O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
O καιρός σήμερα
next
prev

Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου, ώρα 09:00 π.μ.

Στις 16 Σεπτεμβρίου λάβαμε από την Πρόνοια Περάματος καφάσια με ροδάκινα (γιαρμάδες) για τις οικογένειες των μαθητών και τους ευχαριστούμε πολύ. Κάποια ποσότητα προοριζόταν και για το σχολείο, για το πρωινό των παιδιών. Επειδή όμως τα φρούτα ήταν ήδη πολύ ώριμα, κρατήσαμε μόνο όσα ήταν χτυπημένα ή υπερώριμα, με σκοπό την παρασκευή μαρμελάδας.Στα πλαίσια λοιπόν του προγράμματος αυτοεξυπηρέτησης, συνεχίζουμε με την ετοιμασία του πρωινού.

Στόχος αυτή τη φορά η σωστή χρήση του μαχαιριού και η ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας, για τους μαθητές της ανώτερης και μέσης βαθμίδας.

 Η παρασκευή μαρμελάδας ως εκπαιδευτική διαδικασία, έμμεσα οδηγεί στην επίτευξη αρκετών στόχων του ΠΑΠΕΑ (Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής), ενώ ταυτόχρονα κάνει τους μαθητές να δραστηριοποιούνται και να απολαμβάνουν την εκπαιδευτική πράξη. Έτσι οι μαθητές δε "βαριούνται" και επιθυμούν να συμμετέχουν και να έρχονται στο σχολείο. Ταυτόχρονα μαθαίνουν προεπαγγελματικές δεξιότητες και το κυριότερο να συνεργάζονται μεταξύ τους για την επίτευξη ενός σκοπού. Δεν μπορούν να γίνουν όλα από έναν. Πρέπει όλοι να βοηθήσουν, για να φάνε, ο καθένας στο μέτρο των δυνατοτήτων του.  

  • Χρησιμοποιώντας μηχανή αναζήτησης google, βρήκαμε στο Internet, συνταγή για μαρμελάδα ροδάκινο και μάλιστα με λίγη ζάχαρη (καθότι στο ντουλάπι του σχολείου δεν είχαμε αρκετή). Για τη συνταγή σας παραπέμπουμε στη διεύθυνση: https://www.sintagespareas.gr/sintages/marmelada-rodakino-me-ligi-zaxari.html.

Το μήλο από την Περσία όπως αποκαλείται το ροδάκινο ( Prunus persica) έχει έρθει από την Κίνα. Υπάρχουν πολλές διακριτές ποικιλίες ροδάκινου που διαφέρουν μεταξύ τους στο χρώμα, τη γεύση και την υφή (γιαρμάδες, νεκταρίνια, λευκόσαρκα, πλακουτσωτά, λεμονάτα αλλά και επώνυμα όπως Duke of York, Rochester, Lord Napie, Francois, Κ κ.ά.). Αυτά δεν τα ξέραμε, τα βρήκαμε ψάχνοντας...συνταγές. Τα δικά μας ροδάκινα που προορίζονταν για μαρμελάδα ήταν γιαρμάδες. Ώρα για δουλειά...

  • Έπλυναν χέρια,
  • έπλυναν τα φρούτα,
  • το καθένα με ένα μαχαίρι (όχι κοφτερό) καθάρισαν (με τη βοήθεια μας ή την επίβλεψή μας) το ροδάκινό του και
  • το έκοψαν σε μικρά κομμάτια.

Κι αν νομίζετε ότι δεν έχουμε περιβαλλοντική συνείδηση, κάνετε λάθος. Στο Ειδικό Δημοτικό Περάματος, "ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΧΑΜΕΝΟ".  Το έχουμε πια εμπεδώσει.Τα υπολείμματα των φρούτων (φλούδια, κουκούτσια), φροντίζουμε να τα κομποστοποιήσουμε, στον κήπο μας, για να φτιάξουμε δικό μας λίπασμα. Αλλά αυτό είναι θέμα άλλης δραστηριότητας... 

  • Μερικοί πήραν την πρωτοβουλία και... τα κομμένα ροδάκινα τα έλιωσαν με τα χέρια, για να γίνει όντως μαρμελάδα.

IMG 20150917 085636a      

  • Υπολογίσαμε τη δοσολογία της συνταγής στο περίπου (2 κιλά καθαρισμένα ροδάκινα, 1 κιλό ζάχαρη).

