Στις 3 Νοεμβρίου, είχαμε την τύχη να παρακολουθήσουμε, στο Εθνικό Θέατρο Αθηνών την παράσταση «Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας» του Ιρλανδού συγγραφέαOscar Wilde (Όσκαρ Ουάιλντ), ένα από τα πιο γοητευτικά και διαχρονικά «παραμύθια» του συγγραφέα. Το παραμύθι εξυμνεί τη δύναμη του αλτρουισμού και της αλληλεγγύης προς τον συνάνθρωπο, την αληθινή αγάπη και την πραγματική φιλία, αξίες και έννοιες που πλέκονται με τα φτερά του αναγνώστη και τον οδηγούν σ' ένα ταξίδι με προορισμό τον ίδιο του τον εαυτό.
Το παραμύθι, στο Εθνικό Θέατρο Αθηνών, σκηνοθετείται με φαντασία και τρυφερότητα, από τον Άρη Τρουπάκη και το έργο ανεβαίνει από έναν έξοχο θίασο ηθοποιών.
Η υπόθεση του έργου:
Ψηλά πάνω από την πόλη, σε μια πελώρια κολώνα, ορθωνόταν το άγαλμα του Ευτυχισμένου Πρίγκιπα. Ήταν διακοσμημένος ολόκληρος με λεπτά φύλλα ατόφιου χρυσού, τα μάτια του ήταν δύο αστραφτερά ζαφείρια, ένα σμαράγδι στόλιζε το στέμμα του κι ένα μεγάλο πορφυρό ρουμπίνι έλαμπε στη λαβή του ξίφους του?
Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας έχει ζήσει πίσω από τον φράχτη ενός παλατιού, δίχως έγνοιες και σκοτούρες (στο SansSoucis), πάντα ξέγνοιαστος και χαμογελαστός. Όταν θα φύγει από τη ζωή, ένα χρυσό άγαλμα στήνεται σε μία πλατεία της πόλης προς τιμή του. Παρατηρώντας τον κόσμο από ψηλά μέσα από το άγαλμά του, ο Πρίγκιπας ανακαλύπτει μιαν άλλη πλευρά της καθημερινότητας: την φτώχια, την ασχήμια, τη διαφθορά και την υποκρισία. Και ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας δακρύζει κάθε βράδυ για όλα τα άσχημα που συμβαίνουν γύρω του. Ώσπου, ένα μικρό χελιδόνι, κουρνιάζει στα πόδια του. Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας θα βρει έναν πολύτιμο σύμμαχο. Μαζί θα βοηθήσουν τους ανθρώπους με κάθε δυνατό τρόπο σε μια υπέροχη ιστορία ανιδιοτέλειας, φιλίας και αγάπης.
Εμείς οι μεγάλοι το παραμύθι το είχαμε διαβάσει, το ξέραμε καλά, όμως ήταν σα να το πρωτογνωρίζαμε. Τόσο έντονο ήταν το συναίσθημα που μας δημιούργησε η παράσταση.
Η αναπαράσταση μιας κοινωνίας μέσα από τη σύνθεση των αντιθέτων, έκανε το έργο εξαιρετικά επίκαιρο και ζωντανό. Από τη μια ο υλιστικός πολιτισμός, η ατομικιστική προσέγγιση της ζωής, η έξαρση εγωκεντρικών συμπεριφορών και από την άλλη η ανθρωπιστική συνείδηση, το εφήμερο των υλικών αγαθών, η φιλία, η αυταπάρνηση και η ανάγκη της προσφοράς και της αλληλεγγύης. Μέσα από όλο το έργο προβάλλεται και τονίζεται ο σεβασμός στην αξία της ανθρώπινης ζωής, η καταξίωση της ανθρώπινης ύπαρξης μέσω της προσφοράς. Μέσα από την απλότητα της προσφοράς συνειδητοποιείται και η αξία της ανθρώπινης ευτυχίας.
Η λιτότητα του σκηνικού βοηθάει τα παιδιά να εστιάσουν την προσοχή τους στους ρόλους των ηθοποιών, στη μουσική και στο σενάριο του έργου.
«Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας» είναι ένα έργο που καλλιεργεί στα παιδιά την ευαισθησία, το αίσθημα της αλληλεγγύης και της προσφοράς. Ταυτιζόμενα με τον κεντρικό ήρωα του έργου, τον ευτυχισμένο πρίγκιπα, αλλά και με το χελιδόνι, βλέπουν πώς λειτουργεί η ανθρώπινη κοινωνία, συμπονούν αυτόν που βρίσκεται σε ανάγκη, αγανακτούν με το σκληρό εργοδότη, θυμώνουν με την αδικία, λυπούνται με τον ανθρώπινο πόνο, βιώνουν όλη την κλίμακα των συναισθημάτων με ένταση και μπαίνουν στη διαδικασία να εκφραστούν χρησιμοποιώντας διάφορες εκφράσεις του συναισθήματός τους, από το γέλιο μέχρι το δάκρυ. Η παράσταση έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας εξαιρετικής παράστασης, αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς, δημιουργία ανθρώπων με μεράκι και ταλέντο.
Το συγκεκριμένο έργο απευθύνεται σε όλους μας και όχι μόνο σε παιδιά. Άλλωστε αυτό είναι το κύριο χαρακτηριστικό ενός καλού έργου: το απολαμβάνουν όλοι. Λειτουργεί παιδευτικά γιατί καλλιεργεί τρόπους συμπεριφοράς και αξίες, αναπτύσσει την καλαισθησία και τη δημιουργικότητα. Το ψυχοσυναισθηματικό όφελος των μαθητών μας πολύ μεγάλο.
«Ευτυχία είναι να μοιράζεσαι.» Ευτυχία είναι να πλάθεις με τον τρόπο σου την ευτυχία των άλλων, ακόμα κι αν αυτό κοστίζει πολύ, ακόμα κι αν αυτό απαιτεί τη θυσία της ίδιας σου της ζωής.
Είναι ένα έργο που θα το αξιοποιήσουμε εκπαιδευτικά συνδέοντάς το με το πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων: «Αισθάνομαι - Συναισθάνομαι - Γνωρίζω τον εαυτό μου» αλλά και με ένα βασικό τομέα του αναλυτικού μας προγράμματος (ΠΑΠΕΑ), αυτόν της Συναισθηματικής Οργάνωσης.
Διασκεδάζοντας, καθισμένοι αναπαυτικά στο κάθισμά μας συνειδητοποιήσαμε ότι η ουσία της ζωής και η ευτυχία βρίσκεται μακριά από τις βιτρίνες της κοινωνίας, μακριά από την τυπολατρεία και την επίδειξη και ότι την ουσία τη βλέπεις με την καρδιά.
Ευχαριστούμε από καρδιάς τον κ. Λιβαθινό, την κα Δήμα και όλους όσους συνέβαλαν στο να παρακολουθήσουμε αυτή την παράσταση. Ευχαριστούμε ιδιαιτέρως όλο το επιτελείο των εξαιρετικών ηθοποιών που αφιέρωσαν χρόνο και ζωγράφισαν για τους μαθητές μας ένα έργο με κομμάτια ανάμνησης του «Ευτυχισμένου Πρίγκιπα». Βλέποντάς τη ζωγραφιά, κάναμε, την επόμενη μέρα μια αναδρομή στο έργο και ανακαλέσαμε στη μνήμη μας πολλά κομμάτια της παράστασης. Θα τη βάλουμε σε κάδρο στον τοίχο του σχολείου μας και θα τους θυμόμαστε με πολλή αγάπη όπως και τον ευτυχισμένο πρίγκιπα και το χελιδόνι...
Οι μαθητές μας ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους από την παράσταση. Παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον τα έργα τους? Ένας μαθητής επηρεάστηκε πολύ από τη ζωγραφιά που λάβαμε. Ένας άλλος αφήνει μέσα από το έργο του να φανεί ότι ηθοποιός σημαίνει φως. Άλλοι εστιάζουν στο κομμάτι του έργου που τους εντυπωσίασε περισσότερο, αποτυπώνοντας μόνο μια πεταλούδα ή ένα χελιδόνι ? Κάποιοι δεν μπορούν να ζωγραφίσουν αλλά από τα μάτια τους καταλαβαίνουμε ότι πέρασαν υπέροχα?
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Στο πλαίσιο εορτασμού της 28ης Οκτωβρίου, οι μαθητές της μέσης βαθμίδας, με τη βοήθεια του δασκάλου τους και της ειδικής βοηθού έφτιαξαν το ΟΧΙ. Πέρα από τη σύνδεση με το ιστορικό γεγονός, οι μαθητές εμπέδωσαν, με τη βιωματική μέθοδο, τα γράμματα που περιέχει η λέξη ΟΧΙ.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Οι ιδέες για πασχαλινές κατασκευές πολλές ... Τελικά την τιμητική τους είχαν τα άδεια βάζα και βαζάκια... Βγήκαν όλα από τα ντουλάπια, τα πλύναμε ώστε να απομακρυνθούν οι κολλημένες ετικέτες, τα αφήσαμε να στεγνώσουν, απλώσαμε τις εφημερίδες και .... πιάσαμε δουλειά.
