Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2019
Ο Αμερικανός συγγραφέας Oliver W. Holmes έλεγε ότι "Οι άνθρωποι δεν σταματούν να παίζουν επειδή γερνούν. Γερνούν επειδή σταματούν να παίζουν." Γι' αυτό κι εμείς φροντίζουμε η μάθηση να είναι παιχνίδι. Από τις 10 Οκτωβρίου είχαμε ξεκινήσει την προετοιμασία για την επίσκεψή μας στο Μουσείο Παιχνιδιών.
Οι μουσειοπαιδαγωγοί του Μουσείου Μπενάκη μας είχε στείλει δύο φωτογραφίες και ένα μικρό κείμενο, που αποτέλεσαν την αφόρμηση για το ταξίδι μας στο βασίλειο των παιχνιδιών. Φτάνοντας στο Μουσείο εντυπωσιαστήκαμε από το κτήριο... πύργοι, μαρμάρινα τζάκια, κήποι, ξύλινες γυριστές σκάλες, ζωγραφικό διάκοσμο στις οροφές... κτήριο εκλεκτικιστικό, αληθινό παλάτι. Με συνοδοιπόρους στο ταξίδι μας τις μουσειοπαιδαγωγούς Αναστασία και Φωτεινή και το φίλο μας Αρκούδο, γνωρίσαμε την καθημερινή ζωή του μικρού αρκούδου μέσα από τον κόσμο των παιχνιδιών που μας περιτριγύριζε - παιχνιδιών χειροποίητων, παραδοσιακών, πανηγυριώτικων, εμπορικών, επιτραπέζιων, αστικών και λαϊκών.
Μπαίνοντας στο σπίτι των παιχνιδιών, από τη φασαρία που κάναμε, ξυπνήσαμε τον αρκούδο. Αφού συστηθήκαμε, του δώσαμε πρωινό με όμορφα τσίγκινα ποτηράκια και τον ντύσαμε με γούνινο, άσπρο κασκώλ.
Τον συνοδεύσαμε με διάφορα μεταφορικά μέσα στο σχολείο του (με αεροπλάνο, τρένο, αμάξι...).
Καθίσαμε μαζί του στο θρανίο, είδαμε τη δερμάτινη σάκα του, την πλάκα γραφής και το κονδύλι του, το μελανοδοχείο του. Μετρήσαμε μαζί του στο αριθμητήριο της τάξης του. Παρατηρήσαμε τους χάρτες με τις εποχές που υπήρχαν στην τάξη του. Γίναμε για λίγο συμμαθητές του. Και ... ακολουθώντας το νέο σύστημα, αφήσαμε την σάκα στο σχολείο.
Μετά το τέλος του μαθήματος, επιστρέψαμε στο σπίτι του. Μας έδειξε τα παιχνίδια του, που τα είχε φυλαγμένα μέσα σε μια παλιά δερμάτινη βαλίτσα: πάνινα τόπια, πάνινες κούκλες, ξύλινες και μεταλλικές σβούρες, γιο-γιο, κουρδιστό κουνελάκι. Είδαμε και όλα τα παιχνίδια που είχε στο δωμάτιό του.
Έφτασε η ώρα για το μεσημεριανό του φαγητό. Πήγαμε μαζί του στην κουζίνα και αφού είδαμε τα μαγειρικά σκεύη, με την παρότρυνση της κυρίας Αναστασίας, ζωγράφισε ο καθένας ένα γεύμα για τον αρκούδο, ζωγραφίζοντας δίπλα στο πιάτο, τα μαχαιροπήρουνα που χρειάζεται. Οι μαθητές μας, για το φίλο τους, έκαναν τα πάντα με πολλή προθυμία.
Η ώρα πέρασε πολύ γρήγορα και ο αρκούδος έπρεπε να πάει να κοιμηθεί για να σηκωθεί την άλλη μέρα για το σχολείο. Το βάλαμε στην κρεμαστή, ξύλινη κούνια του και του τραγουδήσαμε ένα νανούρισμα.
Οι μεγάλοι ξαναγίναμε παιδιά και οι πιο-πιο μεγάλοι, σαν και μένα... ξαναθυμηθήκαμε τα παιδικά μας χρόνια.
Τα παιδιά πριν φύγουμε ρωτούσαν πότε θα ξαναπάμε. Δε χρειαζόταν να ρωτήσουμε αν πέρασαν όμορφα. Η ερώτησή τους τα έλεγε όλα.