 Για τη σύνδεση της δραστηριότητας με μαθηματικά και γλώσσα σάς παραπέμπουμε στη σελίδα μας:

http://dim-eid-peram.att.sch.gr/autosch/web/index.php/drastiriotites/ekpaideftikes-draseis-endosxolikes-eksosxolikes/32-tomeas-aftoeksypiretisi-paraskevi-kremas

  • Ο Β. έβαλε την κατσαρόλα στο μάτι της κουζίνας,
  • ο Δ1. άναψε το μάτι σε σιγανή φωτιά (στο 1,5),
  • ο Δ2 έριξε τα κομμένα ροδάκινα και τη ζάχαρη.
  • ανακάτεψαν διαδοχικά το μείγμα προσεκτικά,

 

Παρά το ανακάτεμα, πρέπει να ομολογήσουμε ότι έπιασε λίγο και μύριζε σαν καραμέλα. Μύριζε υπέροχα. Μερικοί το επεσήμαναν και έπαιρναν βαθιές ανάσες πάνω από την κατσαρόλα, δημιουργώντας μια εύθυμη ατμόσφαιρα...

  • τη βάλαμε σε 2 βάζα...
  • έπλυναν τα σκεύη που χρησιμοποιήσαμε....

Δε τη δοκιμάσαμε γιατί ήταν ζεστή...Την Τρίτη που θα πάμε στο σχολείο, θα δοκιμάσουν τη μαρμελάδα που έφτιαξαν σε φρέσκο ψωμί ή φρυγανιά και ελπίζουμε να τους αρέσει. Όπως όμως και να είναι, το σίγουρο είναι ότι θα καταναλωθεί.

Θυμόμαστε κάτι μόνο αν του δώσουμε τη δέουσα προσοχή, μόνο αν επικεντρώσουμε την προσοχή μας σε αυτό. Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αφιερώνουμε χρόνο να την επεξεργαστούμε, να την αναλύσουμε ή να τη σχολιάσουμε, επαναλαμβάνοντας συχνά τα βήματα που ακολουθήσαμε. Προσπαθούμε να την ανακαλέσουμε στη μνήμη και να την περιγράψουμε λεκτικά.
Φροντίζουμε επίσης για την ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων των μαθητών (όραση, ακοή, όσφρηση, γεύση, αφή). Έτσι, θα τη συγκρατήσουν στη μνήμη τους πιο εύκολα.

Ό,τι κάνουν τα παιδιά δύσκολα το ξεχνούν. Και ό,τι κάνουν με κέφι και ενθουσιασμό το ξεχνούν ακόμα πιο δύσκολα.

 

Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015

Θυμηθήκαμε έγκαιρα ότι στις 17 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο γιορτάζει η κυρία Σοφία, η Νηπιαγωγός του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος, με το οποίο συνεργαζόμαστε σε τακτική βάση, τόσο στα προγράμματα καινοτόμων δράσεων, όσο και σε προγράμματα αθλητισμού και ενδοσχολικών δραστηριοτήτων (θέατρο σκιών, σχολικές γιορτές κ.ά.). Γιορτάζει επίσης η κυρία Σοφία που έχει το Κυλικείο του 1ου Δ.Σ. Περάματος, με το οποίο συστεγαζόμαστε.

Πρέπει να ετοιμάσουμε λοιπόν τις ευχητήριες κάρτες από την προηγούμενη μέρα, για αν πούμε έγκαιρα τα Χρόνια Πολλά. Μη μας βρει το κέρασμα απροετοίμαστους.

Η κυρία Αργυρώ με την τάξη της, συζητάει ιδέες. Τελικά τα μπαλόνια, που διακοσμούν τους τοίχους του σχολείου μας, μάς δίνουν την έμπνευση. Κάρτες σε σχήμα μπαλονιού... Και να η ευκαιρία για να μάθουμε να γράφουμε κάρτες και να διατυπώνουμε ευχές... 

