιστό κυκλικό δίσκο και να σχηματίσουμε μια ρόδα.
Με την ξυλομπογιά μας, σχηματίζουμε μέσα στον κυκλικό δίσκο μια σπείρα που ολοένα μεγαλώνει και δεν τελειώνει παρά στην άκρη του χαρτιού αλλά … νοερά συνεχίζεται.
Ένα ορειχάλκινο κοριτσάκι, κοντοκουρεμένο, χωρίς παπούτσια, η Νούλα (έργο του γλύπτη Χρ. Καπράλου) τραβάει την προσοχή μας . Κάτι κρατάει σφικτά στα χεράκια του. Τι να είναι άραγε; Παίρνουμε ο καθένας στα χέρια μας ένα μικρό σβώλο πηλό, τον πλάθουμε και φτιάχνουμε ό,τι θα επιθυμούσαμε να έχουμε στα χέρια μας. Έπειτα κολλάμε το έργο μας στο δίσκο που έχουμε κόψει.
Προχωράμε και στεκόμαστε σε ένα αγόρι που βουτάει στη θάλασσα. Η Ν. Καραγάτση με το χρωστήρα της έχει παγώσει το χρόνο και έχει απαθανατίσει τη στιγμή που ο μικρός βουτηχτής είναι μεταξύ ουρανού και θάλασσας. Παρατηρούμε τα μπλε χρώματα του πίνακα, τη δροσιά που αναδύεται και βουτώντας τα δάκτυλά μας σε μπωλάκια με νερό, πιτσιλάμε το έργο μας, προσπαθώντας να το ζωντανέψουμε, να το κάνουμε πιο δροσερό. Με αφορμή το έργο αναφερθήκαμε στην εποχή του καλοκαιριού.
Στο τέλος κολλάμε το έργο μας , τον χρωματιστό δίσκο με τον πηλό, σε τετράγωνο σκληρό χαρτόνι, παρατηρώντας ταυτόχρονα το έργο του Λεονάρντο Νταβίντσι, που απεικονίζει μία γυμνή αντρική φιγούρα σε δύο αλληλοκαλυπτόμενες θέσεις με τα μέλη του ανεπτυγμένα και συγχρόνως εγγεγραμμένη σε ένα κύκλο και ένα τετράγωνο (τον Άνθρωπο του Βιτρούβιου).
Ευχαριστούμε από καρδιάς το Μουσείο Μπενάκη και τις μουσειοπαιδαγωγούς Μαρία και Χαρούλα. Χωρίς τη βοήθειά τους δεν θα ξέραμε από πού να αρχίσουμε και πού να τελειώσουμε. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Πρόσωπα και σε κύκλο», με την πολυαισθητηριακή προσέγγιση, μας βοήθησε να βιώσουμε την τέχνη και να την απολαύσουμε. Σημασία δεν έχει τι ξέρουμε για ένα έργο αλλά το αισθητικό αποτέλεσμα που έχει αυτό μέσα μας, πόσο μπορεί να μας αγγίξει και να μας δημιουργήσει ερεθίσματα για περαιτέρω σκέψη και δημιουργία.
Ευχαριστούμε το ΓΕΝ για την προσφορά του οχήματος και τον οδηγό του σχολικού μας τον κ. Στράτο.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
30 Οκτωβρίου 2019: Σήμερα στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Περάματος ταξιδέψαμε με τον Αρίωνα στο μαγικο κόσμο της μουσικής. Μας υποδέχτηκαν οι κυρίες Μυρσίνη, Γιαννούλα, Στέλλα, Αγγελική και Σοφία. Το πρώτο που μας εντυπωσίασε στο χώρο ήταν ότι εκτός από τα βιβλία, υπήρχαν και πολλά μουσικά όργανα.
Η κυρία Στέλλα έπαιξε ένα-ένα αυτά τα όργανα και μας αποκάλυψε το όνομά τους. Μερικά τα βλέπαμε για πρώτη φορά, όπως την καλιμπούλα. Ακούσαμε μεταλλόφωνο, γκραν κάσα, φλογέρα, μαράκα, το σωλήνα της βροχής, σείστρο από καρπούς αφρικάνικου δέντρου, ζίλιες, κιθάρα, ένα όργανο που έκανε τον ήχο της θάλασσας, άλλο που έκανε το βουητό του αέρα και την καταιγίδα και, το πιο περίεργο, ένα δελφίνι που, φυσώντας το, έκανε τον ήχο του δελφινιού. Παίξαμε κι εμείς με μερικά όργανα.
Μέσα από την αφήγηση της κυρίας Σοφίας γνωρίσαμε τον Αρίωνα, το γνωστό λυρικό ποιητή από τη Μήθυμνα της Λέσβου, την περιπέτειά του στο ταξίδι επιστροφής του από τη Σικελία στην Κόρινθο και τη σωτηρία του από ένα δελφίνι.
Επεξεργαστήκαμε με την αφή και φορέσαμε στο κεφάλι το χρυσό, δάφνινο στεφάνι που κέρδισε ο ποιητής σε ποιητικούς αγώνες.
Γίναμε φουρτουνιασμένη θάλασσα και σηκώσαμε θεόρατα κύματα. Κολυμπήσαμε για να σωθούμε. Γίναμε για λίγο μουσικοί και … Αρίωνες.
Στο τέλος, γίναμε …καλλιτέχνες. Ζωγραφίσαμε ο καθένας το δικό του δελφίνι, το χρωματίσαμε, το κόψαμε και το κολλήσαμε σε ένα γλωσσοπίεστρο, γράφοντας πάνω το όνομά μας. Κάποιοι σχημάτισαν το δελφίνι ενώνοντας με γραμμές αριθμούς στη σειρά.