Περάσαμε υπέροχα. Καιρός να γυρίσουμε στο παρόν. Το εκπαιδευτικό, μουσειακό πρόγραμμα τελείωσε. Δεν τελείωσε όμως το ταξίδι. Την επομένη μέρα στο σχολείο συζητήσαμε τις εντυπώσεις μας και ζωγραφίσαμε ό,τι μας έκανε περισσότερο εντύπωση. Τα παιδιά μας κατέπληξαν. Ο Ανδρέας ζωγράφισε ένα πολεμικό πλοίο, ο Γιάννης τον αρκούδο στην κούνια του, ο Στέλιος το σπίτι, ένα αεροπλανάκι, τα παιχνίδια στην προθήκη και τον αρκούδο, ο Θεολόγος τον αρκούδο μόνο του, η Τσέλη αφηρημένη τέχνη και ο άλλος Στέλιος τις γυριστές σκάλες, ένα αυτοκινητάκι και τη βαλίτσα με τα παιχνίδια του αρκούδου.
Ευχαριστούμε από καρδιάς το Μουσείο Μπενάκη και τις μουσειοπαιδαγωγούς Αναστασία και Φωτεινή, που μας γνώρισαν τον μαγικό κόσμο των παιχνιδιών του παρελθόντος, χρησιμοποιώντας το παιχνίδι, τη δραματοποίηση και την πολυαισθητηριακή προσέγγιση. Με τη μεθοδολογία που χρησιμοποίησαν, κινητοποίησαν το συναίσθημα των μαθητών και βοήθησαν να γίνει η γνώση βίωμα.
Ευχαριστούμε το ΓΕΝ για την προσφορά του οχήματος και τον οδηγό του σχολικού μας τον κ. Στράτο για την υπομονή του. Χωρίς όχημα και οδηγό δεν θα μπορούσαμε να υλοποιήσουμε αυτή την επίσκεψη.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Συμμετέχουμε και εμείς στη μαθητική εβδομάδα δράσης της ACTIONAID, 8-12 Απριλίου 2019, για βιώσιμες πόλεις και κοινότητες. Περπατήσαμε γύρω από το σχολείο και στους γειτονικούς δρόμους, εντοπίζοντας σημεία που πρέπει να αλλάξουν και τις όμορφες γωνιές που πρέπει να διατηρήσουμε καθαρές. Περπατήσαμε 5 χιλιόμετρα δηλώνοντας ότι θέλουμε να ζούμε σε μια πόλη καλαίσθητη και βιώσιμη, με προσβασιμότητα για ΑμΕΑ σε όλους τους χώρους.
Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε στιγμιότυπα από τις δράσεις μας στο διάστημα αυτής της εβδομάδας.
Ευχόμαστε συην ACTIONAID καλή επιτυχία στο έργο της και την ευχαριστούμε που μας εμπνέει σε όμορφες εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Τετάρτη 10 Απριλίου 2019: μέσα σε μια ώρα, στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών, ταξιδέψαμε στην ελληνική ιστορία - στη μνήμη, το χρόνο και τον Πολιτισμό της πατρίδας μας. Το ταξίδι στο παρελθόν είναι ίσως από τα πιο συναρπαστικά. Με τη βοήθεια της ξεναγού, κας Σοφίας Κόντη, περιηγηθήκαμε στους αιώνες. Από τον άνθρωπο της παλαιολιθικής εποχής, πήγαμε στο Σέσκλο και το Διμήνι, στις Κυκλάδες, την Κρήτη και τις Μυκήνες. Είδαμε εργαλεία, όπλα, τείχη, τοιχογραφίες, αγγεία και αγάλματα. Διανύσαμε την γεωμετρική, την αρχαϊκή και την κλασική περίοδο, σταθμεύοντας κάθε φορά σε ένα - δύο εκθέματα.
Συναντήσαμε το Μέγα Aλέξανδρο με το Βουκεφάλα, τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο... Aναγνωρίσαμε πρόσωπα από την επανάσταση του '21: Κολοκοτρώνη, Καραϊσκάκη, Μπουμπουλίνα, Μαντώ Μαυρογένους. Εδώ τα πήγαμε θαυμάσια. Λόγω του πρόσφατου εορτασμού της επετείου του'21, κάτι θυμόμασταν. Περιηγηθήκαμε στις ένδοξες σελίδες της ελληνικής ιστορίας, φτάνοντας μέχρι το οχυρό Ρούπελ. Τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν από τα αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίαςπολυβόλα, που ήταν στον προαύλιο χώρο του Μουσείου.
Διαπιστώσαμε με λύπη ότι έχει χυθεί πολύ αίμα για τη λευτεριά, σε τούτο τον τόπο.