IMG 20150917 091454a IMG 20150917 095932a 

Με την ευκαιρία κάνουμε ολιγόλεπτη αναφορά και στην Αγία Σοφία και τις 3 κόρες της: την Πίστη, την Ελπίδα και την Αγάπη

 

Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου, ώρα: 8:30

Με τις κάρτες στα χέρια και χαμογελαστά πρόσωπα, πηγαίνουμε να ευχηθούμε στις Σοφίες. Τους ευχόμαστε Χρόνια Πολλά και τις ευχαριστούμε για τα όμορφα κεράσματα που μας πρόσφεραν

Χρόνια Πολλά σε όσες Σοφίες γιορτάζουν και σε όσες τυγχάνει να έχουν τα ονόματα Πίστη, Ελπίδα, Αγάπη.

SXOL.ETOS2014 15a

Επειδή η ιστοσελίδα μας γεννήθηκε με μεγάλη καθυστέρηση και ολοκληρώθηκε ένα μήνα σχεδόν μετά τη λήξη της φετινής σχολικής χρονιάς, δεν μπορέσαμε να κάνουμε ανάρτηση για κάθε μας εκπαιδευτική δραστηριότητα (ενδοσχολική ή εξωσχολική). Δουλέψαμε όμως πολύ και θα ήταν άδικο να μη δείξουμε ένα μέρος τουλάχιστον από το έργο της φετινής χρονιάς. Για το λόγο αυτό ετοιμάσαμε ένα ολιγόλεπτο βίντεο, που δίνει συνοπτικά κάποιες δράσεις μας και ελπίζουμε να σας αρέσει. Είναι ένα παζλ από φωτογραφίες Η φωτογραφία έχει να κάνει με αυτό που συμβαίνει μέσα σε ορισμένο πλαίσιο. Όταν βάζεις τέσσερις γωνίες γύρω από κάποια γεγονότα, χάνουν κάτι από την πληρότητά τους. Η φωτογραφία δε μπορεί να δείξει αυτό που συμβαίνει έξω από το πλαίσιο, μέσα στην καρδιά των μαθητών, όλο το συναισθηματικό, παιδαγωγικό, ψυχολογικό κλίμα. Όμως αυτό το μέσο έχουμε στη διάθεσή μας και αυτό χρησιμοποιούμε. Τα υπόλοιπα ο καθένας τα φαντάζεται όπως θέλει ή δεν τον απασχολούν καθόλου. Σε κάθε φωτογραφία εκτός από τα εικονιζόμενα πρόσωπα, υπάρχουν ο φωτογράφος και ο θεατής. Αφήνουμε τους θεατές να μας κρίνουν...

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις

 

Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου, ώρα 10:30 π.μ.

Τα παιδιά αγαπούν και το διασκεδάζουν πραγματικά να φτιάχνουν μόνα τους το πρωινό τους. Έτσι επιλέξαμε, ως πρώτη συνταγή, για το φετινό σχολικό έτος, να παρασκευάσουμε κρέμα, μια συνταγή εύκολη και με πολύ απλά υλικά. Κι όπως πάντα, επωφελούμαστε της ευκαιρίας για να εμπεδώσουν τα παιδιά έννοιες μαθηματικών ή να ασκήσουν την αναγνωστική δεξιότητα, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και λεπτής κινητικότητας. Στον τομέα της ανάγνωσης, βασική επιδίωξή μας είναι να νιώσουν οι μαθητές την ανάγκη να διαβάσουν και να προσπαθήσουν να κατανοήσουν ό,τι διαβάζουν1. Επειδή μόνο ένας μαθητής έχει κατακτήσει στοιχειωδώς την αναγνωστική δεξιότητα, οι υπόλοιποι είναι ακροατές. Διαβάζοντας συλλαβιστά το κείμενο που υπάρχει πάνω στο φακελάκι της κρέμας, δημιουργεί και στους άλλους την επιθυμία απόκτησης αυτής της ικανότητας. Ακούουν δε πολύ προσεκτικά προκειμένου να εκτελέσουν σωστά τη συνταγή. Η εκτέλεση λοιπόν μιας συνταγής βάζει το μαθητή σε πολλαπλή μαθησιακή διαδικασία. Μετά την ολοκλήρωση κάθε πρότασης, γίνεται έλεγχος κατανόησης. Αφού ολοκληρώθηκε η ανάγνωση όλης της συνταγής, η δασκάλα, κάνοντας τις κατάλληλες ερωτήσεις στους μαθητές, τους καθοδήγησε σε μια ολική ανασύνθεση του κειμένου και σταδιακή εκτέλεση της συνταγής. Στο μεταξύ προέκυψε διδασκαλία μαθηματικών. Η συνταγή έγραφε 500ml γάλα. Τι σημαίνει ml, τι είναι το λίτρο, το μισό λίτρο. Τι γράφουν τα μπουκάλια του νερού. Τι μετράμε σε λίτρα, τι σε κιλά; Για τους πιο μικρούς μαθητές, η συνταγή έγινε αφορμή να εμπεδώσουν την έννοια του αριθμού και της ποσότητας (μέτρησαν 6 κουταλιές γάλα, 3 κουταλιές ζάχαρη). Ανακάτεψαν το μείγμα προσεκτικά. Έπλυναν τα σκεύη που χρησιμοποιήσαμε....