Ευχαριστούμε όλους όσοι συνέβαλαν στη δημιουργία αυτού του πολιτιστικού προγράμματος. Ήταν πραγματικά υπέροχο! Υποσχεθήκαμε ότι η συνεργασία θα συνεχιστεί και με άλλες δραστηριότητες και συζητήσαμε για πολλές-πολλές εκπαιδευτικές ιδέες… Ενθουσιασμός και όρεξη να υπάρχει…
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019: Συζητάμε και σχολιάζουμε τις εντυπώσεις μας από την παράσταση που είδαμε την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου. «Χίλιες και Μία Ιστορίες». Προς μεγάλη μας έκπληξη, οι μαθητές θυμούνται αρκετές σκηνές από το έργο. Τους προτρέπουμε να ζωγραφίσουν ό,τι τους εντυπωσίασε περισσότερο. Ιδού τα αποτελέσματα...
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Η επίσκεψη που κάναμε στο Μουσείο Παιχνιδιών στις 15 Οκτωβρίου 2019 είχε και συνέχεια. Ο φίλος μας ο αρκούδος δεν ξέχασε πόσο όμορφα περάσαμε μαζί και μας έστειλε γράμμα για να μας εκφράσει την αγάπη του.
Νομίζουμε ότι μπορούμε να αξιοποιήσουμε παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά αυτό το γράμμα...
Θα ξεκινήσουμε αλληλογραφία με το φίλο μας τον αρκούδο. Θα είναι πιο επιεικής στα λάθη μας, από οποιονδήποτε ενήλικα.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2019: Είχαμε την ιδιαίτερη τιμή να παρακολουθήσουμε τη θεατρική παράσταση «Χίλιες και Μία Ιστορίες», έργο εμπνευσμένο από το «Χίλιες και Μία Νύχτες» του θεατρικού συγγραφέα Μάικ Κέννυ, σε σκηνοθεσία Βάσως Ατταριάν και Μυρτώς Μακρίδη, στην παιδική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου Αθηνών, (στο Μικρό Εθνικό). Πρόκειται για μια εξαιρετική παράσταση, πλούσια σε μηνύματα και παιγμένη από εξαιρετικούς ηθοποιούς. Κάθε ιστορίσ και ένα μήνυμα καρδιάς.
Πρόκειται για ένα έργο ζωντανό, δυναμικό. Οι "Χίλιες και μια Ιστορίες" έχουν ως βάση την ιστορία της Σαχραζάντ, κόρης του βεζίρη στην αυλή του σουλτάνου Σαχριγιάρ. Όταν ο βασιλιάς ανακαλύπτει ότι η γυναίκα του τον απατά αποφασίζει να πάρει εκδίκηση. Κάθε βράδυ διαλέγει μία γυναίκα την οποία σκοτώνει το ξημέρωμα αφού πρώτα την κάνει δική του. Η Σαχραζάντ αποφασίζει να δώσει τέλος σ' αυτό το έγκλημα. Δέχεται να γίνει το επόμενο θύμα του Σαχριγιάρ και συνεχίζει με το δικό της μοναδικό, ζωντανό τρόπο να διηγείται στην αδελφή της μία ιστορία που είχε αφήσει ατελείωτη. Η Σαχραζάντ ξεκινάει την αφήγηση των παραμυθιών της που κάθε φορά διακόπτεται όταν φτάνει το ξημέρωμα για να συνεχιστεί το επόμενο βράδυ, αναβάλλοντας έτσι το θάνατο της για ένα 24ωρο κάθε φορά. Εκμεταλλευόμενη την περιέργεια του βασιλιά καταφέρνει να σώσει τη ζωή της και αυτή των υπόλοιπων γυναικών της χώρας για χίλιες και μία νύχτες. Τη χιλιοστή δεύτερη μέρα, ο Σαχριγιάρ αποφασίζει να της χαρίσει τη ζωή για πάντα αφού εκείνη εν τω μεταξύ του έχει χαρίσει δύο παιδιά και έχει κλέψει την καρδιά του. Η ιστορία της Σαχραζάντ περνάει σε δεύτερο πλάνο αφού ουσιαστικά δεν αποτελεί παρά μόνο το πρόσχημα για τη διήγηση άλλων παραμυθιών. Τα παραμύθια της Σαχραζάντ ενσωματώνονται στο έργο με διάφορους τρόπους - κλιμακωτά, συρταρωτά κ.ο.κ. - με αποτέλεσμα τη συνεχή δημιουργία νέων παραμυθιών, καταφέρνοντας με αυτό τον έξυπνο τρόπο η Σαχραζάντ να παραμένει ζωντανή μέχρι τη στιγμή που διεκδικεί να δοθεί ένα τέλος στη δική της ιστορία... Κάθε ιστορία περιέχει το δικό της μήνυμα...
Κωμικές σκηνές, υπέροχη, ζωντανή μουσική με ορχήστρα, πολύχρωμα κουστούμια και σκηνικά μας ταξίδεψαν στον κόσμο της Ανατολής, μας μάγεψαν και μας έκαναν να παρακολουθήσουμε το έργο με πολλή προσοχή, βγαίνοντας από το θέατρο πλουσιότεροι συναισθηματικά.
Ευχαριστούμε από καρδιάς:
-όλους τους συντελεστές του Μικρού Εθνικού,
-τον καλλιτεχνικό διευθυντή κ. Λιγνάδη,
-τους και τις ταξιθέτριες του θεάτρου για την ευγένειά τους και την εξυπηρέτηση που μας παρείχαν,
-το ΓΕΝ για την προσφορά του οχήματος και τον οδηγό του σχολικού μας τον κ. Στράτο
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)