Ευχαριστούμε όλους όσοι βοήθησαν στην υλοποίηση της επίσκεψης στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών:
-την ξεναγό του Μουσείου κα Σοφία Κόντη,
- όλους τους υπαλλήλους του Μουσείου, που έσπευσαν να μας εξυπηρετήσουν και έδειξαν υπομονή και ανοχή μαζί μας,
-τον κ. Στράτο, τον οδηγό του σχολικού μας και
-το Γ.Ε.Ν. για την προσφορά του οχήματος.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
17 Απριλίου 2019. Είμαστε στην καρδιά της Άνοιξης και τι πιο ευχάριστο αυτή την εποχή από ένα περίπατο στη φύση. Επιλέξαμε να πάμε στο Βοτανικό Κήπο Ιουλίας και Αλέξανδρου Ν. Διομήδους (Ιερά Οδός 403), στο Χαϊδάρι. Ένας πραγματικός παράδεισος, μόλις 8 χλμ. από το κέντρο της Αθήνας και πολύ κοντά στο Πέραμα. Ο καιρός υπέροχος!!!
Μας γοήτευσε το αδιατάρακτο, φυσικό δασικό οικοσύστημα αλλά και οι χώροι αναψυχής για παιδιά και ενήλικες, κατασκευασμένοι από φυσικά υλικά. Παίξαμε στην παιδική χαρά και απολαύσαμε το δεκατιανό μας αναπνέοντας καθαρό αέρα.
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Γνωριμία με τα αρπακτικά πτηνά». Με τη βοήθεια των εκπαιδευτών, Βασίλη, Σπύρου και Σταύρου, πήραμε μια ιδέα για τον κόσμο των ημερόβιων και νυχτόβιων αρπακτικών πτηνών.
Γνωρίσαμε από κοντά τα υπέροχα αυτά πλάσματα, βλέποντάς τα να πετούν δίπλα μας με εκπληκτική ταχύτητα. Μάθαμε για την υψηλή νοητική τους ικανότητα και τις αισθητηριακές τους ικανότητες. Γνωρίσαμε την Άρτεμη (θηλυκό γεράκι που ανήκει στο είδος Χάρις Χοκ), τον Κούκου (κουκουβάγια που ανήκει στο είδος Τίτο Άλμπα, γνωστό σε μας ως ανθρωποπούλι), τον Ερμή (γεράκι πετρίτης)… Κάποια τα χαϊδέψαμε κιόλας.
Μάθαμε τι πρέπει να κάνουμε όταν συναντήσουμε κάποιο αρπακτικό πτηνό τραυματισμένο.
Περιηγηθήκαμε στον Κήπο και γνωρίσαμε αιωνόβια δέντρα και φυτά με φαρμακευτικές ιδιότητες. Απολαύσαμε τα αρώματα και την ομορφιά του φυσικού περιβάλλοντος.
Περπατήσαμε αρκετή ώρα και κανένα παιδί δεν διαμαρτυρήθηκε ότι κουράστηκε. Αντίθετα τους φάνηκε ότι η ώρα πέρασε πολύ γρήγορα. Ακόμα και για το προσωπικό, ήταν από τις πιο όμορφες εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Ευχαριστούμε όλους όσοι βοήθησαν στην υλοποίηση της επίσκεψης στο Βοτανικό Κήπο Ιουλίας και Αλέξανδρου Διομήδους:
-όλο το προσωπικό του Βοτανικού Κήπου που φροντίζει το χώρο και μπορούμε εμείς να απολαμβάνουμε αυτή την ομορφιά,
- τους εκπαιδευτές αρπακτικών πτηνών, Βασίλη, Σαύρο και Σπύρο, για το πρόγραμμα που μας παρουσίασαν
-τον κ. Στράτο, τον οδηγό του σχολικού μας και
-το Γ.Ε.Ν. για την προσφορά του οχήματος.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019: ο καιρός υπέροχος και εμείς τυχεροί, καθότι έχουμε προγραμματίσει εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Δραπετσώνας, για το πρόγραμμα «Στον πηγαιμό για τους Δημόσιους Χώρους... Μου προσφέρουν, τους προσέχω;»
Στο σχολείο είχαμε προσπαθήσει να διακρίνουμε τους δημόσιους από τους ιδιωτικούς χώρους, αλλά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΠΕ μας βοήθησε να καταλάβουμε καλύτερα τις έννοιες, χρησιμοποιώντας ποικίλα μονοπάτια και ενεργοποιώντας όλες μας τις αισθήσεις. Στο πλαίσιο του προγράμματος οι μαθητές μαθαίνουν: «Τι σημαίνει ιδιωτικό και τι δημόσιο, ποιοι είναι οι ελεύθεροι δημόσιοι κοινόχρηστοι χώροι, ποιοι τους χρησιμοποιούν, τι προσφέρουν στους ανθρώπους και τα ζώα, τι θα συνέβαινε αν δεν τους είχαμε στην κοινωνία, την οικονομία το περιβάλλον, πώς πρέπει να τους φερόμαστε και γιατί.»