Ο κάθε μαθητής διάλεξε ένα χρώμα ανάλογα με το ήθελε να φτιάξει: κόκκινο για τις πασχαλίτσες, κίτρινο για τα κοκοράκια, γκρι για τα λαγουδάκια... Έβαψε το βάζο του και έκοψε σε χαρτόνι, μαύρους κύκλους (για τις πασχαλίτσες), κόκκινα λοφία (για τα κοκοράκια) και γκρι και ροζ κομμάτια (για τα αυτιά στα λαγουδάκια).
Τύλιξαν σε γκοφρέ χαρτί λίγες καραμέλες. Τις έβαλαν στα βάζα και ...τα πασχαλινά ζωάκια ήταν έτοιμα!!!
Πάσχα όμως χωρίς ευχητήριες κάρτες δε γίνεται. Η δημιουργία καρτών την εποχή των εορτών είναι μια πολύ δημιουργική διαδικασία για να μάθουν οι μαθητές να εύχονται και να λένε τις κατάλληλες ευχές ανάλογα με τη θρησκευτική εορτή που γιορτάζουμε, αποτελεί δηλαδή κομμάτι μαθησιακής διαδικασίας.
Οι μαθητές της Μέσης βαθμίδας δίνουν χρώμα και φως στις πασχαλινές τους κάρτες, μαθαίνοντας ταυτόχρονα τα χρώματα. Όταν οι κάρτες έχουν ολοκληρωθεί γράφουν (ή ακριβέστερα αντιγράφουν) την ευχή ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ:
Οι μαθητές της Ανώτερης, ικανότατοι πια στο να κόβουν, διάλεξαν κάτι πιο δύσκολο, κάρτες σε σχήμα κουνελιού. Αρχικά κόβουν σε χαρτόνι το περίγραμμα που έχει σχεδιαστεί από την εκπαιδευτικό, κόβουν τα επιμέρους τμήματα (εσωτερικό αυτιών, μάτια, μύτη, στόμα), τα κολλούν και με σύρμα πίπας προσθέτουν τα μουστάκια. Στον υπολογιστή γράφουν το κείμενο με τις πασχαλινές ευχές "Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση. Οι μαθητές του Ειδικού Σχολείου Περάματος,". Το εκτυπώνουν, το κόβουν με ειδικό ψαλίδι οδοντωτό για να είναι πιο εμφανίσιμο και το κολλούν ο καθένας στην κάρτα του.
Όπως αντιλαμβάνεται κανείς η κατασκευή μιας κάρτας, όσο απλή διαδικασία και αν φαίνεται, στο χώρο της Ειδικής Αγωγής είναι πολύ σημαντική γιατί εμπλέκει πολλούς τομείς του ΠΑΠΕΑ: Κοινωνικές Δεξιότητες, Μαθησιακή Ετοιμότητα, Οπτικοκινητικό Συντονισμό, Λεπτή Κινητικότητα.....
Ευχόμαστε από καρδιάς Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση!!!
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Στις 15 Μαρτίου, με την έναρξη της Σαρακοστής, μαζί με την κυρά-Σαρακοστή, είχαμε φτιάξει, με το ζυμάρι που περίσσεψε, ένα ανοιξιάτικο στεφάνι και το είχαμε ψήσει. Το στεφάνι αυτό έγινε αντικείμενο εκπαιδευτικής διαδικασίας, στις 18 Απριλίου, για την επίτευξη στόχων στους τομείς της ψυχοκινητικότητας (ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας, χρήση πινέλου) και της μαθησιακής ετοιμότητας (διάκριση χρωμάτων). Καθότι η Πρωτομαγιά πέφτει Κυριακή του Πάσχα και το σχολείο είναι κλειστό, εμείς φέραμε το Μάη στο σχολείο δύο εβδομάδες πριν.
Με το καλό να υποδεχτείτε το Μάη!!!
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)
Οι διακοπές του Πάσχα έφτασαν. Αύριο Σάββατο του Λαζάρου και εν όψει της αυριανής γιορτής, σκεφτήκαμε να φτιάξουμε λαζαράκια και να ακούσουμε τα Κάλαντα του Λαζάρου.