Τόσο απλά ανακατεύουμε τα πάντα και τα κάνουμε μάθηση...

IMG 20150915 103855a

1Γιατί τελικά διαβάζουμε; Ο AlbertoManguel  απαντάει λέγοντας: Όλοι μας διαβάζουμε τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας, ώστε να δούμε πού και ποιοι είμαστε. Διαβάζουμε για να καταλάβουμε ή για ν? αρχίσουμε να καταλαβαίνουμε. Δεν μπορούμε παρά να διαβάζουμε. Το διάβασμα είναι η ουσιαστικότερη λειτουργία μας μετά την αναπνοή [MANGUEL, A., Η ιστορία της ανάγνωσης, μτφ. Καλοβυρνάς Λ., Αθήνα, εκδ. Λιβάνη, 1997 σ. 30] . Στα κείμενα  των αναλυτικών προγραμμάτων για τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην επικοινωνιακή προσέγγιση της μητρικής γλώσσας. Για να καταστεί ο μαθητής επικοινωνιακά  ικανός , λειτουργικός  και επαρκής θα πρέπει ν΄αναπτύξει τις δεξιότητες κατανόησης και έκφρασης του προφορικού και γραπτού  λόγου.

Όσον αφορά την ανάγνωση, στα αναλυτικά προγράμματα τονίζεται η επιδίωξη τα παιδιά  να κατανοούν αυτό που διαβάζουν ακόμα και από τα πρώτα στάδια εκμάθησης της αναγνωστικής δεξιότητας.  Συνεπώς , ανάγνωση και κατανόηση δένονται σ? ένα αρμονικό αδιάρρηκτο σύνολο και αλληλοτροφοδοτούνται. Η μελέτη της ανάγνωσης δεν είναι καθόλου εύκολο να ξεχωρίσει από τη μελέτη της κατανόησης αυτού που διαβάζεται .[ΒΑΜΒΟΥΚΑΣ Μ., Αξιολόγηση αναγνωστικών δεξιοτήτων, Αθήνα, εκδ. Γρηγόρη, 1994, σελ. 5] Η διδασκαλία της ανάγνωσης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση προσανατολίζεται στην κατανόηση πάνω από όλα, γιατί αντίστοιχο είναι το επίπεδο ανάπτυξης των νοητικών λειτουργιών των μαθητών σ? αυτήν την ηλικία.[ΒΑΜΒΟΥΚΑΣ Μ., Ψυχοπαιδαγωγική θεώρηση της κατανόησης των αναγνωσμάτων, Αθήνα , Εκδ. Γρηγόρη , 1992]

Σύμφωνα με τα παραπάνω, ανάγνωση είναι η κατανόηση ενός κειμένου, η ανακάλυψη του νοήματός του, είναι μία αλληλεπίδραση ανάμεσα στην ενεργό σκέψη του αναγνώστη και σ?αυτό που λέει το κείμενο. Σ? αυτή τη βάση στηρίζεται η διδακτική μέθοδος που ακολουθήσαμε, κατά την εκτέλεση της συνταγής.

Σταγόνες από το σχολικό έτος 2013-14

 13 14 ACTIONAID

Προσπαθήσαμε να κλείσουμε κάποιες από τις δράσεις, τις δραστηριότητες και τις εμπειρίες μιας ολόκληρης χρονιάς μέσα σε ένα βίντεο λίγων λεπτών. Δεν είναι δυνατόν να βάλουμε τα συναισθήματα και τις συγκινήσεις μας. Μπορείτε μόνο να πάρετε μια γεύση από τα εκπαιδευτικά μας ταξίδια και σας βεβαιώνουμε ότι είναι πλουσιότατα σε εμπειρίες, παιχνίδι και συναίσθημα.