Η υποδοχή στο χώρο ήταν εξαιρετική. Η κυρία Θεολογία Αβδελλή και η κυρία Ιωάννα Φώκου είχαν ετοιμάσει ένα υπέροχο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Με τη βοήθεια φωτογραφιών ταξινομήσουμε αντικείμενα και χώρους σε δύο κατηγορίες: αυτά που ανήκουν σε όλους και αυτά που ανήκουν σε ιδιώτες. Στη συνέχεια αφαιρέσαμε τα αντικείμενα και τους κλειστούς χώρους και αφήσαμε μόνο τους ανοικτούς δημόσιους χώρους.
Βλέποντας ένα βίντεο διαπιστώσαμε ότι ο περιβάλλων χώρος είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες διαμόρφωσης της διάθεσής μας και επιλέξαμε το χώρο που θα προτιμούσαμε να ζούμε. Συμπληρώσαμε εικόνες δημοσίων χώρων με αντικείμενα και επιμέρους εικόνες (πάρκο, παιδική χαρά, δρόμο…).
Με τη βοήθεια διαδραστικού πίνακα, επιλέξαμε ποιοι εργάζονται στους δημόσιους χώρους και ποιες δραστηριότητες μπορούν να εκτελεστούν σε κάθε δημόσιο χώρο (με πίνακα διπλής εισόδου).
Παρατηρώντας εικόνες που απεικόνιζαν δημόσιους χώρους διαπιστώσαμε ότι κάποιοι ενδιαφέρονταν για αυτούς και τους διατηρούσαν όμορφους και κάποιοι άλλοι αδιαφορούσαν και κατέστρεφαν την αισθητική του περιβάλλοντος, παρκάροντας πάνω στα πεζοδρόμια, παραβιάζοντας πινακίδες, μουντζουρώνοντας τοίχους και μνημεία, πετώντας οπουδήποτε σκουπίδια. Τις συνέπειες όλων αυτών των πράξεων υφιστάμεθα όλοι. Εξαρτάται λοιπόν από όλους μας, η αισθητική του δημόσιου και η στάση που θα ακολουθήσουμε αφήνει το αποτύπωμά της στο περιβάλλον.
Κάναμε ένα ευχάριστο και πολύ γευστικό διάλειμμα, προσφορά και αυτό του ΚΠΕ...
και συνεχίσαμε με έρευνα πεδίου. Χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες και γίναμε ερευνητές, παρατηρώντας την περιοχή γύρω από το ΚΠΕ. Περπατήσαμε στον πεζόδρομο καταγράφοντας, όπως μπορούσε ο καθένας, (γράφοντας ή ζωγραφίζοντας) στοιχεία που δείχνουν ότι κάποιοι ενδιαφέρθηκαν για το χώρο και στοιχεία που φανερώνουν αδιαφορία και αμέλεια. Παρατηρήσαμε τον πεζόδρομο, δύο μικρά πάρκα, το δρόμο, το πεζοδρόμιο ...
και καταλήξαμε στην παιδική χαρά της περιοχής, πρόσφατα ανακαινισμένη, στην οποία απολαύσαμε παιχνίδι, μικροί και μεγάλοι και χαλαρώσαμε. Ο ανοιξιάτικος καιρός βοήθησε στο να περάσουμε υπέροχα, αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες που μας παρείχε το πρόγραμμα.
Πιστεύουμε ότι οι δικοί μας μαθητές θα αγαπούν και θα σέβονται κάθε δημόσιο χώρο, φροντίζοντας για την καθαριότητά του και την καλαισθησία του. Έχουμε εργαστεί μέσω πολλών περιβαλλοντικών προγραμμάτων, θέτοντας αυτό το στόχο. Την επόμενη μέρα, 28 Μαρτίου, αποτυπώσαν ζωγραφικά τις εντυπώσεις τους.
Ευχαριστούμε όλους όσοι βοήθησαν στην υλοποίηση της επίσκεψης στο ΚΠΕ Δραπετσώνας:
-τις υπεύθυνες του προγράμματος κα Θεολογία Αβδελλή και κα Ιωάννα Φώκου,
- όλα τα στελέχη του ΚΠΕ Δραπετσώνας, που άμεσα ή έμμεσα συνέβαλαν στην υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος
-τον κ. Στράτο, τον οδηγό του σχολικού μας και
-το Γ.Ε.Ν. για την προσφορά του οχήματος.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)