Σύμφωνα με το έθιμο, το Λαζαροσάββατο τα παιδιά γυρίζουν τα σπίτια και τραγουδούν τα ειδικά κάλαντα (Λαζαρικά), που εξιστορούν την «εκ νεκρών έγερση» του Λαζάρου. Μια παραλλαγή είναι και η ακόλουθη:
Ήρθε ο Λάζαρος, ήρθαν τα Βάγια,ήρθε η Κυριακή που τρων? τα ψάρια.Σήκω Λάζαρε και μην κοιμάσαι,
ήρθε η μάνα σου από την πόλη,
σού ?φερε χαρτί και κομπολόι.Γράψε Θόδωρε και συ Δημήτρη,
γράψε Λεμονιά και Κυπαρίσσι.Βάγια, Βάγια και Βαγιώ.
τρώνε ψάρι και κολιό.
Και την άλλη Κυριακή,
τρώνε το ψητό τ? αρνί.
Επίσης σε πολλά μέρη της Ελλάδας οι νοικοκυρές ζυμώνουν ειδικά ψωμάκια, στα οποία δίνουν το σχήμα ανθρώπου και μάλιστα σαβανωμένου, όπως παριστάνεται ο Λάζαρος στη βυζαντινή εικονογραφία. Τα ψωμάκια αυτά λέγονται λαζάροι, λαζαρούδια, λαζαράκια, λαζόνια, λαζαρέλια κ.α.
Δεν τηρήσαμε τη συνταγή. Τα φτιάξαμε για διακοσμητική χρήση, με τα ακόλουθα υλικά: αλεύρι, αλάτι μπόλικο και νερό. Φτιάξαμε τη ζύμη και κάθε μαθητής έφτιαξε το δικό του λαζαράκι. Κάποιοι του βάλανε και πόδια και μαλλιά ... ανάλογα πώς το φαντάστηκε ο καθένας. Και αντί για γαρύφαλλα βάλαμε φακές για μάτια. Μας ενδιέφερε να φαίνεται σαβανωμένος, όπως ο Λάζαρος στις βυζαντινές εικόνες.
Η σύνδεση της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής δραστηριότητας με το ΠΑΠΕΑ (Μαθησιακή Ετοιμότητα, Οπτικοκινητικό Συντονισμό, Λεπτή Κινητικότητα.....) είναι προφανής.
Για όσους θέλουν να τα φτιάξουν και να τα δοκιμάσουν, παραθέτουμε τη συνταγή:
Υλικά440 γρ. αλεύρι γ.ο.χ.1 φακελάκι ξερή μαγιά225 γρ. ζάχαρη κρυσταλλική110 γρ. ελαιόλαδο120 γρ. κανελόζουμο (βρασμένο νερό με 1 ξύλο κανέλας)1/2 κ. γλ. Αλάτι3 κ. σ. σταφίδες ξανθές3 κ. σ. καρύδι τριμμένο1/2 σφηνάκι κονιάκ2 κ. σ. κανέλα ή σμυρνιόΕκτέλεσηΦτιάχνουμε το κανελόζουμο και το αφήνουμε να χλιάνει. Μέσα σε αυτό διαλύουμε τη μαγιά.
Σε ένα μπωλ ρίχνουμε το αλεύρι με το αλάτι κοσκινισμένα, κάνουμε λακκουβίτσα και τοποθετούμε τα υπόλοιπα υλικά και ζυμώνουμε μέχρι να έχουμε μία μαλακή ζύμη που να ξεκολλάει από τα χέρια μας. Γίνεται αμέσως γιατί τη βοηθάει το ελαιόλαδο.Αφήνουμε σκεπασμένο το μπωλ σε ζεστό μέρος να φουσκώσει η ζύμη μου για περίπου 2 ώρες και μετά πλάθουμε ανθρωπάκια, βάζουμε γαρύφαλλα για ματάκια, στόμα και στα χέρια τους και τα αφήνουμε να ξεκουραστούν για μια ώρα περίπου, σε αντικολλητικό χαρτί στη λαμαρίνα του φούρνου μέσα σε προθερμασμένο φούρνο στους 50 βαθμούς.Τα τοποθετούμε με σχετική απόσταση μεταξύ τους γιατί απλώνουν λίγο.Ψήνουμε στους 180 βαθμούς για 20 λεπτά στις αντιστάσεις σε μεσαία σχάρα.Βγαίνουν περί 12-13 λαζαράκια.
Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση!!!
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικές Δράσεις (Ενδοσχολικές-Εξωσχολικές)